J
Nu är jag bekvämare än jag brukar, och frågar först innan jag skruvar isär och kollar hur det ser ut. Rörmokaren monterade ett blandarfäste åt mig igår, och nu ser jag att det läcker från ena anslutningen. Inte så det droppar, men det blir hyfsat snabbt fuktigt igen efter jag torkat torrt.
Visst är detta en klämringskoppling?
Provade att dra åt, men vet inte hur hårt jag vågar dra?
Kan jag fixa detta själv utan att riskera göra det värre? Eller är det något som kommer kräva något specialrörmokarverktyg?
Jo, jag kan ringa rörmokaren, men det blir billigare om jag inte behöver vara hemma från jobb för att släppa in honom i huset.

Läckande klämringskoppling vid vattenrör med synlig fuktighet på väggen som indikerar en potentiell läcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Det är troligtvis en s.k halvkoppling där, stäng av vattnet lossa och se om röret går i botten på kopplingen ( klämdelen ) det måste det göra , samt ev. om det är en packning där som ska täta, börja med det och kom tillbaka

• Gilla
JeLö och 1 till
  • Laddar…
Den där kopplingen ser konstig ut, ser ut som konan sticker upp ut muttern. Ska han ha använt mutter för 15 rör och en 12 kona? Tror du får ringa mockarn.... garanti!

öh ja det ser ut som 12ans kona på 15 mutter

• Wow
Slugge
  • Laddar…
J
Det sticker inte upp något. Det är vatten som ligger i muttern och lurar ögat. Rörisen bad mig prova dra åt den hårdare än jag vågat tidigare. "Ta en större skiftnyckel, skiter det sig får du ringa igen". Och det fungerade, har inte kommit något vatten sen igårkväll.
Skruvat för lite med rör kopplingar för att veta hur hårt man vågar dra innan saker spricker :) Rördel med mutter och reflexion av vatten ser misvisande ut, inget läckage efter åtdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Det är korrekt med 12mm halvkoppling från Vatette.

Se bilderna, det är stor skillnad på 12 & 15mm.

Men använde rörisen stödhylsor?! Det är ett krav i dagens installationer.
Sen kan man ju fråga sig om det är seriöst att svara kunden enligt ovan när det läcker. :thinking:

En 12mm Vatette halvkoppling i krom vid sidan av en kopparfärgad 15mm stödhylsa.
Jämförelse mellan 12mm och 15mm halvkoppling från Vatette, den ena med stödhylsa.

• Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
J
Stödhylsor?
Denna blandaren sitter i tvättstugan där det så småningom ska stå ett badkar. När jag beställde jobbet sa jag att funktion var viktigare än estik. Men det ska ju ändå vara godkänt så det inte blir några framtida läckage.

Jag frågade faktiskt rörisen om jag kunde fixa det själv, då jag fick det svaret. Visste att dom var överbokade denna och nästa vecka samtidigt som jag stressat på dom för att bli klar till påsk. Kände att det var mer rättvist att erbjuda att jag själv försökte åtgärda det än att stressa dom mer än jag redan gjort.

Krilleman Krilleman skrev:
Det är korrekt med 12mm halvkoppling från Vatette.

Se bilderna, det är stor skillnad på 12 & 15mm.

Men använde rörisen stödhylsor?! Det är ett krav i dagens installationer.
Sen kan man ju fråga sig om det är seriöst att svara kunden enligt ovan när det läcker. :thinking:

[bild]
[bild]
helt rätt jag som inte tänkte innan jag svarade, 12an e ju kupad i muttern

A
1. Stäng vatten
2 kolla om röret är i. Försent nu utan att byta kona om de dragits för hårt. Då för du försöka lirka bort med Pollan.
3 om den är i smörj med lite pasta.

Alt

1 dra åt lite till du. Inget speciellt händer.
(Säkert bara sista knäcken som saknas i åtdragningen)

Stödhylsor är absolut inte lagkrav eller måste. Varken du eller rörisen kommer bli avrättad.

Lycka till

Mvh

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
Börja med att dra åt ordentligt. Är väl ingen mening att hålla på och plocka isär.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
Som jag skrev i inlägg nr5, på inrådan från rörmokaren tog jag en större skiftnyckel tillsammans med lite mod att dra hårdare än innan så löste det sig :)

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Krilleman
Henrik Nordlander skrev:
Stödhylsor är absolut inte lagkrav eller måste. Varken du eller rörisen kommer bli avrättad.
Avrättad, uj nej. VVS ska dock installeras enligt monteringsanvisningarna. Framför allt av en professionell rörkrökare!!!

Var hittar du infon att stödhylsa inte är ett måste idag?! :thinking:

J
Hur ser stödhylsan ut? Kan jag se om den är monterad?

A
Krilleman Krilleman skrev:
Avrättad, uj nej. VVS ska dock installeras enligt monteringsanvisningarna. Framför allt av en professionell rörkrökare!!!

Var hittar du infon att stödhylsa inte är ett måste idag?! :thinking:
Finns absolut inget "skall" på hårda o halv hårda koppar rör.
Det finns i största utsträckning "bör" och i ytterst enskilda fall "skall" vid en specifik kopparrör tillverkare.

S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.