Hej på Er!
Jag har rätt nyligen flyttat in i mitt hus och håller nu på med en ”makeover” för att göra huset till mitt.
I köket har jag ett relativt nytt Ballingslöv-kök med vita släta luckor, fräscht & snyggt men väldigt långt ifrån min stil tyvärr.
Har alltid drömt om ett kök i lantlig stil, med luckor av pärlspont, så därför är nu min fråga om det är möjligt att klä dem med panelskivor/mdf-board som ser ut som pärlspont?
Känns lite överkurs att byta ut luckorna då köket är totalrenoverat 2019, så jag söker ett sätt att kunna använda de befintliga luckorna men ändå få mitt drömkök - om det ens är möjligt?!
De panelskivor jag tittat på skulle bygga ut 6 mm och det skulle nog vara möjligt utan att luckorna skulle sticka ut utanför köksbänk/kyl/frys osv.
Behöver jag isånafall ha lister runt kanterna på varje kökslucka eller kan det fungera utan?
Vore ytterst tacksam för input av alla Er som är mycket duktigare än mig på sådant här, själv är jag en glad amatör utan vidare kunskap inom detta område. Om det behövs kommer jag att ta in kunnigt folk men jag vill mest bara veta om det ens är möjligt att använda dessa panelskivor för att äntligen få mina efterlängtade köksluckor i pärlspont!

Tack på förhand!
/Anne Maria

BirgitS
När det gäller luckorna/lådfronterna på bänkskåpen så är ovansidan av dem utsatt för vatten och annat spill så det är ju viktigt att den sidan är helt tät. Kommer det in vatten mellan de nuvarande luckorna och det du sätter utanpå så vete sjutton hur mycket som blir skadat.

Om du behöver lister på fler sidor beror väl delvis på hur känslig du är för en synlig skarv längs synliga sidor. Eller ska du sprutlackera/måla alla ytor efter att du har satt på skivorna?

6 mm tjockare luckor/lådfronter leder väl till att du behöver längre skruvar till handtagen.

• Gilla
Anne Maria
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller luckorna/lådfronterna på bänkskåpen så är ovansidan av dem utsatt för vatten och annat spill så det är ju viktigt att den sidan är helt tät. Kommer det in vatten mellan de nuvarande luckorna och det du sätter utanpå så vete sjutton hur mycket som blir skadat.

Om du behöver lister på fler sidor beror väl delvis på hur känslig du är för en synlig skarv längs synliga sidor. Eller ska du sprutlackera/måla alla ytor efter att du har satt på skivorna?

6 mm tjockare luckor/lådfronter leder väl till att du behöver längre skruvar till handtagen.
Tack snälla för kloka synpunkter!
Tanken är att lämna in köksluckorna för lackering efter att panelskivorna isånafall sitter på plats.
Jag vill gärna slippa lister men funderar på om de blir lite tåligare mot väta och kanske mer praktiskt med, än utan?
Bra påminnelse om att det förmodligen behövs längre skruvar till handtagen, det hade jag faktiskt inte tänkt på!

BirgitS
Då kanske det räcker med en tunn list/kantband ovanpå. Hör med firman som ska lacka.

• Gilla
Anne Maria
  • Laddar…
Om de släta luckorna är i MDF kan du fräsa stående rätt grunda spår med jämna mellanrum, det är förmodligen betydligt enklare än att montera något på dem. Detta gör du med en överhandsfräs, lämpligt frässtål och ett anhåll. Inte våldsamt dyrt. Det kan eventuellt också vara så att du faktiskt vill måla med pensel på luckorna OCKSÅ, eftersom du då får en ådring som känns mer som riktigt trä än helt slätt, vilket jag tror är rätt mycket vad du är ute efter. Om du först lämnar in dem på lackning och därefter sandpapprar framsidan väldigt lätt så har du både skyddet från fukt från sprutlackningen och dessutom ådringen från penselmålningen.

• Gilla
Anne Maria
  • Laddar…
Det är inga större problem att sätta fasonerad MDF på luckorna. Men jag skulle avråda från det. MDF är inte ett speciellt bra material till köksluckor även om det är mycket vanligt. För att det skall fungera måste det vara en tät yta så att fukt aldrig kan komma in till MDF:en. Det är något som många kökstillverkare misslyckas med vilket visas när färgen spricker och MDF:en svullnar upp. Sedan finns risken att det ser lite klumpigt ut när luckorna blir så tjocka som de kommer att bli. Om du kan stå ut med att luckorna är släta går det att måla om dem i en färg som passar dig bättre. Det går att sätta en ram av en list på framsidan som gör att luckan lite liknar en spegellucka. Det ser inte ut som pärlspont, men på ett annat sätt lite mer lantligt. Om det är viktigt med fasonen av pärlspont på luckorna skulle jag ändå rekommendera att leta efter nya luckor.

• Gilla
Anne Maria
  • Laddar…
C
Flera praktisk/tekniska tveksamheter (fuktkänslig skarv, handtagsfästen m m) är redan nämnda i tråden. Med ett pålagt skikt blir luckorna tyngre, så kontrollera även de befintliga gångjärnens funktion och bärighet. Kolla också om den ökade tjockleken kan ställa till det med krockar med något angränsande vid full öppning.

Ur alla sådana synvinklar är ju Avemo:s förslag att fräsa "falska panelfogar" det bästa, förutsatt att luckorna är gjorda av någon rimligt tålig homogen skiva. Se bara till att de får riktigt vattentålig ytbehandling efteråt.

Så visst, allt går alltid att fixa... men det jag undrar är om du kommer att trivas med resultatet. Är du det minsta stil- och formkänslig, är risken rätt stor att "påbyggda" luckor kommer att kännas grova och klumpiga med konstiga kanter, och frästa "panelfogar" eller pålagda lister som ska låtsas "spegelluckor" - som en mycket genomskinlig bluff, utan att den rätta känslan insfinner sig. I värsta fall tvärtom - du får något som känns "billigt" och pretentiöst, i stället för gediget och genuint. Inget av dessa knep kommer dessutom att åldras särskilt vackert.

Du skriver inte hur gammalt huset är och var det ligger, men tänk också på att det "lantliga" kan skära sig grovt mot husets övriga stil. Jag älskar också lantlig kök, men skulle inte vilja ha ett i en funkiskåk mitt i stan.

Sälj luckorna och investera i nya om du inte står ut med dem - merkostnaden blir nog inte dramatisk jämfört med alla kompromisser enligt ovan, och utfallet mycket mer helgjutet. Vill du få det hela att se mer "platsbyggt" ut, så spackla och måla ihop de synliga stomframkanterna, så att inte de vanliga skarvarna* och ev. melaminremsorna* skvallrar om motsatsen.

* Reservation för att vi ju inte sett det befintliga köket - posta lite närbilder så får du nog bättre råd.

Redigerat:
  • Gilla
Anne Maria
  • Laddar…
C Chrzan skrev:
Flera praktisk/tekniska tveksamheter (fuktkänslig skarv, handtagsfästen m m) är redan nämnda i tråden. Med ett pålagt skikt blir luckorna tyngre, så kontrollera även de befintliga gångjärnens funktion och bärighet. Kolla också om den ökade tjockleken kan ställa till det med krockar med något angränsande vid full öppning.

Ur alla sådana synvinklar är ju Avemo:s förslag att fräsa "falska panelfogar" det bästa, förutsatt att luckorna är gjorda av någon rimligt tålig homogen skiva. Se bara till att de får riktigt vattentålig ytbehandling efteråt.

Så visst, allt går alltid att fixa... men det jag undrar är om du kommer att trivas med resultatet. Är du det minsta stil- och formkänslig, är risken rätt stor att "påbyggda" luckor kommer att kännas grova och klumpiga med konstiga kanter, och frästa "panelfogar" eller pålagda lister som ska låtsas "spegelluckor" - som en mycket genomskinlig bluff, utan att den rätta känslan insfinner sig. I värsta fall tvärtom - du får något som känns "billigt" och pretentiöst, i stället för gediget och genuint. Inget av dessa knep kommer dessutom att åldras särskilt vackert.

Du skriver inte hur gammalt huset är och var det ligger, men tänk också på att det "lantliga" kan skära sig grovt mot husets övriga stil. Jag älskar också lantlig kök, men skulle inte vilja ha ett i en funkiskåk mitt i stan.

Sälj luckorna och investera i nya om du inte står ut med dem - merkostnaden blir nog inte dramatisk jämfört med alla kompromisser enligt ovan, och utfallet mycket mer helgjutet. Vill du få det hela att se mer "platsbyggt" ut, så spackla och måla ihop de synliga stomframkanterna, så att inte de vanliga skarvarna* och ev. melaminremsorna* skvallrar om motsatsen.

* Reservation för att vi ju inte sett det befintliga köket - posta lite närbilder så får du nog bättre råd.
Tack så innerligt för många goda råd & när jag läser alla svaren här i tråden så inser jag att det snyggaste (och även enklaste) skulle vara helt nya luckor i den stil jag efterfrågar!
Huset är ett enplanshus från 1992, lösvirke, med gedigna materialval överlag.
Spröjsade fönster med vackra lantliga lister och fönsterbrädor, även golv och taklister i samma stil. Vitlaserat trätak där träet syns igenom och gör det levande.
Då detta hus är tänkt att bli ”min sista anhalt” så vill jag verkligen lägga pengar på att göra det till mitt, därav att jag nu bestämt mig för alternativet att sälja de befintliga köksluckorna och beställa nya.
Så än en gång, varmt TACK till alla Er som delat med Er av goda råd och kommit med förslag, Ni gjorde det enklare för mig att komma fram till ett beslut!
Allt gott till Er!
/Anne Maria

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.