Nu är jag bekvämare än jag brukar, och frågar först innan jag skruvar isär och kollar hur det ser ut. Rörmokaren monterade ett blandarfäste åt mig igår, och nu ser jag att det läcker från ena anslutningen. Inte så det droppar, men det blir hyfsat snabbt fuktigt igen efter jag torkat torrt.
Visst är detta en klämringskoppling?
Provade att dra åt, men vet inte hur hårt jag vågar dra?
Kan jag fixa detta själv utan att riskera göra det värre? Eller är det något som kommer kräva något specialrörmokarverktyg?
Jo, jag kan ringa rörmokaren, men det blir billigare om jag inte behöver vara hemma från jobb för att släppa in honom i huset.
Visst är detta en klämringskoppling?
Provade att dra åt, men vet inte hur hårt jag vågar dra?
Kan jag fixa detta själv utan att riskera göra det värre? Eller är det något som kommer kräva något specialrörmokarverktyg?
Jo, jag kan ringa rörmokaren, men det blir billigare om jag inte behöver vara hemma från jobb för att släppa in honom i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sticker inte upp något. Det är vatten som ligger i muttern och lurar ögat. Rörisen bad mig prova dra åt den hårdare än jag vågat tidigare. "Ta en större skiftnyckel, skiter det sig får du ringa igen". Och det fungerade, har inte kommit något vatten sen igårkväll.
Skruvat för lite med rör kopplingar för att veta hur hårt man vågar dra innan saker spricker
Skruvat för lite med rör kopplingar för att veta hur hårt man vågar dra innan saker spricker
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödhylsor?
Denna blandaren sitter i tvättstugan där det så småningom ska stå ett badkar. När jag beställde jobbet sa jag att funktion var viktigare än estik. Men det ska ju ändå vara godkänt så det inte blir några framtida läckage.
Jag frågade faktiskt rörisen om jag kunde fixa det själv, då jag fick det svaret. Visste att dom var överbokade denna och nästa vecka samtidigt som jag stressat på dom för att bli klar till påsk. Kände att det var mer rättvist att erbjuda att jag själv försökte åtgärda det än att stressa dom mer än jag redan gjort.
Denna blandaren sitter i tvättstugan där det så småningom ska stå ett badkar. När jag beställde jobbet sa jag att funktion var viktigare än estik. Men det ska ju ändå vara godkänt så det inte blir några framtida läckage.
Jag frågade faktiskt rörisen om jag kunde fixa det själv, då jag fick det svaret. Visste att dom var överbokade denna och nästa vecka samtidigt som jag stressat på dom för att bli klar till påsk. Kände att det var mer rättvist att erbjuda att jag själv försökte åtgärda det än att stressa dom mer än jag redan gjort.
helt rätt jag som inte tänkte innan jag svarade, 12an e ju kupad i mutternKrilleman skrev:
1. Stäng vatten
2 kolla om röret är i. Försent nu utan att byta kona om de dragits för hårt. Då för du försöka lirka bort med Pollan.
3 om den är i smörj med lite pasta.
Alt
1 dra åt lite till du. Inget speciellt händer.
(Säkert bara sista knäcken som saknas i åtdragningen)
Stödhylsor är absolut inte lagkrav eller måste. Varken du eller rörisen kommer bli avrättad.
Lycka till
Mvh
2 kolla om röret är i. Försent nu utan att byta kona om de dragits för hårt. Då för du försöka lirka bort med Pollan.
3 om den är i smörj med lite pasta.
Alt
1 dra åt lite till du. Inget speciellt händer.
(Säkert bara sista knäcken som saknas i åtdragningen)
Stödhylsor är absolut inte lagkrav eller måste. Varken du eller rörisen kommer bli avrättad.
Lycka till
Mvh
Stödhylsan är en liten bit kopparrör med krage som trycks in i röränden, den hindrar att röret trycks ihop när klämhylsan trycker på utsidan,
https://m.clasohlson.com/se/Stödhylsa/30-7655-1
https://m.clasohlson.com/se/Stödhylsa/30-7655-1
Finns absolut inget "skall" på hårda o halv hårda koppar rör.Krilleman skrev:
Det finns i största utsträckning "bör" och i ytterst enskilda fall "skall" vid en specifik kopparrör tillverkare.
S