Byggahus.se

Kan inte bestämma mig ang. källar konstruktion

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag kommer inom kort påbörja ett bygge av en källare, denna blir på ca 45kvm och hela kommer återfyllas från samtliga håll.
    Det stora MEN är att jag helt enkelt inte kan bestämma mig ang. vilken typ av väggkonstruktion jag skall tillämpa.
    Allt arbete kommer utföras av mig själv. Jag har tillgång till egna maskiner (grävare/hjullastare) etc.
    Jag har tittat på jackon termomur.
    Skalblock med cellplast & drän skiva utanför
    Isolerblock i leca.

Det jag kommit fram till hitils är att jag lutar åt vanliga skalblock som fylls med betong och därefter isoleras utifrån med cellplast till önskat isolervärde.

Är det någon som stått i samma funderingar och även redan byggt en källare som kan dela med sig av sina erfarenheter? :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Anteckning 2020-04-27 182656.png

2. B
    Husägare · Nivå 8
    För min del om jag skulle utföra arbetet själv skulle valet stå mellan vanliga lecablock och skalblock,båda med 200mm utvändig dränskiva. Om det är högt grundvatten eller av andra orsaker mycket vatten i marken skulle jag valt skalblock annars leca.
    Lecablocken är marginellt lättare och kräver mindre viktiga moment som t.ex. när man ska betongfylla skalblocken.
    Jag skulle även rita upp en skalenlig sockeldetalj och se hur alla geometrier(hus/källare) stämmer överens med varandra. Utifrån detta kan man ofta dra slutsatser vad som skulle "passa" bäst.

3. M
    Medlem Nivå 2
    Hej och tack för svar :)

Det är mycket vatten i marken (just nu men skall såklart dräneras) men känns som skalblock blir en otroligt stark konstruktion. Tänker mig att jag gjuter in armering på rätt plats i plattan som går upp i skalblocken så den blir 100% fixerad för marktryck mot plattan.

Tack för tipset på sockeln!

• Laddar…