Kan jag inte förvänta mig mer än såhär?

13k läst  70 svar

?

Normalt?

1. Ja

17 röster
    85,0%
  2. Nej

3 röster
    15,0%
  1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej

Jag hyr ett hus på 200 kvm med timmerstomme från tidigt 1920-tal.

Det är isolerat på vinden med glasfiberull.

I källaren har jag en Baxi-panna på 30 eller 50 kW, samt 3 isolerade tankar på 500 L vardera.

Hyresvärden har precis installerat en automatisk schunt men min tveksamhet fanns innan den installerades.

Tankarna skiktas och de övre temeperaturmätarna visar på ca 85 grader när jag eldat klart.

Uppe i huset får jag ca 21-22 grader varmt.

Min fundering är vad som är normalt gällande mängden eldning med mitt system.

Nu tvingas jag elda både morgon och kväll - trots att det är ca 3-4 grader ute (vindstilla).
    Pannan brinner från ca 17 och några timmar framåt (full med ved) men tankarna är på 20 grader vid 06 morgonen därpå.

Kan jag inte hoppas på bättre?

2. D
    Medlem · Nivå 14
    Det låter inte orimligt. I alls fall inte om det blåser lite.

3. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Nej, det låter som att antingen brinner det inte som det ska eller så är huset eller värmedistributionssystemet katastrofalt energislukande eller pannan underdimensionerad eller veden obra. Antar att du menar 3-4 grader plus? Om detta beror på husets energibehov och effektbehovet ökar som förväntat med sjunkande temperatur kommer du behöva elda fyra gånger om dygnet vid 14 minusgrader. Oavsett vad det beror på borde det gå att få till det bättre än så för att värma 200 kvadrat.

Nu vet jag inte vilken modell av panna du har, men om du som jag har en Solo Innova 30 så ger den ca 30 kW under ca 4 timmar = 120 kWh på ett inlägg. Det skulle innebära att huset drar typ 10 kW i effektbehov vid den temperatur du anger. Baxi bonus vet jag inte så mycket om men med ett något mindre vedmagasin på 90 liter borde den ge typ 90 kWh på ett ilägg. Det skulle innebära att huset drar 7,5 kW i effektbehov vid den temperatur du anger. I båda fallen är förbrukningen minst sagt hög. Det torde bli ett årsbehov av ved på en bra bit mer än 50 kubikmeter. Hälften är mer lagom. Nåt är vajsing. Felsök.

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Pannan och veden verkar ju ok iom att en eldning ger 85C, som sedan sjunker till 20C på ca 8 tim.

Använder ni mkt varmvatten?

Kan det vara att vattnet cirkulerar tillbaka in i pannan och försvinner upp till kråkorna under natten?

Hur är huset isolerat?
    200 m2 är stort.

Är huset tätt?

Ventilation?

5. L
    Bannad · Nivå 20
    Var tas värmen ut från panna eller tankar ??
    Kanske tankarna sitter intill pannan med laddomat , och ingen backventil vid tanken
    Då blir det självcirk tillbaka till pannan , enär laddomater har den funktionen i sig vid strömbortfall , och kallnar av som Oldboy säger med skorstensförluster

6. L
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar! Jag spelade in en kort film där jag visar mitt system:

Svar på frågor nedan:
    - vi är 2 personer och vi duschar inte varje kväll. Använder diskmaskin istället för handdisk och tvättmaskinen går kanske 4- gånger i veckan.

- Jag har en laddomat men om den har backventil vet jag ej. Den syns på filmen om det är så att modell och märke går att utröna.

- Huset har isolering på vinden och samtliga fönster är bytta för 3 år sen. Min gissning är att det är minimalt med isolering i väggarna innanför timmerstommen.

- Veden jag använder är av varierande kvalitet men jag kan med en full panna få ca 85 grader i samtliga tankar. Behöver alltså inte fylla på.

- Huset är på ca 185 kvm och på övervåningen har jag 2 rum stängda och med elementet avstängt, samt en kattvind jag håller stängd och kall. Verklig yta som ska hållas uppvärmd är kanske 160 kvm

Mina nya frågor:

1) Hur vet jag om värmen tas från tankarna och pannan, eller bara från tankarna?

2) Var skulle en ev backventil sitta?

3) Hur felsöker jag detta?

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Pannan ser ut att vara en Baxi Solo Innova.

1, Du tar värme till radiatorerna från tankarna. Shuntmotorn är den svarta lådan med blå display. Det är en reglerenhet från ESBE av någon typ, kanske en CRB121?. Detta är en bra sak som sparar lite varme kontra att manuellt shunta värmen.

2, Backventil har du i din Laddomat21, se bild och produktblad. Rördragningen är inte rekommenderad att dras som din anläggning är utförd på. Detta motverkar självcirkulation. Och således talar det emot att det är där värmen går iväg.
    http://laddomat.se/application/files/6714/5935/2750/LM21_Manual.pdf

Det kan ju vara så att ditt hus kräver denna värmen som shuntas ut på radiatorerna. Stora ytor som har lite dragiga väggar kostar att värma.

Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp1.PNG

8. L
    Bannad · Nivå 20
    Någon backventil ska nog inte behövas , du tar värmen från tankarna , med en shuntautomatik
    Jag själv har 1500L två tankar och laddar en till 95 i topp ca 85 i botten , växlar över till nr 2
    som blir kanske 70 på 500L räcker i ett dygn vid 0--5 ute
    Som dom säger det kostar att koka vatten och värma hus

9. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Om trycket sjunker och vatten läcker ut så kan det vara rör eller expansionskärl på vinden som rostat sönder. Har ni nyare syst med expansionskärl i källaren så är det nog inte det.
    Annars kan det vara värmerör/element som är rostiga och småläcker någonstans. Eller inne i pannan, men det är nog mindre troligt.

Vad gäller värmeåtgången så kan ju ett dragigt hus göra åt mkt värme.
    Drag/vindtäthet kollas på sedvanligt sätt genom att gå runt och känna med fingrar/hand var det drar in kalluft. Görs bäst när det blåser ute på vintern, och många ggr så det har gjorts när det blåser från olika håll.
    Klassiska ställen är längs alla golv- och taklister, runt fönster och dörrar, samt golv om det finns riktiga massiva bräd/plankgolv (i alla springor mellan brädor/plank).
    Öppna spjäll i eldstäder kan dra ut mkt luft iom att skorstenen är varm.

I ett 1&1/2-plans hus fr -47 om 75 m2 som vi hyrde gick det åt närmare 3 m3 olja /år, (2 pers, lite vv-åtgång). Det ger ca 6 m3 olja för 150 m2. Det är också en hög förbrukning. Plankstomme, kopplade 2-glas-fönster, samt klen isolering på vinden, samt drag i mellanbjälklaget. Blåsigt läge.
    Kommer inte ihåg omvandling mellan olja (m3) och ved (m3), men kan det vara att 1 m3 olja motsvarar 3-4 m3 ved?

10. L
    Medlem Nivå 2
    En fundering: om jag tar varmvatten till elementen från tankarna, hur kan temperaturen på vattnet som går ut till radiatorerna vara högre än tempen i tankarna?

När jag börjar elda på morgonen får jag varm element så fort pannan är varm, men alla tempmätare på tankarna ligger i botten.

Se bifogad bild

Edit: provade att lämna luckan på pannan öppen i natt (efter elden slocknat) och på morgonen hade jag 2 grader kallare inne än vanligt.
    2 grader plus och vindstilla ute så precis samma förutsättningar.

Redigerat 3 jan 11:06
  11. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Om röret till matningen av tillopp radiatorer (innan shunten) är kopplad på toppen av tanken (brukar vara markerad som luftning enligt tillverkarna av tankar) så blir det precis som du skriver.

Så fort pannan är varm och laddomaten börjar ladda så har du värme ut på radiatorerna direkt.

ludberg gillar
  12. A
    Medlem · Nivå 8
    Orsaken till att du tvingas elda både morgon och kväll beror på att du har för små tankar. Ett så stort och gammalt hus kräver mer energi per dygn än vad 1500 liter varmvatten innehåller. Det skulle troligtvis precis räcka om huset var nybyggt, men inte för ett tilläggsisolerat 20-talshus. Frågan är mest hur mycket ved du förbrukar per dygn. Vid nämn utomhustemperatur krävs nog ungefär 3 fulla pannilägg (3 x 90 liter). 1 på morgonen och 2 på kvällen. Eldar du mycket mer än så, har du sannolikt något problem.

maxmsm, j-o75, Nyfniken och 3 till gillar
  13. B
    Medlem Nivå 2
    En fråga som dyker upp är hur varmt vattnet är i botten av tankarna när du har eldat klart.
    Jag ser bara att du har 80-85 grader i toppen men det betyder inte att det finns 1500 liter varmt vatten.

maxmsm och TCG gillar
  14. L
    Medlem Nivå 2
    Det är
    Det är sällan jag har mer än 40 längst ner. Ska jag få mätarna i botten att röra sig behöver jag fylla på minst 2 gånger.

15. S
    Medlem Nivå 1
    Hej Ludberg!
    Jag tror nog inte att du har något direkt fel hemma.
    Källaren mm är nog relativt energislukande, av erfarenhet vet jag ju att dina dörrar därifån inte är speciellt isolerade ;)
    Det går ju att laborera med elementens termostater, om du upplever att det är varmt om kvällarna (varmare än nödvändigt) kan du ju ställa ner dem så de inte drar så mycket värme hela natten, då kan det bli mer värme kvar till morgonen.
    Jag vet inte heller vad det är för motorshunt du har, men ofta kan de styras av t.ex. innetemp, utetemp mm, med möjlighet till nattsänkning. Kan vara något att kika på hur det är gjort.

Via en googling hittade jag att ett hus likt ditt tordes dra ca 34000kWh/år. dvs i snitt 94kWh/dygn, övervägande del vinterhalvåret. http://energikalkylen.energimyndigheten.se/sv/smahus/
    Du laddar tankarna med ca 70-80kWh ( börjar på 20grader och värmer tankarna till ett snittvärde på ca 60grader http://www.bioenergiportalen.se/?p=5577) Att dessa 70 kWh skulle förbrukas under en vinternatt är då inte otroligt, snarare sannolikt, tyvärr.

Liteavvarje gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: