Hej
Jag har i den här tråden kommit fram till hur jag ska isolera kattvinden.

Frågor som återstår:
1.
Jag kan inte avgöra om det redan finns en luftspalt under befintliga masonite-skivor =
är det någon nackdel om jag gör ytterligare en nu när jag ska lägga dit glasull?

2.
En luftspalt... är syftet att hålla den kalla luften på yttersidan om isoleringen?
Stämmer i så fall min tanke att det är ok att lägga isolering och ångspärr så att de bildar en vägg utan öppningar någonstans?

3.
Låter det ok att först lägga ett lager glasull (95 mm räcker det?) och sedan på med ångspärr som jag förseglar bäst möjligt? Dvs måste jag ha ett lager isolering ytterligare eller går det bra att ångspärrenn är det som finns innerst i rummet? Alltså - tittar jag in i kattvinden så är det plasten jag ser.

4.
Hur tejpar/förseglar jag plasten bäst? Jag har silvertejp, duger det?

5.
Det mesta på kattvinden består av snedtak. Hur får jag isoleringen att sitta kvar och inte bukta ut? Kan jag göra slanor/remsor av flyttkartong och häfta upp i takstolarna så att isolering o ångspärr hålls på plats?
(Jag har Isover-skivor)

Väldigt tacksam för lite tips och råd - imorn ska jag köra igång jobbet med detta... ser fram emot en varm vinter :)

Ola78
Hej! Ska försöka svara lite på det du skrivit.

1. Vet inte om det är nån nackdel om du råkar få dubbla spalter, men tror knappast det är farligt, men om nån annan kan får dom gärna svara.
Går det inte knacka på masoniten och höra om det låter stumt, i så fall ligger den ju rimligtvis mot undertaket.

2. Luftspalten syfte är att eventuell kondensfukt som kan bildas under undertaket ska ventileras bort så att träet hålls torrt och friskt.

3. Lägg den tjocklek du tänkt och sen ångspärr. Man kan ha ångspärren max 1/3 del in av den totala tjockleken. Så har du först en 95 skiva så kan du sen sätta plasten och sen regla upp och lägga en 45 skiva om du vill. Då blir plasten max 1/3 del in.

4. Försegla inte med silvertejp, dels är den inte diffusionstät och sen är den inte åldringsbeständig. Här finns en sorts tejp, den har jag själv använt
http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=525008 dyr men otroligt otroligt bra. Själv köper jag mina genom jobbet så jag får bra rabatt. Finns på de flesta byggvaruhus.

5. När jag satte mina skivor använde jag remsor av vindpapp som jag häftade fast för att hålla skivorna kvar. Wellpappremsor bygger ju så det kan bli lite krångligt om du ska ha skivmaterial på sen. Ett annat alternativ är tunna snören som du häftar dit framför skivorna.

Här har du ett par länkar som du kan läsa om isolering av snedtak och takfot http://www.isover.se/f%C3%B6r+g%C3%B6r-det-sj%C3%A4lv/att+isolera/vinden/isolera+takfot, http://www.isover.se/f%C3%B6r+g%C3%B6r-det-sj%C3%A4lv/att+isolera/vinden/isolera+st%C3%B6dben+och+snedtak

Hej
Tack så hjärtligt för svar Ola.

Sammantaget ser det ut som att jag i morgon ska göra såhär:
- Bygga en luftspalt med ståltråd 5 cm från "snedväggen" i kattvinden.
- Lägger isoleringsskivorna mot ståltråden
- Håller skivorna på plats innanför takstolarna med hjälp av ytterligare lite mer ståltråd eller snören.
Färdigt!

Jag läste nämligen vidare bla på sajter om byggnadsvård och tycker mig ha kommit fram till att jag ska köra utan ångspärr.
Det här är ju en skånelänga från slutet av 1800-talet och den är ju planerad för att inte ha någon ångspärr.
Visst - det kommer att fortsätta läcka ut värme men det borde kanske bli lite mindre läckage om jag lägger 95mm isoleringsplattor. Och kan ångan vandra ut fritt genom isoleringen överallt så slipper vi kankse fuktskador?

Alltså låter detta helt tokigt?
(i morgon bitti drar vi igång jobbet)

Ola78
Hej! En luftspalt bygger genom att spika läkt på takstolarna och sen en vindavledare på dom. Man måste alltid ha ett vindskydd för isoleringen annars blåser luften in i den och isoleringseffekten försämras. Sättet med ståltråd för att fästa skivorna var bra, det ska jag tänka på nästa gång. Antagligen bättre än som jag gjorde själv. Ångspärr ska du alltid ha när du använder mineralull, annars finns risken att den varma inomhusluften när den tränger ut i konstruktionen kondenserar med fuktskada som följd. Detta gäller framförallt vintertid. Ett alternativ är att använda något som kallas isover vario duplex istället för plasten. Då kan huset andas. Annars kan du ju använda ekofiber då det kan ta upp och avge fukt efter vad jag förstått, vilket inte mineralull kan. Men kolla detta med ekofiber för jag kan det för dåligt för att vara helt säker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.