Renoverar ett mindre rum som ska bli till barnrum och funderar kring innertaket som ska göras om pga att det var hål i det sedan tidigare. Jag har brutit upp lite för att se hur det ser ut:
- Innertaket är lagt innan väggarna i hela huset. Det finns alltså inga bärande väggar i huset. Innertaket går därmed "över" väggarna in i nästa rum.
- Själva innertaket består av två tunna plywood-skivor och en papp-struktur emellan. Se bilder nedan. På sidorna av varje skiva är det trä, som är en del av själva skivan.
- Ovanför skivorna finns plast följt av isolering, och sedan vind.
Min undran:
1. Tror ni att jag kan sätta upp gipsskivor direkt på det nuvarande innertaket?
2. Eller måste jag riva ned det nuvarande taket? Sedan glespanel och gipsskivor. Jag funderar i så fall på om isoleringen kommer att ramla ned om jag river bort innertaket i rummet.
Tacksam för lite tankar kring detta!
Mvh,
Lars
- Innertaket är lagt innan väggarna i hela huset. Det finns alltså inga bärande väggar i huset. Innertaket går därmed "över" väggarna in i nästa rum.
- Själva innertaket består av två tunna plywood-skivor och en papp-struktur emellan. Se bilder nedan. På sidorna av varje skiva är det trä, som är en del av själva skivan.
- Ovanför skivorna finns plast följt av isolering, och sedan vind.
Min undran:
1. Tror ni att jag kan sätta upp gipsskivor direkt på det nuvarande innertaket?
2. Eller måste jag riva ned det nuvarande taket? Sedan glespanel och gipsskivor. Jag funderar i så fall på om isoleringen kommer att ramla ned om jag river bort innertaket i rummet.
Tacksam för lite tankar kring detta!
Mvh,
Lars
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Är det glesat cc-300 så borde det väl gå bra att skruva genom det befintliga taket och in i glesen.
För info är det inte plywood utan masonit skivorna är gjorda av.
Det funkar att skruva gips men det man får va noga med är kortskarvarna, ev bör man lägga skruvplåt där för att undvika sprickor.
Det funkar att skruva gips men det man får va noga med är kortskarvarna, ev bör man lägga skruvplåt där för att undvika sprickor.
Liknande trådar
-
Fel uppsatta hängrännor, lösning?
Övrigt husrelaterat -
Kan man sätta gipsskivor på innerväggar i ouppvärmd sovboda?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Sätta upp gipsskivor som innertak direkt på ”plank”?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bredspackla eller sätta upp gipsskivor
Byggmaterial & Byggteknik -
sätta upp gipsskivor i innertaket.
Byggmaterial & Byggteknik