Hej,
Funderar på att öppna upp 2 st hål i ytterväggen för friskluftventiler (110mm) i källaren (röd markering).
Grundmuren är betonghålsten och resterande våningar är tegel. Där jag funderar att ta upp hål vilar balkar (streckad linje) i närheten vilket gör mig lite nervös för hållfastheten.
Är detta ett riskfritt ingrepp eller bör jag tänka om?
Funderar på att öppna upp 2 st hål i ytterväggen för friskluftventiler (110mm) i källaren (röd markering).
Grundmuren är betonghålsten och resterande våningar är tegel. Där jag funderar att ta upp hål vilar balkar (streckad linje) i närheten vilket gör mig lite nervös för hållfastheten.
Har precis samma fundering. Tänker att man kanske borde ta ett fyrkantigt hål genom att knacka bort en del av en sten istället så man begränsar påverkan av hållfastheten i övriga stenar.Benjamin Pålsson skrev:
Hej,
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 801 inlägg
En normal vägg i betonghålsten har inga problem med ett litet hål som 110 mm.
Det låter inte helt dumt. Kanske man då väljer att göra det under en ”överliggande” Sten så man får bärigheten runt.J jhall skrev:
Precis så jag tänkte, men jag är inte så haj på ventilation. Tänkte sätta ett fyrkantsgaller bara sen, ingen mer märkvärdig ventilation, eller måste man ha en kanal?Benjamin Pålsson skrev:
Du måste inte ha, men av egen erfarenhet så är det fler fördelar med ett rör. Alla våra ventilationshål utom de i badrummet är bara ett hål som är tillputsat och dessa kommer jag så småningom sätta rör i. De bli väldigt skitigt och svårt att rengöra, dessutom tänker jag att eventuell fukt och kondens stannar kvar i väggen om där inte ligger ett rör med fall utåt.J jhall skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Handtaget/låset till altandörren går inte att låsa upp. Hjälp!
Fönster & Dörrar -
Bryta upp enstaka bräda i plankgolv
Golv -
Sluttande mark mot hus - vad bör man fylla upp med?
Grund & Markarbeten -
Hur kan man låta klinker klättra upp på väggen?
Inredning -
Riskfritt att ta upp en kanal för rördragning i yttervägg?
Byggmaterial & Byggteknik