Byggahus.se

Kan jag koppla in hällen i diskmaskinens uttag under renoveringen

1. E
    Medlem Nivå 7
    Hällen och diskmaskinen sitter båda i såna här (på bilden) konstiga uttag. (för mig är de konstiga, har aldrig sett dem så förklara gärna vad de är)
    Enligt kopplingsschemat i källaren står det "spis/häll/ugn - 16A 2,5mm" - "Diskmaskin 10A 1,5mm".
    Jag skulle vilja koppla in spisen provosoriskt där diskmaskinen stod så att vi kan laga käk under tiden vi renoverar köket. Kan ta några veckor då vi inte kan jobba på köket vardagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20150329_184135.jpg

2. B
    Medlem Nivå 9
    om du bara har 1 säkring för diskmaskinen, så är det ju 1-fas, även om det är samma kontakt, så används bara 1 fas, och för hällen används väl troligtvis 2 faser... men är det fullkopplat till diskmaskinsuttaget så bordet det ju gå, men risken är att säkringen går om du kör många plattor... men låter lite skumt att du har ett sånt uttag till diskmaskinen.. nog bäst du får en elektriker att kolla på det, för det verkar väldigt konstigt

3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jag har sett en enda diskmaskin inkopplad med perilex och det var en Husqvarna Cardinal mina föräldrar köpte 1984, på våren, och den såldes och kopplades in av den elmoj som sedan blev min arbetsgivare ett par år. Tvåfas.
    Kolla upp att uttaget till diskmaskinen är fullkopplat, eller har åtminståne de faser hällen behöver, de flesta hällar är tvåfas med nolla och då måste faserna sitta på rätt stift i uttaget, men det finns trefasiga hällar också.
    Om detta är obegripligt för dig så ta dit nån som kan, förslagsvis den elnisse som är inblandad i köksprojektet (?).

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 10
    Jag gissar att man bara dragit enfas till diskmaskinen. Men det fanns trefasanslutna hushålls diskmaskiner på 70- 80 ralet.

Är det tre faser och nolla , så går det fint.

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Det fińns förövrigt rätt billiga tvåplattshällar med vanliga spisplattor. Dom är rätt billiga och lättplacerade. Det blir mycket enklare med flyttbara grejor när man river och bygger.Du hittar dom på jula, ÖB m.fl.

6. E
    Medlem Nivå 7
    Jag slog av elen och skruvade upp den. Det sitter 4 st kablar i den. Maskinen är från 2009, frågan är varför man kopplade så då om det är så ovanligt.. kanske satt ett sådant uttag där sedan tidigare. För väl dra till ÖB imorrn annars.

7. E
    Medlem Nivå 7
    Det är 2 proppar på diskmaskinen förresten, samt 3 st på "häll o ugn"

8. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ok, då finns det ju potential att det kan funka. Öppna stickproppen till hällen också och fota av prylarna.

9. T
    Medlem · Nivå 10
    När köket är renoverat då är det lämpligt att ta bort perilexuttaget och ersätta det med ett vanligt vägguttag. Då blir en säkringsplats ledig i cantralen.

10. E
    Medlem Nivå 7
    Gäller det även det uttag som är för hällen? Misstänker att det är även för inbyggnadsugnen, jag har inte monterat ner det skåpet ännu så jag vet inte riktigt.

11. T
    Medlem · Nivå 10
    När det gäller hällen och ugnen så kan dom matas från samma grupp. En lösning är att placera två perilex uttag och parlell koppla dom med 5 ledare. Till hällen utnyttjar man L1, L 2, N och jord. Till ugnen utnyttjar L3 , N och jord. Alternativa kontakter till ugnen är blå cee don 3 stift, norsk spiskontakt 3 stift och vanligt vägguttag. Vanligt vägguttag rekommenderar jag inte efterom lasten är bortåt 16 a. Vissa vägguttag brinnrr sönder med tiden tyvärr. Dom känns trygga upp till 10 a. Dom är däremot godlända för 16 a.

Man kan även välja en fast anslutning.

Vid större köksombyggnader skall/ bör man montera en jordfelsbrytare om sådan saknas.

12. E
    Medlem Nivå 7
    En ny fråga kom upp på samma ämne. Kan även en ny diskmaskin anslutas med Perilex? Isåfall kan jag ha kar samma uttag. Eller är det några nackdelar?

13. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Skulle tro att samtliga diskmaskiner för hushåll levereras med schukostickpropp idag, så om du har ett perilexuttag måste stickproppen klippas och bytas till perilex. Så ett "vanligt" schukouttag vore bäst till DM.