Kan jag skruva altanstolpen så här?

328 läst  8 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Hej. Jag har läst mycket innan jag började med detta, kanske för mycket för det finns många åsikter där ute. Men, jag valde att limma två 45×95 med pu lim. Men har även läst att stolpskornas öppning ska vara skiftande beroende på vårt dom står för att ta upp olika krafter. Men då är min fråga, kan jag skruva från sidan som jag gjort här eller ska jag ta en 95×95 stolpe å jackaur istället? Mvh Jan

2. J
    Medlem Nivå 4
    46st lästa men ingen åsikt

3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Det där sitter säkert som berget.

JKHANSSON gillar
  4. prototypen
    Medlem Nivå 19
    Och vad skulle bli bättre men en 95x95 och var skulle det jackas ur och sedan står den stolpen i botten på skon?
    Protte

5. J
    Medlem Nivå 4
    Tänkte bara eftersom jag skruvar från sidan så får ju stolpen ta andra krafter. Jackaur så att bärlinan ligger på stolpen och att jag kan fästa bärlinan i samma stolpe. Står den i botten av skön så är väl det dåligt med tanke på vatten/fukt samling?!

6. H
    Medlem · Nivå 7
    båda två sätten fungerar utmärkt.
    Jacka ur en 95x95 fungerar ju bra de med men jag hade kört på ditt sätt.

JKHANSSON gillar
  7. J
    Medlem Nivå 4
    Jag kör vidare på det då tackar

8. H
    Medlem · Nivå 7
    och du behöver inte vara orolig för fukt där och skulle du ändå vara de klamra en liten bit papp under varje "stolpe"

JKHANSSON gillar
  9. T
    Medlem Nivå 6
    Så som du har gjort på bilden fungerar utmärkt. Nu ser jag inte om det är tryckimpgregnerat eller ej, men om du är rädd för fukt så är ju tryckimpregnerat att föredra.
    Sen finns det många som jackar ur 95x95 och upplever att stolpen spricker på längden. Men att sätta 2 st som du har gjort ser jag inget fel med. Det kommer utan problem att klara tyngden uppifrån på ditt bygge.

JKHANSSON gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: