Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Kan inte stänga av vattnet i huset

1. R
    Medlem · 2 inlägg

Rufus270

Medlem
    Hej allihop,

Jag har tänkt fixa lite i badrummet och för det behöver jag stänga av vattnet till huset. har försökt pilla på följande ventiler utan framgång och skulle uppskatta om någon här kan hjälpa till. obs ingen ballofix finns.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.PNG

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 580 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Den med frågetecknet borde fungera. Din installation lämnar lite att önska.

• Laddar…
  3. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 749 inlägg

KrillemanPremiumikon: Badkar

Husspekulant Plumber
    Det är din markerade svarta ratt med blått frågetecken som är avstängningen.

MEN det ser ut som du har den beryktade LK580 konsolen. Vad står det för märkning på konsolen under ratten på mässingen?

Läsvärt:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenmaetarkonsol-nagon-vvs-are.188313/page-2
    http://www.vasyd.se/Artiklar/Dricksvatten/Kontroll-innan-vattenmatarbyte
    https://roslagsvatten.se/vallentuna/opalitlig-avstangningsventil-lk580/901
    http://www.helsingevatten.se/service/vattenmatare/harduenlk580konsol.4.ddd74f213cf5d75b30bf0.html

Skärmklipp.jpg

4. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 683 inlägg
    Rör inte den med "?" om det står "LK 580" på den !!!!!!! Även fast det ju är den som är huvudkranen.
    Den riskerar i så fall att brista och då har du problem ( vet av egen erfarenhet).

Edit : Krilleman hann före, men varningen tål att upprepas!

5. R
    Medlem · 2 inlägg

Rufus270

Medlem
    japp det står LK580, hur går jag vidare då är frågan?

6. S
    Bannad · 1 481 inlägg
    Be kommunen att stänga i gatan och ha en röris som byter direkt

• Laddar…
  7. Y
    Medlem · Skåne · 6 858 inlägg

Yrrol

Medlem
    Får säga att det är fantastisk vilken information man får ut av forumet.
    Inlägg som dessa hade man velat ge mer än bara ett 'gilla'. :)
    Vem kunde anat att just den var så känslig.

• Laddar…
  8. MickeMike
    Medlem · Stockholm · 6 inlägg

MickeMike

Medlem
    Det är väl känt att LK580 också kallas "champangekorken" :)

• Laddar…
  9. Krilleman

Husspekulant Plumber
    Ditt lokala vattenverk tar du och ringer till och kollar när dom har tid att stänga av din serviceventil ute i gatan. Denna ventil ska ALDRIG hanteras än av korrekt personal utsedd av ditt lokala vattenverk. Oftast har dom egen personal till detta som endast åker runt och vrider på dessa ventiler.

Det som kan inträffa om man själv vrider på denna ventil i gatan är att du åker på att byta ut hela rasket på egen bekostnad om man råkar vrida sönder den. Det brukar ta många timmar och innefattar tunga maskiner! = $$$$

Skulle vattenverkets personal ha sönder ventilen igatan så byter dom ut den utan kostnad för dig som kund.

Jag tror även dom flesta vattenverken kommer ut och stänger av i gatan alldeles gratis bara man har lite framförhållning!

Så kolla med dom först hur lång väntetid det är för avstängning och sen är det bara ragga på en röris eller montera dit en ny konsol med kulventiler själv.

10. Krilleman

Husspekulant Plumber
    Och varmt välkommen till forumet @Rufus270!

(y)

• Laddar…
  11. xerbee
    Medlem · - · 69 inlägg

xerbee

Medlem
    Vissa sidor nämner även problem med LK582, dock står den inte med på min kommuns sida utan där står det bara 580 och 581. Bör man ändå byta den i förebyggande syfte?

• Laddar…
  12. Krilleman

Husspekulant Plumber
    Jag skulle rekommendera att investera lite pengar på att byta den endå. Även fast bara några tar med den som risk. (y)

• Laddar…
  13. Stefan Bengtsson
    Medlem · Västra Götaland · 1 734 inlägg

Stefan Bengtsson

Medlem
    Eftersom du skrev så, gillade jag också inlägget. Känns det lite bättre? Nu måste jag bara hitta nån som kan hjälpa mig att gilla...

14. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 897 inlägg

-RB-

Renoverare
    Det kan bero på om den går sönder i öppet eller stängt läge. Hos oss vred de sönder ventilen i gatan när vi ville byta första ventilen inne i huset. Gubben som var här sa "Vilken tur att den gick sönder i öppet läge. Då slipper vi byta den. Hade den pajat i stängt läge hade vi fått göra det." Jag tyckte tvärtom.

15. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 683 inlägg
    I mitt fall behövdes det inte bytas något, utan bara plugga där vreden suttit och sedan en ny kulventil ( ej med på bild) på inkommande ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20180228_115425.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.