Byggahus.se

Kan jag köpa in mig i huset?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag och min pensionerade mamma skulle vilja hitta en lösning på hur vi kan dela på hennes hus utan att orsaka ekonmiska eller juridiska problem för framtiden.

Det är ett äldre trähus med stort renoveringsbehov på en vilande jordbruksfastighet. Jag har inte råd att köpa både huset och marken. Hon vill gärna bo kvar men har inte råd att renovera. Det finns idag inga lån på fastigheten.

Vi behöver ta hänsyn till mina syskon då fastigheten ingår i framtida arvskifte. Jag vill inte göra något som kan orsaka tvist i familjen utan vill vara noga med att göra "rätt".

Jag är tacksam för råd och förslag på hur vi skulle kunna göra för att båda ha råd att bo i huset och renovera det.

Hälsningar Bo i hus..

2. T
    Medlem · Nivå 19
    Enklast är att din mor skänker lika delar av fastigheten till er som är arvtagare.
    Du kan ringa och prata med både skattemyndigheten och lantmäteriet om hur ni bör gå till väga för att undvika att hamna i strul.jag gjorde själv lite fel vid ett tillfälle men då hade lantmäteriet vänligheten att undra om jag verkligen ville göra som jag gjort. ;-) åsså fick vi justera så vi slapp onödiga skatter och avgifter.

3. B
    Medlem Nivå 1
    Hej, tack jag ska kolla upp det.

4. M
    Medlem Nivå 17
    Hmm, ur askan i elden? Vad göra med ett stor hus i renoveringsbeghov som samägs av tre syskon vars förälder bor kvar där? Det känns riskfyllt.

5. T
    Medlem · Nivå 19
    Hmmm, du har en poäng där MH, jag insåg inte förrän nu att även TS bor i huset idag.

Ett alternativ som borde vara möjligt är att låna på fastigheten för att ha råd att göra renoveringen. Frågan är då om mamman har råd att betala ränta och ev. amortering. Om så är fallet kan ju TS gå in som borgenär för lånet, om det behövs. Då "ärvs" även skulden till lika delar av alla arvingar den dagen det sker.

Ett annat alternativ är att mamman skänker hela huset till TS, det är rent juridiskt möjligt och "rätt", men kanske inte så moraliskt och rättvist gentemot övriga arvingar. Det finns ju kanske också vissa möjligheter att styra med testamente och förskott på arv så att TS kan få huset nu och övriga arvingar andra, ekonomiskt motsvarande, tillgångar om sådana finns, längre fram.

Redigerat 12 feb 2015 21:48
  6. M
    Medlem Nivå 17
    Köpa huset mot revers av mor och hon hyr ett rum? Allt till ett pris som ni överesnkommer inom familjen?

Inte för att det är helt problmefritt, men ...

7. T
    Medlem · Nivå 19
    Lite trist med stämpelskatterna bara, det är ju inte precis en "billig" lösning. Därav mina förslag med gåva eller förskott på arv istället ;)

8. M
    Medlem Nivå 17
    Jovisst, det är ju det. Man kan ju få huset till under taxeringsvärde, och ersätta med revers ocjh sedan jämna ut till syskonen Men jag tror det viktiga är att man inte samäger.

9. O
    Medlem · Nivå 6
    Ni kan väl avverka lite skog, så kan syskonen få pengar för skogen och du kan ta över hela fastigheten? Dvs din mor ger bort fastigheten som gåva till dig som förskott på arv, och syskonen får pengar från avverkningen.
    Annars kan ni väl dela fastigheten på alla syskon och mamma bor kvar där gratis som tack för arvet. Ni kan även stycka upp fastigheten så alla syskon får en del. Själva bostadshuset är ofta inte värt så mycket.

Vad är en "vilande jordbruksfastighet"? Menar du att hon deklarerar som "passiv jordbruksfastighet"?