Kan jag bygga altan med golvbjälks-överhäng mot både långsida & gavel?

274 läst  4 svar

1. clain
    Medlem Nivå 7
    Hejsan !

Ja som rubriken stipulerat, kan jag det och i så fall hur?

Vi skall bygga en liten altan intill stugan och jag hoppas det går att hitta en lösning för att låta golvbjälkarna få överhäng (ca 500) både på långsida och gavel av altanen.

Frun min tycker att jag krånglar till det... Så jag vill vääldigt gärna hitta en lösning som fungerar...... ;):strong::rolleyes:

Anledningen är för att kunna fixa en typ naturstensgrund under altanen, som döljer plintar mm och ger en illusion av att bära altanen (samma stil som farstukvisten på bilderna nedan) därav behovet att få till ett överhäng även på gavelsidan..

Planerar 3 bärlinor (spännvidd ~1,5m) på 9 plintar, som stöder golvbjälkar á 145-170 på ~cc 600, på det 34x145 kärntrall som vi redan har liggandes.

Eftersom naturstensgrunden inte kommer fylla bärande funktion behövs plintarna, som dessutom behöver förläggas ca 400-500mm inåt för att ge rum åt just stengrunden.

Jag ser inga problem med golvbjälkarnas överhäng vid yttre bärlinan, men hur kan jag lösa gavelns överhäng utan att sista balken mot gaveln vilar på synliga bärlinor (från sidan sett).

Placeringen av altanen blir över all sten som ses på bilderna..

2. L
    Medlem · Nivå 15
    Det blir lite höjd på den , blir det en trappdel , den skymmer en del
    Gavelkant kanske sätta en eller två frontbrädor ner en bit brukar vara snyggt , blir som en inramning av ytterkanten , lite kraftfullare och inte pinnigt

3. clain
    Medlem Nivå 7
    Ja för att klara jättestenarna inne vid fasaden kan vi ju tyvärr inte bygga den direkt på marken, lite drygt 1 meter blir det nog vid yttre bärlina..

Ingen trapp som döljer på gaveln heller men hade tänkt mig en frontbräda, fast vill helst inte ha en på mer än max 180..

Som sagt har frun redan konstaterat att jag krånglar till det....

Skulle inte förvåna om det ändå kommer sluta med att jag står där och gräver för och sätter riktiga bärande natursten istället för plintar..

Då kan jag ju bygga en konstruktion med nedsänkta skruvreglar mellan bärlinor och få allt i samma nivå...

4. slacker
    Medlem · Nivå 14
    Klart att det går - Jag har den lösningen både hemma på huset samt på stugan, mest för att jag inte ville ha en koloss till altan och för att få det luftigare runt i kring.
    Lägger till en länk till bilder av stommen på sommarstugan som restes 2016.
    Regelverket flyger cirka 60cm utanför yttersta bärlinan, bärlinan flyger dessutom cirka 80cm utanför yttersta stolpen på gavelsidorna.

5. clain
    Medlem Nivå 7
    Tackar för svar och länk!

Tjusigt bygge du hade genomfört och helt grym utsikt verkade det vara!!!

Det är just bärlinan jag har problem att bli av med, söker alltså en vettig lösning där regelverket flyger ca 50cm utanför bärlinorna på bägge sidor...

Så att jag slipper se bärlinan och dess ändträ och sedan kan fylla upp under altan med sten typ som här på vår farstu...

Redigerat 30 aug 13:34

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: