Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kan jag använda sand till detta

1. S
    Medlem · Blekinge · 1 806 inlägg

steve5432

Medlem
    Håller på med en utbyggnad. På denna platsen hade man lagt 50 cm vanlig rödaktig sandlådesand på makadammet. Denna tog jag till vara på i en stor hög.

Nu är grunden gjuten och vi ska lägga först dränering och sen dagvatten. Om jag fattat allt rätt måste dräneringsröret ligga i stenflis eller liknande utan nollfraktion. Sen kan jag lägga en markduk ovanpå detta där lägga dagvatten och fylla upp med sandlådesand upp till marknivå? Är detta okej? Vill gärna återbruka sanden så långt det går, då den lokala stenkrossfirman chockhöjt priserna senaste året. Samtidigt vill jag göra rätt så att dräneringen från marknivån blir så bra som möjligt.

Runt bostadshuset har de lagt först 16-32 under grund och därefter stenflis upp till markytan till ca 1 meter från grunden. Om jag ändå måste ha dränerande material runt dräneringsröret och något "snällare" runt dagvattenröret kanske det är enklast ändå att beställa en säck stenflis och använda denna till allt? Sanden kan jag nyttja till gräsmattan...

/S

2. Bästa svaret

L
    Medlem · västra götaland · 649 inlägg

larsson r

Medlem
    Går utmärkt att annvända sanden om du lägger fiberduk imellan ,
    Ytvattnet skall ju inte ner den vägen ändå

3. S
    Medlem · Blekinge · 1 806 inlägg

steve5432

Medlem
    Då gör vi så, makadam runt dräneringsrören, sen markduk och sen sand runt dagvattenledningar upp till marknivå. Vi får hoppas myrorna håller sig borta.

/S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.