Jag har en släkting, vi kan kalla honom Tommy. Tommys sambo Stina sedan 40+ år dog nyligen. Tommy och Stina har inga barn, varken gemensamt eller "på sidan".
Stina (som alltså är död) har en bror som närmast anhörig, vi kallar honom Bosse. Sambosarna Tommy och Stina äger ett fritidshus tillsammans, och nu har ju då Stinas bror Bosse ärvt hennes del av stugan.
Då till frågan, Bosse är ju bevisligen arvtagare, men inte bröstarvinge, kan Bosse då framtvinga en försäljning av fritidshuset för att få ut "sina" pengar?

En mäklare bedömer husets värde till strax under miljonen. Tommy och Stina har inte skrivit något samboavtal.

Om Bosse har ärvt en del av stugan, så att det är hans, så kan han tvinga fram försäljning.

• Gilla
Björkisvägen och 5 till
  • Laddar…
A
Spelar ju ingen roll om Bosse är bröstarvinge eller inte, har han ärvt en del så är han ju delägare och kan framtvinga en försäljning.

Visar hur viktigt det är att skriftligt visa vad man vill när man vandrar vidare.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Det är bara att läsa om Stieg Larsson "Millenniumböckerna" och du ser hur lagen fungerar vid arv.
http://www.stieglarsson.info/arvet-efter-stieg-larsson
"Stieg Larsson spenderade 32 år av sitt liv tillsammans med arkitekten Eva Gabrielsson. Paret gifte sig dock aldrig, vilket kan ha berott på Stiegs utsatta position på Expo. De fick inga barn och Stieg lämnade inget skriftligt testamente. Enligt svensk lag ärvde därför Stiegs far och bror hans tillgångar..."

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Om det finns en välvilja hos arvingen, så är det vanligt med lösningar där arvingen väntar med att ta ut sitt arv till även den efterlevande går bort, eller ändå behöver sälja.

Jag personligen skulle avstå från arv, om jag uppfattar att jag ärver genom en ren "olyckshändelse", att den avlidne har någon annan som han/hon med säkerhet, hellre skulle se som arvinge.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det finns en välvilja hos arvingen, så är det vanligt med lösningar där arvingen väntar med att ta ut sitt arv till även den efterlevande går bort, eller ändå behöver sälja.
H hempularen skrev:
Jag personligen skulle avstå från arv, om jag uppfattar att jag ärver genom en ren "olyckshändelse", att den avlidne har någon annan som han/hon med säkerhet, hellre skulle se som arvinge.
Nu "fungerar" ju tyvärr inte riktigt alla människor så när man ser att man helt plötsligt kan komma över ett antal 100 tusen bara så där.....

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Enklast är ju om Tommy kan lösa ut Bosse om han vill ha stugan kvar. Vem ärver Tommy sedan? Syskon/syskonbarn eller Allmänna Arvsfonden? Om det är det senare kanske det går att få Bosse att vänta om Tommy skriver ett testamente till Bosses fördel.

• Gilla
utmedväg19 och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Anna_H Anna_H skrev:
Enklast är ju om Tommy kan lösa ut Bosse om han vill ha stugan kvar. Vem ärver Tommy sedan? Syskon/syskonbarn eller Allmänna Arvsfonden? Om det är det senare kanske det går att få Bosse att vänta om Tommy skriver ett testamente till Bosses fördel.
Det låter mycket riskabelt eftersom testamentet kan ju ändras och Tommy kan mycket väl skaffa sig bröstarvingar eller gifta sig i framtiden. Det tror jag Bosse aldrig skulle gå med på om han ser sitt arv som en självklarhet.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
sunnis
R roli skrev:
Nu "fungerar" ju tyvärr inte riktigt alla människor så när man ser att man helt plötsligt kan komma över ett antal 100 tusen bara så där.....
Inget fel i det heller, lever man ogift, saknar bröstarvingar och testamente så har man ingen plan vem ska ärva förutom den naturliga arvsgången. Ser ingen anledning till att Bosse inte skulle ärva och ta ut det han har rätt till - de är ju ändå syskon trots allt.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Om jag hade ett syskon som levt som sambo i 40 år, och om jag uppfattat det som en "normalbra" förhållande. Då skulle jag betrakta det som ett rent förbiseende om jag blev arvinge. I ett normalt förhållande är det väl självklart att det är ens livskamrat som man delat fritidshuset med, som skall ha kvar det.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om jag hade ett syskon som levt som sambo i 40 år, och om jag uppfattat det som en "normalbra" förhållande. Då skulle jag betrakta det som ett rent förbiseende om jag blev arvinge. I ett normalt förhållande är det väl självklart att det är ens livskamrat som man delat fritidshuset med, som skall ha kvar det.
jo men om du tackar nej till arvet så är risken att det går till Allmänna Arvsfonden om där inte finns någon annan legal arving

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men dina åsikter löser ju inte TSs problem.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T tergo skrev:
jo men om du tackar nej till arvet så är risken att det går till Allmänna Arvsfonden om där inte finns någon annan legal arving
Det får man ju klart se till att undvika.

"Bosse" borde ju kunna skänka sin del till "Tommy" om han vill, men i det här fallet så verkar ju "Bosse" vilja få ut sina pengar. Så svaret är väl att ja, han kan framtvinga en försäljning. Han har ju trots allt ärvt sin del.

Men rent moraliskt så kan jag hålla med om att "Tommy" har rätten till stugan, de har ju ändå levt ihop i 40 år och ägt stugan tillsammans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.