Vi vill använda mycket återbruksmaterial i vårt kommande husbygge och letar därför bl.a. golvmaterial till hall, badrum. Har kikat på bl.a. golvtegel eller kalksten.
Hittar många annonser med fönsterbrädor av ex. kalksten och marmor så tanken slog mig om detta går att använda till golv. Hade varit ett kul sätt att skapa ett återbrukat golv.
Är det någon här som har kunskap om det är lämpligt eller rent av olämpligt i det avseendet?
Gäller gjuten platta med golvvärme.
Tacksam för all input!
//Ellika
Hittar många annonser med fönsterbrädor av ex. kalksten och marmor så tanken slog mig om detta går att använda till golv. Hade varit ett kul sätt att skapa ett återbrukat golv.
Är det någon här som har kunskap om det är lämpligt eller rent av olämpligt i det avseendet?
Gäller gjuten platta med golvvärme.
Tacksam för all input!
//Ellika
Redigerat:
Fönsterbrädor i marmor/kalksten är nog oftast polerade och det är det som gör att de kan slitas på ett sätt som kan upplevas som lite trist av vissa och som charmigt slitage av andra. Den polerade ytan är känslig för slitage men stenen i sig är inte känsligare än samma sten med ex huggen yta. Men i övrigt finns det inte något som hindrar att ha dem till golv. Möjligen kan det uppstå spänningar i en riktigt lång skiva om inte underlaget är alldeles plant men det kan ju lätt lösas genom att kapa den.
Att tvätta med naturlig såpa är att föredra och ger lyster till marmor.
Att tvätta med naturlig såpa är att föredra och ger lyster till marmor.
Rent hypotetiskt fungerar ju även olika tjock sten men om du aldrig lagt sten eller klinker skulle jag absolut utgå från att varje rums golv mtrl ska ha samma tjocklek, mellan rum kan man ju ta upp skillnader med list eller tröskel.E e.skjutar skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ta fram bottenplattan och använda som innergolv?
Golv -
Återanvända gammalt golv i rejäla dimensioner och olika tjocka?
Byggnadsvård -
Använda golvprimer för kakling av vägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad kan man använda för att komma upp 6mm innan golvläggning?
Golv -
Täta spricka i betonggolv, vad är bäst att använda?
Byggmaterial & Byggteknik