Byggahus.se

Kan jag lägga om det här taket själv?

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej.
    Har ebb i kassan men behöver lägga om taket på huset ni ser på bilderna:
    http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOCNGQOOK0
    Är normalskicklig på att fixa.
    vilka är de stora problemen?
    råd och tips emottages tacksamt.
    Hälsningar
    Brannigan

2. P
    Medlem Nivå 7

Re: Kan jag lägga om det här taket själv?

Vet ej något om takläggningen, men måste bara säga, j-vligt snyggt hus. ;)

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Visst kan du det. Höjdskräcken får du väl lämna på backen, för taket är ju lite brant på sina ställen. Det är antagligen praktiskt att vara minst två också, annars lär väl inte pappen hamna på rätt ställe.

4. P
    Medlem Nivå 10

skaffa en byggställning så underlättar det mycket.. En Tegelpanne lyft är nog också inte dumt finns att hyra. så får du ner teglet helt..

Teglet väger bly efter nån timme :surprised:

Det kluriga är ju igentligen att måtta rätt med Läckten.
    Borde dock inte vara några större problem på ditt tak.. gäller bara att vara noga.. :)

så hällst bör ni väll vara 3 st för att få er & upp pannorna.. 1 på taket, 1 på byggställningen o 1 på marken. spika pappen grejar 2 man. Dock underlättar det ju om man är 3 st.. :)

5. P
    Medlem Nivå 1

Är det gammalt tegel kan det vara tips att numrera pannorna så dom hamnar på samma ställe som innan.

Hade själv ett litet h..e när jag la om mitt tak på grund av solfångare. Alla pannor var lite olika och olika mycket kapade i hörnet. Fick lägga om taket tre gånger innan det blev hyffsat, och då la jag bara om halva taket...

Ställning är nästan ett måste...

Sedan är väl alla pannor normat spikade på den branta delen, dvs lätta att förstöra om man är för våldsam...

6. B
    Medlem Nivå 2

Tack för tipsen (och det smickrande omdömet om huset).
    Vet ni hur mycket tid jag måste sätta av och dessutom ha lite marginal för strul?
    Klarar jag t ex en sida av taket på en långhelg om vi är två (med en extra gubbe då och då)?
    /Brannigan

7. Andjon
    Medlem Nivå 4

Var beredd på ev extra jobb (kan bli en del) pga rutten råspont + ev takstolar. Inget svårt men det tar ofta mer tid än beräknat. I mitt fall innebar det 700 meter råspont + reparation av 3 takstolar. Se till att pricka in upphållsväder också, det underlättar ;)