2 835 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Kan jag måla ett hus målat med alkydoljefärg, med oljefärg?
Drygolin är väl en alkydoljefärg och den borde väl gå utmärkt att måla på en alkydoljefärg som du enligt rubriken har.Osc9 skrev:
Själv har jag mycket begränsade erfarenheter av Jotuns produkter och tror inte att jag kommer att skaffa mig fler.
Vi har flera duktiga tillverkare av färg här i Sverige, senast i går hade jag nöjet att använda Engwall o Claessons linoljefärg, jag upplever den som dryg, billig, lättstruken och för mig lätt tillgänglig på Färg & måleriprodukter i Norrköping
Vet ej då det inte står något på burken. Den beter sig inte som den gamla alkydoljefärgen jag hade kvar lite av…Den känns mer oljig och ger inte alls lika tjockt lager med färg när jag provmålar.F fribygg skrev:Drygolin är väl en alkydoljefärg och den borde väl gå utmärkt att måla på en alkydoljefärg som du enligt rubriken har.
Själv har jag mycket begränsade erfarenheter av Jotuns produkter och tror inte att jag kommer att skaffa mig fler.
Vi har flera duktiga tillverkare av färg här i Sverige, senast i går hade jag nöjet att använda Engwall o Claessons linoljefärg, jag upplever den som dryg, billig, lättstruken och för mig lätt tillgänglig på Färg & måleriprodukter i Norrköping
Billig var den iaf inte. 1000-lapp för 3 liter.
Men tillverkaren kan säkert förse dej med ett produktdatablad om du vill, skulle tro att du hittar det online oxå.Osc9 skrev:
För de pengarna (950kr hos Ovolin i Örebro) kan man köpa 2,5 L bra Svensk linoljefärg som säkert är hållbarare och drygare då den täcker fler m2 per liter.
Jag förstår inte varför man köper Jotun färg om man inte upplever att den är billig och bra, när det finns bättre för mindre pengar
Det är en alkydoljefärg, så det fungerar säkert.
Edit: Det fungerar även på plastfärg, och bättre ju mer sliten/matt färgen är, men resultatet blir inte bättre än vad plastfärgen medger. Dvs allt beror på hur bra plastfärgen sitter fast i underlaget.
Med -lin i namnet och torgförd som en oljefärg skulle man lätt förledas att tro att det faktiskt är en linoljefärg, men det finns inte en droppe linolja. Bara syntetisk alkydolja och gifter för att minska mögelangrepp.
Edit: Det fungerar även på plastfärg, och bättre ju mer sliten/matt färgen är, men resultatet blir inte bättre än vad plastfärgen medger. Dvs allt beror på hur bra plastfärgen sitter fast i underlaget.
Med -lin i namnet och torgförd som en oljefärg skulle man lätt förledas att tro att det faktiskt är en linoljefärg, men det finns inte en droppe linolja. Bara syntetisk alkydolja och gifter för att minska mögelangrepp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Köpte hus "målat" med kreosot
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur målar jag klart det som inte blev färdigmålat på huset 2019?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla om hus som målats med falurödfärg
Fasad -
”Färdmålat” hus, måla bakom altanregel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hej! Jag har byggt ett nytt timmerhus som är målat med en öppen lasyr på utsidan. Jag undrar nu vad jag skall använda för färg på insidan.
Lösvirke & Timmerhus