Kan någon hjälpa mig?
Hade hoppats kunna ha ett övertrycksfritt system men jag har 3-4 meters höjdskillnad mellan panna/huvudtank och slavtanken. Hur ska jag koppla? Ska jag tex ha kulvertslinga i någon av tankarna? Det är ca 45m mellan husen om det spelar någon roll. Hittar ingen vettig vvs firma som kan hjälpa mig.
//Fredrik
Hade hoppats kunna ha ett övertrycksfritt system men jag har 3-4 meters höjdskillnad mellan panna/huvudtank och slavtanken. Hur ska jag koppla? Ska jag tex ha kulvertslinga i någon av tankarna? Det är ca 45m mellan husen om det spelar någon roll. Hittar ingen vettig vvs firma som kan hjälpa mig.
//Fredrik
Vilket är högst? pannan eller slaven?
Har själv panna/huvudtank ca 2meter högre än slaven och trycksystem, det gör att jag får 2hekto mer tryck i slaven än i huvudtanken,
Har själv panna/huvudtank ca 2meter högre än slaven och trycksystem, det gör att jag får 2hekto mer tryck i slaven än i huvudtanken,
Är ingen expert på något sätt, men med så långt avstånd och höjdskillnad, skulle två separata system funka?
Huvudenhet värms av panna (öppet med tank i närheten).
Slinga(kulvert) tar värme från huvudtanken i ett trycksatt system med eget expansionkärl, lämnar värmen i slavenheten.
Slavenheten värmer huset (öppet med tank på lämpligt ställe).
Eller jag kanske är helt ute å cyklar?
Mvh
Rikard
Huvudenhet värms av panna (öppet med tank i närheten).
Slinga(kulvert) tar värme från huvudtanken i ett trycksatt system med eget expansionkärl, lämnar värmen i slavenheten.
Slavenheten värmer huset (öppet med tank på lämpligt ställe).
Eller jag kanske är helt ute å cyklar?
Mvh
Rikard
Jag är heller ingen expert men jag ser ingen anledning till varför du inte skulle kunna ha ett trycklöst system, du ska ju ha en strypventil på returvattnet till huvudtanken också.
Nackdelen med att göra som rikardn skriver är att du inte får lika bra effekt.
Jag har själv trycklöst och är super nöjd.
Nackdelen med att göra som rikardn skriver är att du inte får lika bra effekt.
Jag har själv trycklöst och är super nöjd.
Jag har också förstått det som att man får minst förluster med ett system utan slingor. Men dom jag pratat med säger bara att det inte går för att ha ett öppet system för att vattnet bara skulle rinna ut vid lägsta punkten. Har läst Matss tråd om övertrycksfritt system flera gånger men förstår inte riktigt hur jag ska koppla med tankarna när jag har sådan höjdskillnad. Sen kan jag tillägga till alla som förordar andra lösningar än två tankar att det blir väldigt svårt och dyrt i mitt fall. Dels har jag redan en 2rör kulvert liggande och dessutom kommer jag att börja med att bara ha slavtanken med elpatron nu första vintern för att jag inte hinner göra resten klart. Dessutom lämpar sig inte garaget där panna och huvudtank ska stå för att ansluta solpaneler i ett ev senare skede. Hoppas någon har några bra idéer.
Vid varje värmekälla skal det finnas expansions möjlighet för att undvika att det blir för stort tryck när värmen är på det ska int gå att stänga av mellan pannan eller elpatronen och expansionen.
Det finns inget hinder mot att ha en trycktank i det lägre huset och en öppen expansions kärl i det övre huset.
Om jag förstog dig rätt är tanken
1 Bostad och elpatron
2 Garage och vedpanna.
Sätt öppen expansion i bostaden och sluten expansion vid pannan
Du behöver då en expansion för elpatronen och en expansion för vedpannan.
Är där montagevisning för sluten expansion till pannan?
Det finns inget hinder mot att ha en trycktank i det lägre huset och en öppen expansions kärl i det övre huset.
Om jag förstog dig rätt är tanken
1 Bostad och elpatron
2 Garage och vedpanna.
Sätt öppen expansion i bostaden och sluten expansion vid pannan
Du behöver då en expansion för elpatronen och en expansion för vedpannan.
Är där montagevisning för sluten expansion till pannan?
Jag förstår inte varför det skulle vara nån skillnad på detta systemet och ett annat övertrycksfritt system ?
Lite tunn is för mig, men är det inte att föredra att ha trycklös expansion i anslutning till panna/laddrör. Det verkar ju inte gå i detta fallet , eftersom slaven är 4m över pannan och då så skulle slavvattnet tryckas genom kulverten och ut genom expansion, så vida inte expansion kan sitta över slavtanksnivån( och översta elementnivå).
Men det reder nog matss ut så det blir riktigt!
Men det reder nog matss ut så det blir riktigt!
Jag kan nog få upp expansion vid pannan så att den nästan blir i samma nivå som slav och raddar men inte över. Men jag har förstått det som att den inte får komma för högt i förhållande till pannan. Är det rätt eller fel?
Allt beror ju på vilket tryck tanken du har i pannrummet tål. Tål den 0,4 bar (oljetankar brukar vara provtryckta 0,3) så är det bara att höja expansion så att du har i princip nolltryck i husets slav. Resten av trycket i huset står dess cirkulationspump för.