Kan jag tjäna något av att skaffa solpaneler?

12k läst  92 svar

1. Grillen
    Husägare Nivå 8
    Jag är lite sugen på att montera solpaneler på taket, men jag vet inte om det kommer spara mig nog mycket för att vara motiverat. Får man t ex betalt för ev överskott man producerar än, eller hur fungerar det? Och hur stor yta solpaneler behöver jag ha för att täcka hela mitt behov, om det ens är möjligt?

På baksidan av huset är takets riktning SW ungefär och taklutning ca 30 grader skulle jag tro. ca 80m2 yta som jag kan täcka med paneler. Huset finns i Gävle.

Bifogar 2 bilder på min senaste faktura där det står lite om årsförbrukning osv. Fakturan varierar mellan 1500-3500kr beroende på årstid.

Tror ni jag kan tjäna något på att installera paneler? Och vad bör jag räkna på i ca pris för en nog stor anläggning om jag monterar detta själv, dvs endast paneler och diverse tillbehör som kanske behövs?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    el_1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    el_2.png

2. L
    Husägare · Nivå 5
    Hej.
    När jag lade om taket 2018 funderade jag på solpaneler. Efter kontakt med flera företag så var ett entydigt svar att ”du måste ha minst 60m2 tak” mot ”hyfsat” rätt väderstreck för att gå jämnt upp, med reservation beroende på hur elpriset utvecklar sig.

Men det låter som att det skulle kunna fungera för dig. Men räkna inte hem någon större vinst i det hela.

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 9
    Jag kan ge lite information om mitt system, så har du i alla fall någon form av referens. Systemet i Borlänge med riktning mot södost (mer öst än syd) med taklutning på 30 grader, så jag skulle säga lite sämre förutsättningar än du har (viktigt är att se så du inte har några saker som skuggar panelerna dock). Mitt system är på 6.2 kW toppeffekt (40 kvm) och det producerar ungefär 5200-5500 kWh el per år (har man mer optimal lutning mot söder så brukar man säga ungefär 1000 kWh per kW toppeffekt).

Av produktionen på drygt 5000 kWh så har jag sålt närmare 4000 kWh ut på elnätet (har ingen eluppvärmning) så ganska låg egenanvändning. Det man säljer får man betalt för enligt:
    - Pris för själva elen (varierar beroende på bolag, jag får nu 45 öre/kWh)
    - Nätnytta (några öre/kWh)
    - Skatteavdrag för förnybar elproduktion (för tillfället 60 öre/kWh men enbart upp till maximalt din egen årsanvändning)
    - Betalt för förnybara elcertifikat som kan säljas (priserna varierar, för tillfället ca 17 öre/kWh)

Totalt om man har en anläggning som inte genererar mer än man använder på ett år så får man alltså i storleksordningen 1.2-1.3 kr/kWh som läget ser ut idag.

4. H
    Medlem Nivå 10
    Inget att fundera på! Elpriset bara ökar, vi har billiga fasta avgifter där vi bor, men tycker ändå de har ökat mycket, både elpriser och skatterna.

Vi byggde hela anläggningen själv, projade och handlade från utlandet, drog el samt satte upp allt, fick bidrag, vi har 8.7kw installerad effekt, maxar på ca 6.5kw, vår anläggning var betald efter ca 5-6år, vi är helt självförsörjande på el över året, vi sålde faktiskt mer än vi köpte förra året, producerar bra redan i Mars månad här i Norrland, står för halva förbrukningen ca i Mars, i April producerar vi 4ggr så mycket som vi förbrukar..

5. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Räknas du inte som producent då om du producerar mer än du gör av med?

6. sunnis
    Elektroniktokig Nivå 3
    Ja man är då inte längre "Prosument" och då faller ju många av "konsument" fördelarna bort. Kontrolluppgifterna går på kalenderår.

Har själv 7,2kwh installerad toppeffekt. Installerades i september och har än så länge maxat 6,1kw, hoppas väl på lite mer nu solen blir starkare. Nibe solcellsystem till ett nybyggt hus. Egentligen blev hela installationen ganska dyr sett till effekten och återbetalningstiden är kanske närmare 10år i sämsta fall (Beror väl helt på hur man räknar). Hade jag projekterat själv och gjort jobbet med egenköpta paneler så hade det blivit billigare, men valde att prioritera andra saker. Men Nibe har en väldigt schysst integrationen mellan flvp och solcellsanläggningen där man kan hantera allt i samma app och det kommer nya mjukvarufunktioner hela tiden som t.ex anpassa värmekurvan efter solcellsproduktion.

Men tror så länge det finns bidrag för installationen så är solceller för det mesta lönsamt. Så billig elen är idag, så billig kommer den aldrig någonsin att bli igen. Regeringen har ju i stort sett propagerat på att Sverige ska bli världsledande i dyr energi.

7. P
    Medlem Nivå 4
    Om du har ROI på under tio år är det väl toppen!

Säg att du "tjänar" 1,2 SEK/kWh och producerar 6 600 kWh/år, då är intjäningen 7920 /år.

Då har du inte betalt mer än 79 200 SEK för din anläggningen på 7,2 kWp, det är ju ett kanonpris!

Men, jag tror du har betalt mer än så och har en längre ROI....

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    Det verkar väl rätt klart att om man förutsätter att nuvarande subventionssystem fortsätter, så får man break even inom 10 - 20 år lite beroende på hur man räknar.

Men eftersom hela prissättningen är väldigt hårt politiskt styrd, så tycker jag att allt som inte betalar sig inom 5 år är en högriskinvestering.

Ideerna om hur vi skall hantera energi i samhället och vilka energislag som politiker gillar, växlar typiskt betydligt oftare än var 5e år.

Men har man 5 års horisont, så känns det rimligt att reglerna nog iofs. kan försämras redan om 3 - 4 år, men förhoppningsvis inte mer än att avskrivningstiden förlängs ytterligare några år, OM det inträffar.

Men om man räknar på mer än 5 års sikt, så bör man kanske jämföra investeringen med att sätta pengarna i ex. en aktiefond istället, risken där är troligen lägre. En ren indexfond har givit ca 40% avkastning på 5 år, 250% på 10 år.

9. H
    Medlem Nivå 9
    Jag har också en något högre årsproduktion än årsanvändning och jag pratade med både skatteverket och mitt energibolag innan jag satte upp anläggningen. Så länge det inte handlar om några extrema skillnader så var det inga problem för skatteverket, men man får bara skatteavdraget upp till så mycket man själv köper (så man går alltså miste om ca halva intänkten (60 öre/kWh) på överskjutande produktion). När det gäller enegibolag så kan det nog skilja, mitt bolag sa att jag får sälja hur mycket jag vill och de brydde sig inte om att det skulle vara mindre än min årsanvändning.

10. P
    Medlem Nivå 4
    Att installera solceller för att göra en bra investering är precis som du säger förknippat med ganska mycket risk, inte bara en marknadsrisk utan också en politisk risk och den är svår att kalkylera...

Man ska göra det för att det känns bra i magen och förhoppningsvis blir det en ok affär över tid, idag är avkastning helt och hållet kopplat till energimarknaden men med billigare lagring och förändringar av effekttariffer och lastmönster (elbil) kan andra intäktsströmmar tänkas uppstå för den som är lite på hugget...

11. H
    Medlem Nivå 9
    Själva så betalade vi ca 65000 för anläggningen på 6.2 kWp inklusive bidrag 2016 men då gjorde vi allt själva.

edit: 2016 köptes anläggningen, inte 2017 som jag skrev först (bidraget fick vi 2017...)

Redigerat 3 apr 13:58
  12. M
    Husägare Nivå 3
    Den som redan har installerat en solcellsanläggning ska absolut inte propagera för att fler ska göra det. För inte nog med att subventionerna kommer att trappas ner, priset på den producerade elen kommer kollapsa de timmar solen skiner bra så snart tillräckligt många har skaffat en anläggning! Och den som påstår att man är "självförsörjande" på el bara för att totala produktionen under ett år är lika med totala konsumtionen har inte förstått hur el fungerar.

13. H
    Medlem Nivå 10
    Ja, vi ÄR självförsörjande på el över året! Hur du än räknar, säljer elen dyrare än vi köper den för, samt att anläggningen är betald sedan flera år.

Vi sålde 350kwh mer än vi köpte förra året, ingen fara alls, de räknar på en 3års period eller nåt sånt.

Vet inte vad man ska styra med app vad gäller solceller? Och värmekurvan har inte så mycket att göra med solproduktionen, värmepumpen sköter sig själv.

Hade växelriktarna uppkopplade via blåtand och en androidtele några år, men kör endast energidisplay på elmätaren för produktionen nu..

• Laddar…
  14. D
    Medlem · Nivå 17
    Magnus: Det var en något egoistisk syn.

Husqvarna: Nej du är mist lika beroende av elnätet och att effekten finns tillgänglig som tidigare. Varför du får ett överpris på elen förstår jag inte. Men det medför inte att du är självförsörjande.

• Laddar…
  15. J
    Renoveringsnovis Nivå 4
    Jag tror att det är väldigt individuellt om man kan få det att löna sig med solceller eller inte. Man måste ju som hempularen var inne på även mäta det mot andra tänkbara investeringar. Tex tror jag att det finns många hus där det skulle löna sig betydligt mer att investera pengarna i tilläggsisolering istället.

Med det sagt finns det ju annat än pengar här i livet. Själv planerar jag att installera både solceller och solfångare, inte nödvändigtvis för att tjäna pengar (även om jag räknar med att det förmodligen betalar sig någon gång) utan mer för att det känns bra (miljömässigt) och för att det är kul att ha något mer att ratta på.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: