Byggahus.se

Kan inte öppna ytterdörren pga. hängränna

1. G
    Medlem · Ås · 67 inlägg

grelle

Medlem
    Håller på med ett fritidshusbygge i fjällen där huset är ritat med utstickande tak över entrésektionen på 6.3 meter i bredd (av husets totalt 14 meter). Vi lade ner "år och dag" tillsammans med konstruktören, arkitekten och takstolstillverkaren för att ytterdörren på 10x21 skulle "gå fri" från taket. Föga kunde någon ana att de fabriksbockade rännkrokarna som frästs in i råsponten under klickfalsplåten skulle falla ner närmare 18 cm och effektivt blockera oss från att öppna ytterdörren fullt. Det är ett klickfalstak från falsat.se

Att byta till 9x21 dörr verkar inte rädda situationen utefter våra mätningar, att montera en 9x20 dörr är uteslutet enligt mig. Att montera dörren "långt in" i öppningen är mindre önskvärt.

Enligt mig kvarstår att kapa rännkrokarna (eftersom De inte låter sig demonteras under plåten), alternativt längst in mot taket eller lämna 7 cm ungefär och ....helt enkelt hänga en ny specialgjord hängränna som inte är lika djup och som hänger högre upp.

Jag menar alltså att en ny specialränna är lösningen men jag skulle vilja be Er om konstruktiva tips och råd. Kanske bilder eller en lätt ritning över hur en mindre djup ränna (kanske platt undertill?) skulle kunna se ut.

Taket har 40 graders lutning.

Bifogar några bilder för referens.

2. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 399 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Ursäkta, men de där krokarna måste vara helt fel bockade! Underblecket skall ju vara i rännan, inte 3cm ovanför.

• Laddar…
  3. G
    Medlem · Ås · 67 inlägg

grelle

Medlem
    Jag har funderat på saken..men kan det ha att göra med taklutningen och att hängrännan ska komma ur takets fallinje ?

4. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 306 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Sitter inte rännan väldigt långt ner? Om det regnar häftigt känns det som att vattet bara kommer åka rakt ut förbi rännan helt.

5. R

Robert-san01

Självbyggare
    Isf så är underblecken fel.

Åt vilket håll lutar rännan?

6. G
    Medlem · Ås · 67 inlägg

grelle

Medlem
    Jo även den tanken har slagit mig men man var ju "lugn" och "nöjd" med att takleverantören bockade krokarna. Monteringen skedde sedan av snickare.

7. G
    Medlem · Ås · 67 inlägg

grelle

Medlem
    På bilderna, mot den blå bilen.

8. L
    Husägare · Stockholm · 603 inlägg

Luddis_1

Husägare
    Höjd på rännan har lite med snö ras att göra också, är den för högt finns det risk att snön drar med sig rännan ner.
    Med det sagt tycks det ändå som att rännan är väldigt lågt placerad som nämnts ovan.

• Laddar…
  9. G
    Medlem · Ås · 67 inlägg

grelle

Medlem
    Ja jag har tolkat positionen på rännan som att "klara snön". Tror även tillverkaren svarade det på ett mail. Men ja, jag har egentligen inte reagerat över hur långt ner rännan hänger och att takfotsplåten inte når ner i rännan men nu när Ni säger det så...

10. R

Robert-san01

Självbyggare
    Då borde rännan vara iaf typ 3-4cm högre vid dörren. Är den det?

11. G
    Medlem · Ås · 67 inlägg

grelle

Medlem
    Ja jo det skulle jag uppskatta att den är, fallet verkar det inte vara något fel på men den är ändå nedanför takfotsplåten och tar ändå i dörren.

Men visst, högsta punkten på rännan är där vid dörren ja.

12. L
    Husägare · Stockholm · 603 inlägg

Luddis_1

Husägare
    Ett alternativ kan ju vara att höja den så mycket som behövs, och sedan köpa snörasskydd som montera på taket där rännan hamnar för högt upp.
    Tolkat det som att det kanske rör sig om en meter eller liknande

• Laddar…
  13. R

Robert-san01

Självbyggare
    Men hela den sidan skall väl ha snörasskydd? Så där skall det inte vara någon risk att snön skall ta med sig rännan.

• Laddar…
  14. H
    Medlem · Dalarna · 1 784 inlägg

HSP

Medlem
    Finns stagband för hängränna om man har snöproblem.
    tycker också rännan sitter på tok för lågt.

15. G
    Medlem · Ås · 67 inlägg

grelle

Medlem
    Ja absolut, det blir snörasskydd så den tanken har jag tänkt.

Frågan är bara hur jag höjer rännan, fästa den med såna här krokar som sitter i en tänkt takfotsbräda ? Finns en risk att takfotsbräda och dessa krokar ändå gör att denna rännan tar i dörren tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.