15 308 läst · 55 svar
15k läst
55 svar
Kan jag stänga av grannens vatten?
Sida 1 av 4
Vår fastighet har en djupborrad brunn som har sinat. Vi har grannar som bor inom en radie på 75 resp 150 m. vi borrade på 80-talet de i början på 2000. Då borrade de ca 10 m djupare än vår brunn. Kan jag nu på lagligt vis hindra dem att ta upp vatten? Eller kan jag borra säg 15 m djupare än grannarna?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
Har de borrlov för hålet från motsv miljö och hälsa?
God luck with that....A Anläggar´n skrev:Vår fastighet har en djupborrad brunn som har sinat. Vi har grannar som bor inom en radie på 75 resp 150 m. vi borrade på 80-talet de i början på 2000. Då borrade de ca 10 m djupare än vår brunn. Kan jag nu på lagligt vis hindra dem att ta upp vatten? Eller kan jag borra säg 15 m djupare än grannarna?
Nej du kan inte hindra de. Men du kan borra djupare eller spränga i borrhålet.
https://www.sgu.se/om-sgu/fragor-oc...en-ny-brunn-till-kommunen/?acceptCookies=true
Nej.
Vattenbrunnar för enskild vattenförsörjning (1–2 familjer) kan i normala fall anläggas utan att man gör en anmälan. Speciella regler brukar dock gälla inom vattenskyddsområde.
Kommuner kan även införa krav på tillstånd för anläggande av ny vattentäkt om det råder eller befaras uppkomma knapphet på sött grundvatten.
Kommuner kan även införa krav på tillstånd för anläggande av ny vattentäkt om det råder eller befaras uppkomma knapphet på sött grundvatten.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
I Västerviks kommun krävs på vissa platser tillstånd för att borra vattenbrunn.Detta är väl på grund av risken med saltvatteninträngning i grundvatten. Jag kan tänka mej att fler kustnära områden har liknande bestämmelser
Du kan inget göra åt grannarnas brunnar (rent generellt), så vad kan du göra med din egen brunn.
Kontakta en firma som kan trycka din brunn med högt tryck för att rensa ev, sprickor som blivit igensatta med åren.
Ingen garanti, men billigaste första alternativ. Görs ibland även med nyborrade brunnar för att få bättre flöde.
Kontakta en firma som kan trycka din brunn med högt tryck för att rensa ev, sprickor som blivit igensatta med åren.
Ingen garanti, men billigaste första alternativ. Görs ibland även med nyborrade brunnar för att få bättre flöde.