8 701 läst · 16 svar
9k läst
16 svar
Kan jag koppla golvvärme till min bergvärmepump?
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har en Nibe Fighter 1230 bergvärmepump som fixar värme och varmvatten till huset.
Vi har i källaren ett rum som är förberett för badrum så tillvida att rör och avlopp är dragna, men saknar ytskikten. I rummet så sitter det idag ett element under fönstret.
Min fråga är om jag kan ta bort elementet och installera vattenburen golvvärme istället.
Huset är på 190 kvm + 55 kvm källare.
Vi har även funderingar på att bygga till en isolerad farstu med golvvärme i framtiden.
Klarar bergvärmepumpen det eller behöver man uppgradera?
Om man behöver uppgradera bergvärmepumpen, måste man då göra något utöver detta? Tänker på borrhålet och slangarna där
Vi har en Nibe Fighter 1230 bergvärmepump som fixar värme och varmvatten till huset.
Vi har i källaren ett rum som är förberett för badrum så tillvida att rör och avlopp är dragna, men saknar ytskikten. I rummet så sitter det idag ett element under fönstret.
Min fråga är om jag kan ta bort elementet och installera vattenburen golvvärme istället.
Huset är på 190 kvm + 55 kvm källare.
Vi har även funderingar på att bygga till en isolerad farstu med golvvärme i framtiden.
Klarar bergvärmepumpen det eller behöver man uppgradera?
Om man behöver uppgradera bergvärmepumpen, måste man då göra något utöver detta? Tänker på borrhålet och slangarna där
Om ni ska ha golvvärme i källaren ska man bila upp den gamla betongen, gräva ur och lägga minst 20 cm men helst 30 cm isolering. Sedan lägger man armering och golvvärmeslingor och gjuter en ny golvplatta ovanpå. Bergvärmepumpen kan man köra så länge den håller även om det blir mer el-tillsats, sedan byter man och eventuellt borrar ett hål till om energibehovet ökat eller den tidigare anläggningen var underdimensionerad.
Ja, jag är med på hur jag gör med golvet. Frågan var mer om bergvärmepumpen var underdimensionerad eller ej.J Josth skrev:Om ni ska ha golvvärme i källaren ska man bila upp den gamla betongen, gräva ur och lägga minst 20 cm men helst 30 cm isolering. Sedan lägger man armering och golvvärmeslingor och gjuter en ny golvplatta ovanpå. Bergvärmepumpen kan man köra så länge den håller även om det blir mer el-tillsats, sedan byter man och eventuellt borrar ett hål till om energibehovet ökat eller den tidigare anläggningen var underdimensionerad.
Då måste man ju veta vilken effekt det är på den pump ni har och aktivt borrhålsdjup. Sedan när huset är byggt, 1-plan eller 2-plan och om det är tilläggs-isolerat och vad ni har el-förbrukning nu?
Om det behöver luftas ett par gånger i veckan låter det som det är lite läck i värmesystemet någonstans och det borde synas. Kan också vara det sugs in lite luft bakvägen via ventilen/vredet utan att det läcker vatten men då borde det inte behöva luftas så ofta.
Om det behöver luftas ett par gånger i veckan låter det som det är lite läck i värmesystemet någonstans och det borde synas. Kan också vara det sugs in lite luft bakvägen via ventilen/vredet utan att det läcker vatten men då borde det inte behöva luftas så ofta.
- Om värmepumpen klarar det eller ej är ju svårt att svara på utan att veta din förbrukning. Drifttids% och eltillskott kan ge en fingervisning om det finns lite marginal kvar.
- Att lufta ofta kan vara ett tecken på att det slutna expansionskärlet inte håller bra tryck har frisk gummiblåsa. Man kan då få tidvisa undertryck i systemet som lockar ut gas.
- Jag kör själv en 1230 med extra shuntgrupp (värmepumpen kan ju själv styra en yttre shunt och ha två separata kurvor)
Nu har ju 1230:an några år på nacken du kanske ska fundera på om du verkligen ska köpa den shunttillsatsen i original eller sikta på en annan styrning.
- Att lufta ofta kan vara ett tecken på att det slutna expansionskärlet inte håller bra tryck har frisk gummiblåsa. Man kan då få tidvisa undertryck i systemet som lockar ut gas.
- Jag kör själv en 1230 med extra shuntgrupp (värmepumpen kan ju själv styra en yttre shunt och ha två separata kurvor)
Nu har ju 1230:an några år på nacken du kanske ska fundera på om du verkligen ska köpa den shunttillsatsen i original eller sikta på en annan styrning.
Vad elräkningen är i kronor är inte intressant om man vill utreda dimensioneringen. Det är [kWh] som behövs. El-priset kan variera ganska stort och vad man räknar in. Modellen på NIBE värmepumpar brukar stå på en liten skylt bakom plåten längst ner.
Borrdjupet ska framgå i protokoll från installationen. Man kan också titta i SGU brunnsarkivet om brunnen registrerats: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Borrdjupet ska framgå i protokoll från installationen. Man kan också titta i SGU brunnsarkivet om brunnen registrerats: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Hur får man reda på driftstid och eltillskott?M MagHam skrev:- Om värmepumpen klarar det eller ej är ju svårt att svara på utan att veta din förbrukning. Drifttids% och eltillskott kan ge en fingervisning om det finns lite marginal kvar.
- Att lufta ofta kan vara ett tecken på att det slutna expansionskärlet inte håller bra tryck har frisk gummiblåsa. Man kan då få tidvisa undertryck i systemet som lockar ut gas.
- Jag kör själv en 1230 med extra shuntgrupp (värmepumpen kan ju själv styra en yttre shunt och ha två separata kurvor)
Nu har ju 1230:an några år på nacken du kanske ska fundera på om du verkligen ska köpa den shunttillsatsen i original eller sikta på en annan styrning.
Ja, den är inte ny direkt. Vad för annan styrning tänker du på?
Menar du om bergvärmepumpen går sönder och vi måste köpa ny? Bör man då inte ändå ha egen shunt till golvvärmen?
Det verkar som om brunnen registrerats. Iaf finns det en grön fyrkant på vårt hus. Men hur ser jag djupet?J Josth skrev:Vad elräkningen är i kronor är inte intressant om man vill utreda dimensioneringen. Det är [kWh] som behövs. El-priset kan variera ganska stort och vad man räknar in. Modellen på NIBE värmepumpar brukar stå på en liten skylt bakom plåten längst ner.
Borrdjupet ska framgå i protokoll från installationen. Man kan också titta i SGU brunnsarkivet om brunnen registrerats: [länk]
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Om du idag kan värma det tilltänkta rummet så har det ingen betydelse golvvärme eller element.
Golvvärme kan tom vara bättre då det behöver lägre temperatur.
Protte
Golvvärme kan tom vara bättre då det behöver lägre temperatur.
Protte
Angående borrhålets djup . så är din VP på ca 8-9 KW men som Josth säger kolla skylten
du kan läsa om effekter och olika temperaturer här
http://www.vpkollen.se/uploaded/manualer/Nibe/Fighter_1230.pdf
du kan läsa om effekter och olika temperaturer här
http://www.vpkollen.se/uploaded/manualer/Nibe/Fighter_1230.pdf