Byggahus.se

Kan jag pruta på slutfakturan vid dåligt utfört arbete?

6k läst  37 svar

1. V
    Medlem Nivå 1
    Vi håller precis på att slutligen få våra badrum klara och efter kraftig försening och massor med slarv så vill jag göra avdrag på slutfakturan. Min fråga till er är då vad har jag för rätt och hur mkt kan jag rimligtvis välmotiverat dra av?
    Jag är heligt förbannad på entreprenören, men jag vill inte låta känslorna styra utan det här skall vara by the book, på smidigaste sätt. Jag vill helt enkelt kontra slutfakturan med en redogärelse och ett motkrav vad jag vill dra av.

Grundförutsättningar:
    Byggstart torsdagen 1/11 2012.
    Gästtoalett nedervåning: 7cm LBT-vägg rivs. Ny reglad vägg uppföres för att få plats med dusch.
    Badrum 2:a våning: vindslucka vägg igensättes. Två skåp byggs in i vägg. Inkaklat badkar.
    Båda badrum bilas golv bort för nya avlopp och rör. Nya tätskikt, ytskikt och montering inredning.

Tidigare gästtoalett entréplan, numer duschbadrum muntligt utlovat klart senast 23/11 så att vi kan flytta in helgen 24-25/11. Detta var avgörande för att över huvud taget dra igång arbetet.
    Hela entreprenaden skall vara färdig enligt påskriven offert/kontrakt “ca 30/11”.

Här följer de brister i leveransen i någon form av fallande gravhet enligt oss:

- Badrum nedervåning ej brukbart förrän 1/12 2012. Helt färdigt 18/12.
    Brister duschbadrum nedervåning:

• Fel färg på fog golv trots att jag fått frågan två gånger på plats av byggledaren timmarna innan fogning plus att det står klart och tydligt skrivet i kakelinstruktionerna upptejpade på väggen i badrummet. Grå 115 fogades på golvet istället för mörkgrå 121. 115 skulle inte användas alls. Det skulle vara 121 på vägg och golv i båda badrum.
    • Av någon anledning valde man Rustic (grov) fog till 3mm-fogar på golv och vägg “bara för att den affären inte hade inne Mastic” (finkornig).
    • Man har monterat loss några kakelplattor för att komma åt elen till PAX-fläkt eftersom man glömt detta trots påminnelser vid FEM tillfällen. Dessa har återmonterats otroligt fult och skevt.
    • Vi har inget skåp under handfatet utan valde ett lite snyggare vattenlås istället. Nu har dom satt utloppet väl långt ner på den nya väggen så punglåset sitter halvvägs ner mot golvet. Centrum på utloppet sitter 48 cm över golv.

-Badrum övervåning ej brukbart förrän 19/12 2012. Helt färdigt XX/12 2012
    Brister badrum övervåning

• Fel färg på fog golv trots kritik för missen i det andra badrummet två veckor tidigare. Även här tydligt skrivet i kakelinstruktionerna upptejpade på väggen i badrummet. Grå 115 fogades på golvet istället för mörkgrå 121. Arbetsledaren försökte även här övertyga mig att det var samma färg på golv och vägg även om skillnaden är pinsamt uppenbar.
    (klinkerfogen är dock hjälpligt åtgärdad nu)

• Golvklinkern slarvigt lagd bitvis, med ojämna kryss.
    • Väggkakel slarvigt satt vid ytterhörn där dom sitter olika i höjd och med varierande fog. Inte katastrof, men jag hade kunnat göra det bättre själv.
    • De två frihängande handfatens punglås sitter olika högt. Det ena avloppet sitter 30mm högre än det andra.
    • Fula överdrivet feta mjukfogar i hörn.
    • Trots att jag bad att dom skulle lämna en vit och en 121-grå silikonpatron så att jag själv kunde mjukfoga runt badkaret (och även detta med på en åtgärdslista upptejpad på väggen) så kom jag dit på kvällen och badkaret var mjukfogat med stora fula jättefogar. Den allra fulaste, där badkarets framsida möter kaklet lyckades jag skrapa/t-sprita bort innan den härdat. Denna var struken hemskt fult i flera steg.

Övrigt:
    • Har använt vår skohylla som pall och knäckt den på mitten, utan att säga ett ord om det till oss.
    • Använt upp mitt fogskum.
    • Frikostigt använt våra stegar, förlängningssladdar och borstar. Allt detta är nu jätteskitigt av betongdamm.
    • För att släppa in dagsljus så har dom ställt upp dörrarna till sovrummen när dom bilat och gjort allsköns jobb. Sen det blev minusgrader har dom även stått inomhus utanför badrummet och blandat bruk. Detta kombinerat med den öppna etage-planlösningen har gjort att ALLT är täckt med betongdamm och vi har redan lagt flera dagar på sanering. Varenda kväll har jag stängt till dörrarna och dagen efter har det ändå stått öppet igen.
    • Spräckt huset på min halogen-arbetsstråklastare.

Sen har allt detta självklart tagit upp massor av min tid, skapat en massa stress och tvingat oss att flytta in med två små barn hos mina föräldrar sen slutet av november.

Totalpris 170k: 40k mtrl/130k arbete/65k ROT. Tre betalningar görs vid byggstart, färdigt tätskikt och den sista vid färdigställande. Tre betalningar á 35k, och det är alltså på denna sista faktura som jag vill ha avdrag.

Kom med så mycket input ni orkar, från generell till specifik. Gärna konkret vad som är ett vettigt faktiskt avdrag för ovan (alltså inte ett "straff" hur gärna jag än skulle göra det)

• Laddar…
  2. Lolle
    Medlem Nivå 12

Det första du bör göra är att anlita en behörig besiktningsman för att få en opartisk bedömning om entreprenaden är inom toleranser eller ej.

Angående försening så är första frågan: Finns det någon vitesklausul och hur är den författad. Att endast skriva slutdatum i offert eller muntligt blir en uppgift som inte ger några större möjligheter till avdrag tyvärr.

3. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Finns inte förseningsklausul finns nog inte mycket att hämta gällande försening. Jag skulle ställa upp de fel du hittat i en lista och sätta ett pris/kostnad på varje. Sen får du ta en diskussion med entreprenören och se om han vill åtgärda eller går med på avdraget. Kommer ni inte överens är det besiktning som gäller, och då kan entreprenören välja att åtgärda eller göra prisavdrag på det som det blir nedslag på.
    Typ:
    Fel färg golvfog - Åtgärd fogkratsning och omfogning, kostnad 3000kr
    Förstörd skohylla, värde 800kr
    osv...

• Laddar…
  4. V
    Medlem Nivå 1
    Ingen vitesklausul tyvärr, men är det verkligen ok att dom drar över till dubbla byggtiden när hela jobbet byggde på att dom kunde få badrummen klara tills att vi skulle flytta in? Tro fan att hantverkare gärna blir försenade om det inte kan straffa sig.
    Muntligt avtal på ena badrummet klart på tre veckor och resten klart ca 30:e måste ju ha någon betydelse eller?

• Laddar…
  5. A
    Medlem Nivå 15
    Att de använde ditt fogskum var nog snarare en fördel. Nu kostade det dig bara exakt vad fogskummet kostat. Annars hade du fått betala hantverkarens timlön för resan till och från byggshoppen, milersättning för resan, fogskummets påhittade pris från leverantörens nettoprislista plus ett procentuellt påslag på det priset.

Om det nu inte var så att du hade arbetet inklusive material till ett fast pris. Då får de ersätta dig för fogskummet.

Du kan inte bara egenhändigt dra av en del av fakturan. Du måste ge dem en chans att rätta till felen först. Lämpligen anlitar du besiktningsman enligt kinglolle och författar sedan ett brev där du uppmanar dem att rätta till felen enligt bifogat protokoll senast datum XX-XX-XX. I brevet kan du också räkna upp det som förstörts och förbrukats och fråga hur de tänker ersätta dig för detta.

Om fakturan förfaller till betalning kan du betala in en del av den, men behåll så pass mycket att det säkert täcker era kostnader.

En bekant till mig råkade ut för detta. En hantverkare bilade upp ett toalettgolv med dörren öppen, så hela huset blev täckt av damm. Det slutade med att firman fick bekosta en sanering av huset. Gick förmodligen på deras ansvarsförsäkring.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Det du har rätt till vid försening är ersättning för verifierbara kostnader som beror på förseningen. Såvida man inte har en vitesklausul.

När det gäller fel i entrepenaden så som fel fogfärg, så bör du dels ha ett utlåtande från en bes. man om att det verkligen är ett fel (såvida inte byggaren håller med om att det är fel).

Sedan så finns det en regel som säger något i stil med att om ett fel är orimligt dyrt att åtgärda i förhållande till kundens "skada" så har entrepenören rätt att ersätta ekonomiskt istället för att rätta felet.

Den regeln är tänkt för situationer i stil med "huset byggdes 2m för lång åt väster, kunden får inte plats med sin trädgårdssoffa inom tomtgränsen, möjlig åtgärd, riv huset och gör om". Då kan byggaren välja att istället ersätta för ex. vad det kostar att fixa en något mindre soffa eller en lite annan placering av uteplatsen.

Många byggföretag försöker hävda "ersättningsregeln" även för fel som är väldigt allvarliga, ex. helt glömt tätskiktet. Eller för fel som inte alls är orimligt dyra att åtgärda.

OM det objektivt finns fel i entrepenaden så har byggaren rätt att åtgärda felen själv, du kan alltså inte tvingande kräva ekonomisk kompensation för felen. Det blir då ofta en förhandlingsfråga istället.

En reflektion är att 3 veckor för en badrumsrenovering är en väldigt pressad tidplan, det finns i princip ingen marginal överhuvudtaget för strul eller oväntade problem med en sådan tidplan. Och möjligheterna för strul är stora, dels som sagt oväntade problem, dels så är det många hantverkarkategorier som skall synkroniseras, det räcker att en rörmockare blir tvungen att lägga ett par timmar på en akut vattenläcka hos någon så spricker hela tidplanen, elektrikern kanske hade en slot just dagen efter, men pga. förseningen inte kan komma loss igen förrän om en vecka osv.

7. Lolle
    Medlem Nivå 12

Tyvärr är det inte så enkelt och det finns en anledning att man rekommenderar att lägga ner mycket tid inför en beställning av entreprenad.

För det första är ett muntligt avtal en väldigt klen förhandlingssituation särskilt gällande försening och påföljd. Ett enkelt standardavtal typ hantverksformuläret eller abs 09 och komplettera med vitesklausul och kravspecifikation räcker långt.

Du kan mkt väl välja att begära avdrag men var medveten om att de troligen lär slå ifrån sig angående det de anser att du ej kan bevisa. Gällande felen är fel fogfärg enkelt att ta på. Övriga fel är svårt att bedöma, de kan ligga inom tolerans för branschnorm.

Förseningen är enkelt att slå ifrån sig med att ni hade önskemål om slutdatum och att de arbetat för att uppfylla detta, däremot var det inget slutdatum förenat med förseningskostnader

Ps skriver ifrån bilen så viss reservation för att jag läser/skriver för stressat

Redigerat 20 dec 2012 11:30
  8. V
    Medlem Nivå 1
    Jo, jag inser att man kanske lovar brett i syfte att få jobbet och sen sitter väl de flesta med alldeles för många jobb nu när folk skall bränna sista ROT:en, men jag måste ändå tycka att om det blir någon störning så hantverkare får lägga tid på något annat bygge så är det ju inte mitt problem utan då känns det ju rimligt att dom får fixa ersättare / jobba övertid / kompensera ekonomiskt. På något sätt bör det ju drabba den som planerat för dåligt eller med för tighta marginaler. Att man plåstrar ihop det genom att småfixa när det passar en i efterhand känns som en klen lösning eftersom vi drabbas av fortsatt nedsmutsning och olägenhet.
    Jag förstår att det utan vattentätt kontrakt inte finns så mycket att göra men det är sjukt irriterande att slarviga hantverkare kan fortsätta att jobba på ett sätt som inte bara infriar utan till och med späder på fördomar om hantverkare. Jag hade förhoppningar om att bli glatt överraskad men blev istället grymt besviken.

Eftersom dom trots allt är villiga att fixa sådant som jag påpekar så antar jag att jag helt enkelt får tugga i mig den tid som förlorats samt den bristande respekten för andras hem och egendom.
    Det är bara synd att det är dömt att vara så som det är.

Man får vad man betalar för - helt klart.

9. Lolle
    Medlem Nivå 12

En korrekt vitesklausul är oftast på 5-15 000 kr/vecka och har just den effekt du eftersträvar. Då skapas incitament hos entreprenör att ta in ersättare mm för att lösa uppgiften i tid.

Med en bra bakgrundskoll av företaget och dess ekonomi, försäkringar mm, ett bra avtal men viktigast av allt noga undersöknint av referenser så går det att hitta duktiga entreprenörer. Man bör begär ett par referenser och ringa plus besöka någon av dessa för att se utförandet och säkerställa att referenserna inte är fake. Helst bör man försöka få fram ett par kunder som företaget inte själva uppgivit som referens. Då har man en bra bild av den man beställer tjänster av.

Sen bör man räkna med att en bra firma har fullt i kalendern i ca 8-10 månader framåt så ca 1 års framförhållning är viktigt

10. V
    Medlem Nivå 1
    Ja det här var extremt snabbt ihopdraget bygge, eftersom vi inte trodde det var rimligt att hinna göra båda badrummen på den månad vi hade från tillträde till inflyttning (vilket det med facit i hand då inte heller var).
    Firman rekommenderades av nya grannen som själv anlitat dom och även hens familj och vänner. Helt reko kille som nog rekommenderade honom på fullkomligt ärliga grunder, men som antagligen hade lite enklare önskemål än vi och kanske också prickade in en lite luftigare period i entreprenörens kalender. Mest tråkigt är kanske hur grannens anseende sjönk i mina ögon efter den här mindre lyckade tipsningen.
    Jag tror att det viktigaste att hitta är någon med yrkesstolthet så man inte får folk som sätter upp kapat kakel där det gått flis och "hoppas att ingen märker". Förtroende är A och O.

Tack för svaren hur som helst!
    Skulle det bli så att vi flyttar till ännu en bostad där det behövs göras nya badrum så kommer jag se till att ha en busslast jurister med mig vid upphandlingen.

11. B
    Medlem Nivå 5
    Kan man lägga sig på hantverkarens nivå när det gäller ersättning för skadad egendom + merarbete?

Låt oss säga att det ska köpas nytt skoställ och städa huset.

Skoställ på Jysk. Inköpspris: 500:- men vi vill dra av 800:-

Det är 5½ mil enkel resa till Jysk.
    - Milersättning för denna sträcka?

Kan man be om avdrag för den tiden det tar att åka och handla detta skoställ
    - 3½ timme a' 375:-

Sen tog det 10 timmar a' 375:- att städa huset.

Skulle det vara möjligt att ta upp detta och få det godkänt?

12. nino
    Renoverare · Nivå 18
    självklart kan du göra det och se vad dom säger.

Hörde dom av sig och meddelade att dom inte skulle hinna?
    har dom varit där hela dagarna?

fel färg på fog är ju inget "fel" det är "bara" utseende mässigt... även om det är så fruktansvärt klantigt så det finns inteöspeciellt när dom gjort samma fel 2ggr

13. V
    Medlem · Nivå 10
    angående tvättställsavloppet så vet jag att man brukar sätta dom på 48 - 55 cm c/c beroende på komod, nu har du ingen komod MEN kan vara så att dom satte avloppet först och sedan spacklat golvet vilket resulterar i sänkt c/c mått! Kan vara lätt att glömma bort det! Var med om att dom spacklade 5 cm i ett badrum så mina mått på alla stämde inte riktigt med utbockningen!

14. V
    Medlem Nivå 1
    Om man inte har koll på golvets blivande tjocklek så är man ju oacceptabelt klantig. Särskilt när det är samma snubbe som bilat bort det gamla, dragit avlopp och slutligen gjutit det nya. Sådana misstag bör man inte göra som rutinerad hantverkare om du frågar mig.

Vad gäller kommunikationen så har dom inte meddelat något någonsin. Inget som använts/ förstörts har jag blivit meddelad. Det har jag upptäckt själv med tiden.
    Förseningen har inte heller påtalats utan enbart försökts förklaras bort med torktider och andra ursäkter till att dom bara lagt två eller max tre timmar hos mig och sedan vidare till x antal andra byggen. Dom hade absolut kunnat ha gjort annat, men dom har väl fått prioritera någon "jobbigare" kund när jag inte uttryckt min frustration tillräckligt tydligt. Ibland har dom inte varit där på flera dagar när det varit torktider att ta hänsyn till, men hela jobbet hade kunnat organiseras väldigt mycket bättre. Det hade nog kunnat funka på 3,5v om dom inte hade haft för många jobb och för få gubbar.

Jag kommer nog prioritera att få felaktigheter korrigerade och så får det vara bra sen.

15. B
    Medlem Nivå 5
    Skriv gärna ett omdöme på t.ex Rejta när allt är klart. Låter inte som en firma man vill anlita. Tyvärr.

• Laddar…