Kanske är en konstig fråga men jag sneglar på Markslöjd Garden 24 som är belysning till trädgården. Denna kopplas in med en transformator i ett vanlig eluttag. Jag har en gul slang från fasadmätarskåpet till den plats i trädgården där belysningen ska vara och för att slippa gräva ner transformatorn vore det ju bättre att vara koppla in den lite mer skyddad i skåpet direkt.
Är det en lösning på mitt problem eller ställer jag en dum fråga?
Är det en lösning på mitt problem eller ställer jag en dum fråga?
Nätägaren, "elverket" brukar inte gilla detta.
Mätarskåpet är för mätaren och ska försöka hållas prydligt, möjligen ett uttag för någon utrustning som hör ihop med mäteriet i skåpet som vill ha vägguttag.
Så, utan att kunna hänvisa till någon paragraf, är mitt svar nej.
Har du en nedgrävd gulslang, ordna något fast till lyset.
Mätarskåpet är för mätaren och ska försöka hållas prydligt, möjligen ett uttag för någon utrustning som hör ihop med mäteriet i skåpet som vill ha vägguttag.
Så, utan att kunna hänvisa till någon paragraf, är mitt svar nej.
Har du en nedgrävd gulslang, ordna något fast till lyset.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Vi har säkring och uttag i mätarskåpet, för att ha lastbalansering och effektbevakning. Kolla bara att du har tillräckligt stort skåp. Nästan alla nätägare ställer krav på hur mycket ledigt utrymme de kräver inne i skåpet.
Snarare är det så att det finns en standard för utformning av mätarskåp. I den standarden finns det en yta reserverad för elmätaren. Där får man inte sätta något annat.U Utsliten och utdömd skrev:
Svaret på din fråga @Lund är att det det beror rätt mycket på vilken typ av skåp du har.
I äldre mätarskåp finns oftast bara plats för tre huvudsäkringar, en brytare och elmätaren. I en del finns även en rad med proppsäkringar för godtyckligt ändamål. I sådana skåp finns det i praktiken ingen plats alls för ytterligare apparater. Jag har sett lösningar med ett utanpåliggande uttag monterat i sidan av skåpet. Inte jättesnyggt men det funkar så länge det inte är vid ytan reserverad för elmätaren och att det fortfarande går att demontera alla skyddsplåtar utan att ta bort uttaget.
Har du ett modernt skåp är det dock inga problem alls. Där finns det nästan alltid en rad för normapparater och DIN-skena. Inte alls ovanligt att det finns ett uttag monterat där. Används ofta till trafo när något har elektronik monterad i tele-/nätverks-delen som även finns i de flesta skåp. Nu i och med hemautomation är även diverse lognings- och övervakningsapparater ganska vanliga. Så regelmässigt, och säkerhetsmässigt, skulle jag inte se några som helst problem med ett uttag där. Jag skulle vara mer uppmärksam på avståndet från trafon till belysningsarmaturen så att inte spänningsfallet blir för stort.
Tack för bra svar!O Oldfart skrev:Snarare är det så att det finns en standard för utformning av mätarskåp. I den standarden finns det en yta reserverad för elmätaren. Där får man inte sätta något annat.
Svaret på din fråga @Lund är att det det beror rätt mycket på vilken typ av skåp du har.
I äldre mätarskåp finns oftast bara plats för tre huvudsäkringar, en brytare och elmätaren. I en del finns även en rad med proppsäkringar för godtyckligt ändamål. I sådana skåp finns det i praktiken ingen plats alls för ytterligare apparater. Jag har sett lösningar med ett utanpåliggande uttag monterat i sidan av skåpet. Inte jättesnyggt men det funkar så länge det inte är vid ytan reserverad för elmätaren och att det fortfarande går att demontera alla skyddsplåtar utan att ta bort uttaget.
Har du ett modernt skåp är det dock inga problem alls. Där finns det nästan alltid en rad för normapparater och DIN-skena. Inte alls ovanligt att det finns ett uttag monterat där. Används ofta till trafo när något har elektronik monterad i tele-/nätverks-delen som även finns i de flesta skåp. Nu i och med hemautomation är även diverse lognings- och övervakningsapparater ganska vanliga. Så regelmässigt, och säkerhetsmässigt, skulle jag inte se några som helst problem med ett uttag där. Jag skulle vara mer uppmärksam på avståndet från trafon till belysningsarmaturen så att inte spänningsfallet blir för stort.
Skåpet är nytt, nybyggt hus. Ser ut enligt bilden.
Låter som att ett eluttag skulle kunna passa här? Belysningen ska klara 50 m från trafon och jag behöver ca hälften av det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
träpanel invändigt med not och håltagning för eluttag
Byggmaterial & Byggteknik -
Var ska eluttag till vägghängd spisfläkt sitta?
Kök -
3 eluttag som visar ström i ena men inte andra ”hålet” med penna?
El -
Kan man lägga till ett eluttag om befintlig installation ser ut såhär?
El -
Får man ens koppla in ett sånt här eluttag i Sverige?
Badrum