Hej, jag är lite grön med detta med hus. Jag har köpt ett hus byggt 91 för ca 2 år sedan. Jag märkte att jag hade en läcka på taket för nån vecka sedan (kom in hela vägen på golvet) som jag försöker ta tag i. Men nu destomer jag undersöker taket och täpper igen alla hål så hittar jag mer och mer skavanker.

En första fråga, måste inte hus ha undertak? Jag har plåttak och nu när jag kikar från vinden verkar det bara vara en väv/duk som hänger. Känner jag efter utifrån mellan öppningar på plåten så känner jag bara duken, inget stumpt som en råspont. JAg ser plåten unerifrån på vinden där det är en glipa runt skorsstenen.

Tycker ha märkt flera saker på huset som jag anser borde blivit underkända/nämnda under besiktningen men var inget som kom upp . Verkar vara flera hål i taket, många glipor mellan plåten, läckan på taket verkar ha funnits länge och har hittat svartmögel, ångpappen är helt öppen på vissa ställen (runt en ventil), strömkablar som är lösa och aktiva, borrade/öppna hål i våtrum som inte är fogade/täpta med silikon etc...

Lagat en hel del själv men funderar nu om jag inte kan kräva något från besiktningsfirman eller förra ägarna. Vad har jag för rättigheter/möjligheter hära? Har några bilder med några exempel där nån kanske kan avgöra om det är "okej" fel eller om dom borde ha nämnts av förra ägarna/besiktningsmannen.

• Bild av isolering med svartmögel mellan träbalkar och plastfoli. En vit slang syns till vänster i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen träkonstruktion med isolering runt en skorsten öppning på vinden, visar misstänkta fuktskador och bristande tätning.
    Skapa konto
  • Skadat plåttak med sprickor och flagnad färg, visas med ett rött markering runt ett litet hål, potentiellt läckageområde.
    Skapa konto
  • Rostig skruv på plåttak med skada runt fäste, indikation på potentiellt läckage eller bristfällig installation.
    Skapa konto
  • Bild av en vind med svartmögel runt en rörledning, omgiven av vit isolering och träbjälke. Ett problemområde markerat med röd cirkel.
    Skapa konto
  • Närbild på svart plåttak med synliga skruvar och små hål markerade med röda cirklar, potentiella källor till läckor.
    Skapa konto
Redigerat:
S
Trist! Undersökte du själv vinden i samband med köpet?

Tyvärr är/ var denna duk godkänd dom undertak.
Bla Älvsbyhus har denna konstruktion.

S Sthlm_ skrev:
Trist! Undersökte du själv vinden i samband med köpet?
Gick upp där men inte så mycket mer.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Tyvärr är/ var denna duk godkänd dom undertak.
Bla Älvsbyhus har denna konstruktion.
Okej, men inte längre då? När jag kollar på nätet är det som att det antas man har undertak. Känns som en bättre konstruktion helt klart :/

Duken är ett undertak, tror den fortfarande är godkänd.
Råspont och papp är ju helt klart bättre och dyrare.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Duken är ett undertak, tror den fortfarande är godkänd.
Råspont och papp är ju helt klart bättre och dyrare.
Okej, men känns som att den borde ligga ovanpå fotplåten då vilket den inte gör. Stämmer det?

M
Ganny Ganny skrev:
Okej, men känns som att den borde ligga ovanpå fotplåten då vilket den inte gör. Stämmer det?
Har det gått exakt 2 år eller mindre? Det kommer nog inte ge nåt, men reklamationstiden är 2 år på besiktningsmannen så skynda dig och reklamera innan tiden går ut. Och bara det om du betalat för besiktningen så det inte är säljarens besiktning som du gått på, då kan man inte kräva nåt av besiktningsmannen.

I vårt hus sa besiktningsmannen att det fanns en torr fläck på vinden, men det uppmättes ingen fukt, så vi undersökte det extra noggrant där. Och säljaren sa att de hade åtgärdat läckan för flera år sen. Men sen efter 4 mån när vi bytte takskivor på en utbyggnad som inte satt ihop med det andra taket och som besiktningsmannen inte anmärkte, regnade det in, men ångspärren dolde det. Vi skrev till Dolda fel försäkring och de hänvisade till att det fanns en fläck i taket och då ska man anta att hela taket kan läcka in. Vi hittade dessutom konstruktionsfel i utbyggnadens takkonstruktion efter att vi tog bort isoleringen. Vi tyckte det va dolt fel, för det kunde inte upptäckas om man inte rev hela inne taket, men så tyckte inte försäkringen.

M MoveMe skrev:
Har det gått exakt 2 år eller mindre? Det kommer nog inte ge nåt, men reklamationstiden är 2 år på besiktningsmannen så skynda dig och reklamera innan tiden går ut. Och bara det om du betalat för besiktningen så det inte är säljarens besiktning som du gått på, då kan man inte kräva nåt av besiktningsmannen.

I vårt hus sa besiktningsmannen att det fanns en torr fläck på vinden, men det uppmättes ingen fukt, så vi undersökte det extra noggrant där. Och säljaren sa att de hade åtgärdat läckan för flera år sen. Men sen efter 4 mån när vi bytte takskivor på en utbyggnad som inte satt ihop med det andra taket och som besiktningsmannen inte anmärkte, regnade det in, men ångspärren dolde det. Vi skrev till Dolda fel försäkring och de hänvisade till att det fanns en fläck i taket och då ska man anta att hela taket kan läcka in. Vi hittade dessutom konstruktionsfel i utbyggnadens takkonstruktion efter att vi tog bort isoleringen. Vi tyckte det va dolt fel, för det kunde inte upptäckas om man inte rev hela inne taket, men så tyckte inte försäkringen.
Mer än 2 år tyvärr, har hört något om att man kan vara "skadeskyldig" (eller liknande) upp till 10 år dock. Har jag hört fel eller misstolkat helt?

BirgitS
Ganny Ganny skrev:
Mer än 2 år tyvärr, har hört något om att man kan vara "skadeskyldig" (eller liknande) upp till 10 år dock. Har jag hört fel eller misstolkat helt?
Så vitt jag vet är det 2 års ansvar för besiktningsmannen, i alla fall enligt standardvillkoren. När det gäller skadestånd så måste du i princip kunna bevisa att personen har varit vårdslös med vilje och inte bara gjort misstag.

10 årsgräns gäller dolda fel i fastigheter, 2 år för bostadsrätter, 10 år för att reklamera hantverkares jobb på bostaden.

• Gilla
Johanna Hiltunen och 1 till
  • Laddar…
Ganny Ganny skrev:
Ja, om ni hittar ett fel som kan ge ersättning enligt lagstiftningen kan ni ställa krav på säljaren. Det fel som ni nu upptäckt är brister i ett äldre tak. Det är typiskt ett problem som bör upptäckas i en besiktning före köp, så ni har knappast någon möjlighet att ställa krav på säljaren. Teoretiskt skulle ni kunna ställa krav på besiktningsföretaget om ni köpt besiktningen , men troligen har tiden gått ut för denna möjlighet.

• Gilla
Ganny
  • Laddar…
Mitt Myresjöhus byggt 1991 hade bara (fuktiga) masonitskivor under plåttaket. När jag sålde 2013 sade besiktningsmannen "man gjorde så då" så det var bara för köparen att acceptera.

• Gilla
Ganny
  • Laddar…
A
Ganny Ganny skrev:
Hej, jag är lite grön med detta med hus. Jag har köpt ett hus byggt 91 för ca 2 år sedan. Jag märkte att jag hade en läcka på taket för nån vecka sedan (kom in hela vägen på golvet) som jag försöker ta tag i. Men nu destomer jag undersöker taket och täpper igen alla hål så hittar jag mer och mer skavanker.

En första fråga, måste inte hus ha undertak? Jag har plåttak och nu när jag kikar från vinden verkar det bara vara en väv/duk som hänger. Känner jag efter utifrån mellan öppningar på plåten så känner jag bara duken, inget stumpt som en råspont. JAg ser plåten unerifrån på vinden där det är en glipa runt skorsstenen.

Tycker ha märkt flera saker på huset som jag anser borde blivit underkända/nämnda under besiktningen men var inget som kom upp . Verkar vara flera hål i taket, många glipor mellan plåten, läckan på taket verkar ha funnits länge och har hittat svartmögel, ångpappen är helt öppen på vissa ställen (runt en ventil), strömkablar som är lösa och aktiva, borrade/öppna hål i våtrum som inte är fogade/täpta med silikon etc...

Lagat en hel del själv men funderar nu om jag inte kan kräva något från besiktningsfirman eller förra ägarna. Vad har jag för rättigheter/möjligheter hära? Har några bilder med några exempel där nån kanske kan avgöra om det är "okej" fel eller om dom borde ha nämnts av förra ägarna/besiktningsmannen.
Förstår problemet. Är ju fullständigt omöjligt att själv kunna besiktiga ett hus ordentligt på 30 mins visning.

Tyvärr är ju taket i princip avskrivet efter 30 år så svårt att se att du kan kräva någonting ärligt talat.

Köper man ett hus måste man utgå från att allt som är 30 år eller äldre i princip KAN behöva bytas ut omgående och ha skapat skador.

Möjligen om du varit på detta från dag 1 att du kunnat hävda något men efter 2 år är det ju svårt att bevisa att det inte uppkommit efter ditt köp.

Vårt nuvarande hus har också bara duk, läkt och pannor. Duken ser superfräsch ut på vinden. Omlagt 2011. Alla likdana hus, ink detta, hade spont/board sen byggår men de hade alla massiv påväxt. Det går inte att ventilera bort all fukt från vinden och det är inte vintervarmt så luftavfuktare funkar också dåligt där.

Har en granne med plåttak och även han har duk. Duken släpper igenom all fukt och du slipper all påväxtpeoblematik. Den andra grannen som gjort ALLT för att ventilera sin vind har ett 10 år gammalt tak med spont och det är redan en massa påväxt.

• Gilla
Ganny
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.