Byggahus.se

Kan grisar återställa min igenvuxna äng?

1. Karligheten
    Medlem · 13 inlägg

Karligheten

Medlem
    Hallå där!

Efter att ha sett ett avsnitt av husdrömmar där paret hyrde in grisar för att bli av med ogräs fick jag en tanke att det skulle kunna vara en smidig lösning för att återställa en liten äng vi har på tomten till "odlingsbart" skick.

Jag hittar ytterst lite information om huruvida detta skulle vara görbart.

Är det någon här som har "hyrt" in ett gäng grisar?
    Hur effektiva är de på att göra sig av med ängsgräs och ogräs?
    Hur många grisar bör man ha? I mitt fall handlar det om en yta på ca 300 kvm.

2. S
    Medlem · Skåne · 232 inlägg

segv

Medlem
    Intressant. Jag har funderat på nåt liknande. Bäst är att vänta på nån grisfantast, men om jag bara ska tokgissa så tror jag det fungerar bra. De plöjer väl upp rubbet ner till två tre decimeter och äter upp alla inte alltför små rötter. Fem, tio grisar till 300 kvm? Problemet är kanske att hitta grisar? Sånadär stackars fabriksgrisar som står i en hangar i sitt korta liv och sen kostar några tior kilot hade förmodligen dött om de fick frisk luft och en solstråle på sig och går säkert inte att låna. Man måste hitta någon som faktiskt tycker om sina djur och har frigående, lyckliga grisar.

3. C
    Medlem · 9 291 inlägg
    Det funkar nog perfekt, men instämmer i att utmaningen förmodligen är var man får tag på grisarna.
    Man får kanske räkna med att ha dem till slakt för det är känsligt med sjukdomar och sånt som kan spridas när man flyttar djur mellan olika besättningar.

4. Dalbotös
    Medlem · Dalsland · 2 580 inlägg

Dalbotös

Medlem
    Man får egentligen inte flytta grisar, eller andra djur, till någon utan SE-nummer så det blir svårt att göra det lagligt. 300 kvm fixar ett par grisar på ingen tid alls. Grannen som föder upp mangalitzagrisar fick nattligt besök av galten som rymde ur sin hage. Hejdå gräsmattan... :D

5. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 037 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Stackars plågade slaktsvin skulle omedelbart bete sig som riktiga svin, så fort de skulle få chansen. Det sitter i generna.

Staffan

6. Karligheten
    Medlem · 13 inlägg

Karligheten

Medlem
    Okej! Det förklarar ju varför det inte verkar finnas någon som hyr ut grisar. Vildsvin har vi gott om i området, tråkigt nog väljer de dock aldrig att böka upp just det området jag skulle vilja att de valde..

Får nog höra mig för med lantbrukarna i området och se om någon vill ha en paus från några grisar ett par veckor!

• Laddar…
  7. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 315 inlägg

Zixten

Medlem
    Kanske inte så lämpligt, men köp majskorn gör mängder med hål typ 2 - 3 dm djupa och häll i majsen, sen har snart vildsvinen gjort jobbet... :)

• Laddar…
  8. L
    Husägare · Stockholm · 616 inlägg

Luddis_1

Husägare
    Höns skulle lösa 300m2 ganska snabbt, några ägg och en trevlig grill kväll får man på köpet

• Laddar…
  9. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 617 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det juridiska kan jag inget om men har en ekogård som granne. Deras grisar släpps ut på åkern vissa säsonger och det blir som en steril lervälling efter några veckor. De äter allt. Efter det är det ogräsfritt (rotogräs) och sen odlas det.

10. T
    Husägare · Stockholm · 548 inlägg

TreeView

Husägare
    Tror inte man brukar låna ut grisar, ofta har man dem för slakt, dvs tiden för utlåning är begränsad. Men jag vet flera som köpt smågrisar och haft dem på mark för röjning och bearbetning över sommaren och därefter slaktat dem. Blir ju liksom två vinster i det!

• Laddar…
  11. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 527 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    När min morbror födde upp slaktsvin på 90-talet så hade han en hage där han släppte ut de som var sjuka. Det första som gick åt var brännässlornas rötter. Sen gick allt annat ner till minst två decimeter. Grisarna blev friska och krya och fick klädsam solbränna på köpet (y)

• Laddar…
  12. K
    Medlem · Skåne · 494 inlägg

Kortling

Medlem
    Grisarna kommer böka upp marken utan problem.
    Du kommer behöva harva över marken efteråt om du vill ha den jämn, och grisarna kommer hitta alla stenar och böka upp dessa så förbered dig på att plocka sten efteråt.
    Att skaffa SE - nummer tar några minuter med bankid.

13. Silver78
    Självbyggare · 1 800 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Att hyra går inte. Men om du känner en grisbonde så kanske det går att lösa på något sätt. Det som är problematiskt är reglerna som gäller. De måste ha tillgång till vatten, mat gärna en gyttjepöl som de kan svalka sig och ett skydd de kan gå in i. Bonden måste dessutom ha någon form av arrende av er, där ni betalar bonden för tjänsten. I slutändan tror jag att det ni har tänkt er som en enkel och billig lösning snarare utmynnar i en betydligt dyrare åtgärd än att hyra en kultivator.

• Laddar…
  14. Fadai
    Slöjdnörd · 711 inlägg

Fadai

Slöjdnörd
    Skaffa höns. Enkelt o billigt, till hösten kan du nacka och äta upp dem.

15. Heij83
    Lösvirkesbyggare · Västra Götaland · 645 inlägg

Heij83

Lösvirkesbyggare
    Funkar bra med grisar. Till 300kvm räcker det gott och väl med 2st, efter två veckor så bör jobbet vara klart.
    Tänk på att dom ska ha ett hus (funkar bra med ett hästsläp) måste ha vatten och tillgång till en gytjepöl, pölen är oerhört viktig då grisen annars bränner sig.
    SE nummer är lätt att lösa. Vi köpte två Linderödssvin kostnad 1500kr st
    Otroligt roliga och trevliga djur.
    Bifogar en bild på vår kelegris Astrid
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    935A6168-4897-4D71-A11A-B67CD23A685F.jpeg

Hönor kommer inte lösa problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.