Byggahus.se

Kan jag spackla taket för att få bort skarvarna mellan plattorna?

1. P
    Medlem · 3 inlägg

Paivilin

Medlem
    Jag vill ha helt slätt tak utan skarvar. Går det att få bort skarvarna genom att spackla dem? Hur gör man det i såna fall?

2. Nefrums
    Hobbysnickare · Lomma · 694 inlägg

Nefrums

Hobbysnickare
    Det blir ofta sprickor i tak då hus rör på sig. Med sådana plattor bildas alla sprickor mellan plattorna där de inte syns.
    Men det borde gå att spackla igen dem, men använd i så fall armering för att minska risken för fula sprickor.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · 524 inlägg
    spackla sprickor > microlite väv > spackla igen.
    Men det är nog inte värt jobbet.

• Laddar…
  4. P
    Medlem · 3 inlägg

Paivilin

Medlem
    Tack!!!

5. J
    Medlem · 524 inlägg
    Vad ska du göra?

6. P
    Medlem · 3 inlägg

Paivilin

Medlem
    Jag vill bara ha taket helt slätt utan skarvar. Har bytt tal i övriga huset och tänkte om det fanns short cut på övervåningen som har de här plattorna för att få samma utseende som nere som nu har slätt fint tak :)

7. M
    Medlem · 1 470 inlägg
    Tror inte det kommer bli bra. Skivorna ligger inte alltid helt i nivå med varandra så jag befarar att det kommer synas var det är spacklat

8. Silver78
    Självbyggare · 1 853 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Visst går det. Men att bredspackla ett helt tak är inte det roligaste man kan göra. Sätt gärna armering över hela. Minsta armering är där två material möts dvs armera på skarven.

9. K
    Medlem · Örebro · 1 273 inlägg

Klicka

Medlem
    Enklast är nog att ta ner alla plattor och sätta upp nya gipsskivor som du sen spacklar.

10. S
    Medlem · Västernorrland · 6 287 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Det kommer antagligen inte att fungera......Det blir ett hästjobb utan dess like och sen kommer det iallafall synas var skarvarna är. Minimum är nog att gipsa taket isåfall och få skarvar som är avsedda att spacklas. Även det är dock ett hästjobb och kräver många timmar för att bli bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.