Hej!

Jag har idag, på en snickerimaskin, en 0,37kw 3-fas 1375rpm motor med direktstart. Den är flänsmonterad. Övrigt fakta hoppas jag framgår av motorskylten på bilden. Den är inkopplad via ett motorskydd, ställbart mellan 1 och 1,6A som jag förstår det.

Motorskylt på en flänsmonterad snickerimaskinsmotor med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorskydd med inställningsratt och anslutna kablar, stopp- och startknappar.
Skapa konto

Oskarp bild av en motorskyddsbrytare med AMP-skylt och inställningsratt.
Skapa konto

Nu undrar jag följande:
1) Motorn har dåliga lager, jag vill inte laga den utan byta den. Jag har hittat måtten för flänsen (den är en B5 71). Jag vill samtidigt byta till en starkare motor. Jag har hittat denna, 0,55kw, 1400 rpm, samma fläns, samma axel: http://www.liljenbergs.com/Valkomme...1_IE1_2_4V_MS71_Upptrimmad?id=ELVE+B5+4++71+5
Är det något annat än fläns, axel och varvtal jag bör tänka på?

2) Kan jag använda samma motorskydd till den nya motorn? Vad skall det i så fall vara inställt på?

3) Jag önskar också en nollspänningsbrytare (däremot behövs ej mjukstart, broms, nödstopp eller något annat). Hur löser man det? För de övriga funktionerna har jag köpt färdiga boxar från Tripus, men det känns lite overkill om motorskyddet funkar och jag bara behöver själva nollspänningsbrytaren.

4) Något annat jag bör tänka på avseende bytet? Finns det andra motorer av högre kvalitet?

1-Det täcker väl det mesta och ska gå bra att byta så.

2-Det går också bra du får ställa det efter nya motorns skylt, bör hamna kring max på nuvarande skydd.

3-Ser på bilden ut som att skyddet har nollspänningsutlösare (de röda trådarna) är det kanske sönder? Annars köp ett nytt liknande av enklaste slag.

4-Är nog inte så mycket mer att tänka på i ett så enkelt litet fall.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Verkar tyvärr som att det är en mekanisk motorskyddsbrytare utan nollspänningsskydd men har du fler bilder på just motorskyddet så lägg upp dom.
Annars leta efter en kontaktorlåda med motorskydd, har tyvärr ingen prisuppgift tillgänglig nu

Den har ingen nollspänningsutlösare idag (alternativt så är den sönder). Jag har provat. Öppen elektrisk kontaktor med tydliga kablar och ingen synlig nollspänningsutlösare.
Skapa konto
Interiör av en elektrisk apparat utan synlig nollspänningsutlösare, med kablar och komponenter.
Skapa konto
Eluttagets insida utan nollspänningsutlösare med anslutna kablar i närbild.
Skapa konto
Här kommer fler bilder:

Som syns på bilderna har den underspänningsutlösare dvs spolen märkt 380 V 50 Hz matad med de röra trådarna kopplade till två faser på inkommande sida. Nu är den tydligen sönder och inget konstigt med det. Att pilla på den så ankaret kommer loss ger säkert bara problem så skaffa ett nytt med motsvarande funktion eller som Uffe skrev ett kontaktormotorskydd istället.

Låte bra alltihop ni skriver. Tar gärna hjälp med en länk till rätt typ av box med motorskydd o nollspänningsutlösare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.