Undrar om man kan använda rostfri anslutningsslang vid inkoppling av fjärrvärme?
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1083

Jag har inkommande fjärrvärmevatten och huvudventiler. Från huvudventilerna till fjärrvärmeskåpet är det 60-80cm och det skulle vara perfekt om dessa anslutningsslang kan användas.

Anledningen till frågan är då max temp för slangen är 90gr.
Just nu håller inkommande fjärrvärmevatten ca 70gr men det kanske blir högre på vintern?

Krilleman
Nu är du ute på tunn is! Glöm bort ditt alternativ helt och gör rätt från början!

Löda eller svetsa är dom enda alternativen!

Om det är på fjärrvärmesidan så är det precis som krilleman skriver, samt så måste du ha giltiga löd eller svetslicenser.

Krilleman
analog skrev:
Om det är på fjärrvärmesidan så är det precis som krilleman skriver, samt så måste du ha giltiga löd eller svetslicenser.

Sanning i vissa kommuner!

Jag har jobbat hos flera företag som svetsat/lödit FJV åt olika energibolag, vissa kräver löd/svets-licens andra inte, vissa säger att putsa av kopparröret och löda med 5% lod är OK, ett ställe brydde sig inte alls och vem som helst fick löda primärsidan med 2% lod. Provtryckning har dock ingen "tummat" på.

Så det är faktiskt olika var man bor.

I min kommun är det endast av fjärrvärmeleverantören godkända installatörer som får koppla in primärsidan. Löd och svetslicens krävs, samt provtryckning i samband med besiktning av installationen.
De där slangarna funkar inte. Inkommande vatten kan ligga på över 100 grader om det är kallt, sen klarar de inte tryckklassningen heller. Vi behöver provtrycka med 25 bar här. Trycket på fjärrvärmenätet ligger på ca 10-12 bar

Nu pratar jag om rören som går mellan kulverntiler och fjärrvärmeskåpet. Dessa sitter med skruvkopplingar idag, i alla fall när dessa kommer in i skåpet!
Misstänker starkt att rören sitter med skruvkopplingar även på "min" sida av kulventilerna men är helt säker på att dessa är svetsade på andra sidan av kulventilerna.

lordi, tack! Då är slangarna uteslutna. Du har även rätt i att det endast av fjärrvärmeleverantören godkända installatörer som får koppla in primärsidan. Frågan är: gäller detta fram till kulventilerna eller hela vägen (in och ut dvs)?

Krilleman
Hela primärsidan gäller det!

Alltså alla rör fram till växlaren som är fjärrvärme! Även efter inkommande kulventiler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.