Hej
Jag ska riva balkong o tak för att sedan bygga nytt.
Kan jag göra takets stomme med tryckta reglar för att sedan lägga råspont o papp? Eller är det dumt att blanda vanligt virke med tryckt? Vet att det kan bli en lukt inomhus men här borde kvitta? Det som är idag är ruttet o dåligt fall o känns gott att ha tryckt men vad säger ni?
Jag ska riva balkong o tak för att sedan bygga nytt.
Kan jag göra takets stomme med tryckta reglar för att sedan lägga råspont o papp? Eller är det dumt att blanda vanligt virke med tryckt? Vet att det kan bli en lukt inomhus men här borde kvitta? Det som är idag är ruttet o dåligt fall o känns gott att ha tryckt men vad säger ni?
Jag är absolut ingen expert men skulle inte tveka att göra så. Har svårt att se vad som skulle kunna vara problematiskt då allt är utomhus.
Tänker jag fel blir jag säkert rättad inom kort. 😀
Tänker jag fel blir jag säkert rättad inom kort. 😀
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Fast om det ska målas ,så är det väl ingen större idé att använda tryckt..
Är väl inga dundergrejer i tryckt längre?
Är väl inga dundergrejer i tryckt längre?
Jag skulle använda tryckt virke. Det ör en klar fördel om det inte ruttnar vid skador i målning etc och att hitta bra vitt virke som tål miljön är betydligt svårare och dyrare.
Tryckt virke är lockvaran som ska ge merköp så priset baserna på det och inte på vinst på själva virke. Sen finns det mycket trall som är dålig men reglarna är klassade så där får man helt enkelt vad man väljer för klass.
Tryckt virke är lockvaran som ska ge merköp så priset baserna på det och inte på vinst på själva virke. Sen finns det mycket trall som är dålig men reglarna är klassade så där får man helt enkelt vad man väljer för klass.
Modern tryckt virke luktar inte, det är inget problem att använda det invändigt av den orsaken. Däremot brukar det säljas fuktigt och kan slå sig när det torkar, men många pergolor byggda med tryckt står raka många år senare
Redigerat:
Frågan är om jag ska sätta tryckt o sen råspont ovanpå då? För det finns väl inget annat lämpligt att sätta som är tryckt? Som man lägger papp på sedan menar jag 😊Z z_bumbi skrev:Jag skulle använda tryckt virke. Det ör en klar fördel om det inte ruttnar vid skador i målning etc och att hitta bra vitt virke som tål miljön är betydligt svårare och dyrare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man använda en Ringkap för att såga sönder gråsten?
Verktyg & Maskiner -
Vad ska jag använda för produkt på min slipade husgrund?
Fasad -
Vad använda mellan tryckimpregnerat och jord
Trädgård allmänt -
När ska man använda tryckimpregnerat, och när ska man inte.
Byggmaterial & Byggteknik -
Går det att använda tryckimpregnerat till takstolar vedbod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus