Byggahus.se

Kan jag få lite snabba tips för överhandsfräs ;)?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Ny här på forumet och tänkte söka lite tips här.

Jag har länge varit intresserad av att jobba med Överhandsfräs. Har nu införskaffat en Festool OF1400 då jag arbetar med Festool verktyg på jobbet annars och vet att det är verktyg som håller.

Jag har köpt en liten sats från jula enbart för att få känt efter hur man nyttjar olika fräs på olika sätt.

1. Jag undrar lite vad man vill använda för varvtal på maskinen? Hinner den med att fräsa ur på max alltid eller är det risk att "bränna" virket?

2. Vad behöver man egentligen för att börja med olika "fogar"? heter det så?

3. Finns det bord som man lätt kan fälla ihop så det tar mindre plats? eller är alla stationära?

4. Finns massa bra engelska sidor där dom arbetar med överhandsfräsar och liknande, finns det liknande svenska?

5. Ska jag spänna fast fräset stenhård eller låser den fast det "själv" när man dragit fast det hyfsat?

6. Vad använder man för lim ?

Har säkert fler frågor men inga just nu! Tacksam för svar!

Redigerat 23 feb 2015 20:16
  2. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
    1. Liten diameter fullt spett. Vissa träslag bränner lättare, tex ek. Det bränner när man fegkör och nöter i stället för att ta ordentliga spånor. Vid större diametrar får man skruva ned hastigheten en aning, men jag har ingen bra rekommedation där. Sök på nätet efter det.

3. Något bra fällbart alternativ känner jag inte till. Det skulle vara Festools system CMS i så fall. Dyra grejor, men säkert bra om man behöver mobiliteten.

4. Nej

5. Inte stenhårt, och se till att du inte trycker skaftet i botten. Jag brukar trycka i botten och dra upp 3-4 mm, och sedan spänna. Kanske med 5 Nm, om du vill ha en siffra.

6. Oftast kör man med PVA-lim, dvs vanligt vitlim. Det är starkare än trät, så det finns ofta ingen anledning till överdrifter om man inte håller på med utomhusprojekt, eller kräver lång öppettid, eller behöver stor fogfyllning av någon anledning.

• Laddar…
  3. N
    Medlem Nivå 1
    1. Brukar vara diametern på fräsen som begränsar om du ska sänka farten, periferihastigheten blir för stor.
    I trä kör jag alltid full fart med mina fräsar. Och som mattiasp skriver så stanna inte till och ta en fika mitt i.

2. Förstår inte frågan.

3-6 Se ovan.

Sen handlar mycket om vana, testa på spillbitar så får du bättre känsla för hur du ska gå till väga.
    Finns många youtubeklipp som är lärorika om man är nybörjare eller lite van.

• Laddar…
  4. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    3.Jag började mitt snickrande på ett fräsbord som hängde ut över en vanlig arbetsbänk. 2 stående breda reglar på undersidan sen spände jag det i arbetsbänken med skruvtvingar (urtag för tvingarna i reglarna). Nåt liknande det här (fast man ser inte hur han spänt fast bordet i arbetsbänken) http://cdn.instructables.com/FFG/P9B7/G2HE14AL/FFGP9B7G2HE14AL.LARGE.jpg

Funkar både att bygga själv eller handla färdig fräsbords-top.

Den här varianten tar ju nästintill ingen plats alls när fräsbordet inte används, bara att stoppa undan i nån vrå eller hänga på väggen.

Redigerat 23 feb 2015 22:44
    • Laddar…
  5. TeroM
    Renoverare · Nivå 21
    • Laddar…
  6. Johan Rubank
    Medlem Nivå 3
    2. Vad behöver man egentligen för att börja med olika "fogar"? heter det så?

gissar att du kan behöva kika på sinkjigg och tappjigg beroende på vilken form av fog du vill göra - sök på googel så hittar du massor.

3. Finns det bord som man lätt kan fälla ihop så det tar mindre plats? eller är alla stationära?

Det finns massa typer av fräsbord, inte sett några som är ihopfällbara. Många använder en maskin mer eller mindre permanent monterad i sitt fräsbord.

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 3
    • Laddar…
  8. R
    Medlem Nivå 1
    Ja tack för hjälpen.

Kan nog bli lite för ostadigt med ett i hopfällbart kanske...

Just sådana ihoplappningar var det jag menade ja på fråga 2. tackar!
    Behöver man köra med mallar som dom säljer eller kan man ordna det på stadig hand?

är detta för litet och klent eller fullt dugligt? http://www.jula.se/catalog/verktyg-...kiner/tillbehor/bord-for-handoverfras-049003/

Sedan undrar jag om någon vet hur en bandsåg för ca 2000:- är? vad skiljer de sig mot de som är runt 6 000:-?

Märker även att det blir en del söppel när man fräser. Har en kärscher dammsugare, men funderade på om man kanske skulle behöva något som ser ut så här typ http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=4833

Overkill eller är det nödvändigt med en sådan?

9. TeroM
    Renoverare · Nivå 21
    Det där Jula bordet vill du inte ha ... Bygg ett eget, finns många trådar om det på forumet.

• Laddar…