Byggahus.se

Kan jag lägga tak på en byggnad med fuktigt virke?

1k läst  3 svar

1. O
    Medlem Nivå 1
    Jag ärvde ett hus i behov av en massa fix när jag var ringa 17 vintrar. Nu efter 2 år är alla problem lösta med själva huset (vvs, målat huset osv).
    Till huset finns även en lada som har stått underhållsfri i 40 år. Två utbyggnader, en verkstad och en vedbo, finns även till ladugården. Vedbon är bara till att riva, men verkstaden är jag osäker på.
    Klok som jag är så rev jag det fallfärdiga taket på verkstaden och påbörjade arbetet med att lägga nytt. Jag fick upp en ny takstol och spikade upp råspont på lite mer än halva taket. Sen kom andra bekymmer före.
    Nu vill jag dock göra att fuskbygge med endast läkt och plåttak (med dropstop).
    Nu har det regnat på verkstadssektionen i 6 månader. För några dagar sen kände jag på virket och det var givetvis fuktigt och svullet, men det kändes fortfarande stabilt. Trä har ju förmågan att torka.
    Tror ni att jag kan lägga ett tak på byggnaden och tror ni att det torkar då? Eller är det hela bara bortslösad tid?

Tack på förhand! :cool:

2. O
    Medlem Nivå 1
    Inget problem, det kommer torka.

/Odd

• Laddar…
  3. O
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret!
    Jag ser att många bönder endast använder läkt och plåt. Jag skall även ha plåt med kondensskydd. Så till vida att det inte kommer en stor jävla storm bör detta räcka som ladugårdstak? Eller vad tror du?

4. O
    Medlem Nivå 1
    Plåtar med kondens skydd fungerar inte om det blir fuktigt längre perioder.
    i princip så är det en pålimmad filt yta under plåten, och när den blir mättad så börjar det droppa.
    du måste alltså se till så att plåten är ventilerad på undersidan.

/Odd

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka