Byggahus.se
danniee skrev:
Det är väl "byggt så från början" om man köper en villa också. Ett radhus är lika mycket äganderätt som villa är. TS måste inte göra någonting.Grannen kan ju försöka hota med rättsliga åtgärder, men det finns inte en chans i helvetet att han kommer någonstans med det.

Om en ny granne kom till mig och rabblade en massa paragrafer och krävde av mig att flytta min rabatt skulle jag aldrig i livet backa en tum. Vad blir nästa krav? Och nästa? Nä, det skulle krävas minst en flaska fin whisky och en jävla massa smörande från grannen innan jag ens skulle överväga det :crysmile:
Behöver inte ens vara radhus. Mina föräldrars hus, byggt i början på 70-talet har ena väggen i rak linje med den ena gränsen och ett förråd/carport i linje med den andra gränsen. Husen är platta på mark och carporten är gjutna plintar.
I stort sett samtliga grannar har gräsmatta, uteplats och eller buskage mot grannens garage. Mot huset varierar det lite mer om det är gräsmatta, buskage eller som i föräldrarnas fall, potatisland.

Det var standard då och man får gå in på grannens tomt för att sköta visst underhåll. De flesta har fått byta hela eller delar av fasaden på carporten, då de närmar sig 50 års strecket.

Man lägger väl inte jord mot en träkonstruktion vare sig det är ens egen, någon annans, impregnerat eller inte?

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, ingen växtlighet mot fasad.
Och ni som säger att grannen får skylla sig själv när han köper ett hus där förrådet står på tomtgränsen, man kan väl lika väl säga att ts får skylla sig själv som köper ett hus där han inte kan anlägga rabatt i tomtgränsen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Brevduva skrev:
Tyvärr har din granne rätt. Vi hade samma problem i ett hus vi bodde i tidigare, grannen hade en rabatt mot vår källargrund. Detta upptäcktes när de blev fukt på insidan. (Radhusen var byggda så att grannens tomt gick ända mot min husgrund på baksidan, dit vi heller inte hade tillgång) Vi tog upp detta med grannen att vi måste gräva upp o dränera så de var tvungna att ta bort rabatten (på vår bekostnad såklart). Damen i huset svarade (väldigt högljutt) att vi hade djävlar inget med deras rabatt att göra. Det slutade med att vi fick ta dit skiljenämd och grannen åkte på hela skiten. De fick stå för våran reparation o fuktisolering av grunden tack vare att de anlagt en rabatt mot vårt hus... Nu är inte jag ngn tjurig djäkel så jag erbjöd mig att betala min kostnad men de tog tanten i huset som en förolämpning och sa att de minsann hade råd. Så fick de bli. Jag och mannen gjorde upp lite oss emellan utan att "kärringen" visste nåt. För karln var redig och trevlig hela tiden ... men som sagt enl jordabalken så åker rabattägaren på pumpen.
Jag har inte svarat något mer i denna tråd då jag förstått att det inte finns någon juridiskt kunnig person här utan bara vad folk tycker och det hjälper mig föga.

Nej ni kan inte få några bilder då min telefon inte har någon kamera och jag tänker inte framkalla några bilder så länge inte någon här är jurist.

Detta svar var nog det bästa jag fått av denna tråd fast det inte var till min fördel.

Jag grävde i rabatten igår för att se hur balken ser ut och den är i mycket dåligt skick ju djupare ner man kommer.
Om den är så runt hela hans förråd eller bara där jag har min rabatt vet jag inte.

Vad kostar det att få skiljenämden att titta på detta?
Dvs endast deras arbete inte övriga kostnader som det innebär för den som förlorar.

• Gilla
  • Arg
BigR och 2 till
  • Laddar…
U-n-i-k U-n-i-k skrev:
Jag har inte svarat något mer i denna tråd då jag förstått att det inte finns någon juridiskt kunnig person
Hur juridisk kunnig någon än är så är det svårt att hjälpa dig när du inte talar om vilken boendeform som avses.

Många här verkar utgå från att vi pratar om en fristående fastighet som du äger men samtidigt talar du om en "förening". Hur bor du? Är detta din egen fastighet, en bostadsrätt eller något annat?

U-n-i-k U-n-i-k skrev:
Vad menar du? Pratar du om ett skiljedomsförfarande? Normalt inget en privatperson vill fundera över och hur skulle detta kunna bli aktuellt?

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
U-n-i-k U-n-i-k skrev:
Jag har inte svarat något mer i denna tråd då jag förstått att det inte finns någon juridiskt kunnig person här utan bara vad folk tycker och det hjälper mig föga.
...
Nej ni kan inte få några bilder då min telefon inte har någon kamera och jag tänker inte framkalla några bilder så länge inte någon här är jurist.
Hur vet du det?

• Gilla
  • Haha
byggarätt och 6 till
  • Laddar…
U-n-i-k U-n-i-k skrev:

Detta svar var nog det bästa jag fått av denna tråd fast det inte var till min fördel.

Jag grävde i rabatten igår för att se hur balken ser ut och den är i mycket dåligt skick ju djupare ner man kommer.
Om den är så runt hela hans förråd eller bara där jag har min rabatt vet jag inte.

Dvs endast deras arbete inte övriga kostnader som det innebär för den som förlorar.
U-n-i-k U-n-i-k skrev:
Om det är kostnaden som bekymrar så lär inget bli billigare än att gräva lite och lägga dit platonmatta. Även om isodränskiva och fiberduk skulle ge bättre ventilation till en marginellt högre kostnad.
Din rabatt blir då en dryg decimeter smalare.
Win-win i mina ögon när skiljenämnd eller andra externa parter bara komplicerar läget.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
danniee skrev:
Det är väl "byggt så från början" om man köper en villa också. Ett radhus är lika mycket äganderätt som villa är. TS måste inte göra någonting.Grannen kan ju försöka hota med rättsliga åtgärder, men det finns inte en chans i helvetet att han kommer någonstans med det.

Om en ny granne kom till mig och rabblade en massa paragrafer och krävde av mig att flytta min rabatt skulle jag aldrig i livet backa en tum. Vad blir nästa krav? Och nästa? Nä, det skulle krävas minst en flaska fin whisky och en jävla massa smörande från grannen innan jag ens skulle överväga det :crysmile:
Men om du flyttar in i ett hus där byggföretaget redan från början byggt byggnaderna kant i kant med tomtgränsen säger det ju sig självt att du inte får göra något som gör åverkan på grannens hus. Tex anlägga en rabatt mot deras grund av trä. Ja, det innebär en inskränkning på vad du kan göra på en del av din tomt, men grannen har ju motsvarande begränsning mot sin granne.

• Gilla
Bergdala9 och 2 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Men om du flyttar in i ett hus där byggföretaget redan från början byggt byggnaderna kant i kant med tomtgränsen säger det ju sig självt att du inte får göra något som gör åverkan på grannens hus. Tex anlägga en rabatt mot deras grund av trä. Ja, det innebär en inskränkning på vad du kan göra på en del av din tomt, men grannen har ju motsvarande begränsning mot sin granne.
Ok fair enough, men då måste du ju också backa upp detta med var i lagen det står att TS måste riva upp sin rabatt eller eventuell annan växtlighet på tomten. Man kan inte bara komma och kräva saker utan uppbackning. Detta kostar TS tid och pengar. Kan ju lika gärna vara grannen som får se till att modifiera sitt förråd. Rör det sig om äganderätt så är det TS mark så vad ska grannen kunna komma och kräva?

danniee skrev:
Ok fair enough, men då måste du ju också backa upp detta med var i lagen det står att TS måste riva upp sin rabatt eller eventuell annan växtlighet på tomten. Man kan inte bara komma och kräva saker utan uppbackning. Detta kostar TS tid och pengar. Kan ju lika gärna vara grannen som får se till att modifiera sitt förråd. Rör det sig om äganderätt så är det TS mark så vad ska grannen kunna komma och kräva?
Eftersom lagtexten säger att det ska vara 4,5 meter från byggnad till tomtgräns finns ingen sådan lag. Det är därför du inte fått något juridiskt svar på vilken lagtext det är som säger att du inte får ha rabatt mot grannens husgrund. Man var helt enkelt dumma i huvudet när man byggde då och man är det fortfarande.

Här menar alltså ni som är "lagvrängare" att det är fritt fram för var och en att bygga ad de vill mot grannens uterum och att grannen får skylla sig själv som har sitt uterum mot tomtgränsen och inte 4,5 meter ifrån den (dvs på andra tomtgränsen, tomterna är inte bredare än så), elelr rent av att hela byggnaderna är svartbyggen, då de ligger för nära tomtgräns?
Radhuslänga med begränsat utrymme mellan byggnaderna och markerad tomtgräns.

A
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom lagtexten säger att det ska vara 4,5 meter från byggnad till tomtgräns finns ingen sådan lag. Det är därför du inte fått något juridiskt svar på vilken lagtext det är som säger att du inte får ha rabatt mot grannens husgrund. Man var helt enkelt dumma i huvudet när man byggde då och man är det fortfarande.

Här menar alltså ni som är "lagvrängare" att det är fritt fram för var och en att bygga ad de vill mot grannens uterum och att grannen får skylla sig själv som har sitt uterum mot tomtgränsen och inte 4,5 meter ifrån den (dvs på andra tomtgränsen, tomterna är inte bredare än så), elelr rent av att hela byggnaderna är svartbyggen, då de ligger för nära tomtgräns?
[bild]
Jag bad dig bara peka på enligt vilken lag som kan komma att tillämpas för att tvinga TS att rycka upp sin rabatt. Gjorde du det? Är inte säker på att jag hängde med. Eftersom det inte var TS fel att det "byggdes så då", varför ska TS behöva stå för alla konsekvenser. Grannen har väl valt att köpa en fastighet som har denna brist. Står han utan ansvar?

danniee skrev:
Jag bad dig bara peka på enligt vilken lag som kan komma att tillämpas för att tvinga TS att rycka upp sin rabatt. Gjorde du det? Är inte säker på att jag hängde med. Eftersom det inte var TS fel att det "byggdes så då", varför ska TS behöva stå för alla konsekvenser. Grannen har väl valt att köpa en fastighet som har denna brist. Står han utan ansvar?
Bor man i radhus är det ömsesidig respekt som gäller. Då har man inte en rabatt mot grannens trägrund. Även om lagen inte säger att det är olagligt att ha en rabatt. Lagen är helt enkelt inte tillämplig på radhus. Det är inte helerl en skiljedomstol man ska rådfråga, utan snarare sitt försäkringsbolag.

Sedan är det som flera påpekat viktigt att vi får veta vilken boendeform det är, eftersom det styr vilka regler och lagar som gäller.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
U-n-i-k U-n-i-k skrev:

Jag tror det finns rätt gott om juridiskt kunniga personer här, men skriver man på ett forum kan man inte räkna med att få motsvarigheten till att konsultera en advokat eller juristfirma.
En skiljenämnd utses för att lösa en tvist, så det förutsätter att t ex grannen stämmer dig för åverkan på hans förråd först. Då kan man som alternativ till domstolsförhandling lösa det med en skiljenämnd som kan bestå av vardera partens juridiska ombud samt en opartisk jurist. Kostnaden för det är juristarvode * 3 * antal timmar de behöver lägga ner på ärendet inklusive förberedelser. Det springer snabbt iväg när ett juristarvode är 2000kr/timme minst...

Mitt kostnadsfria råd är att ni och grannen i samråd ordnar en lösning som fungerar för båda och delar på kostnaderna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Bor man i radhus är det ömsesidig respekt som gäller. Då har man inte en rabatt mot grannens trägrund. Även om lagen inte säger att det är olagligt att ha en rabatt. Lagen är helt enkelt inte tillämplig på radhus. Det är inte helerl en skiljedomstol man ska rådfråga, utan snarare sitt försäkringsbolag.

Sedan är det som flera påpekat viktigt att vi får veta vilken boendeform det är, eftersom det styr vilka regler och lagar som gäller.
Då så, det finns alltså ingen lag som tvingar TS att rycka upp sin rabatt. Så varför faller allt ansvar, möda och kostnader på TS är då frågan. Varför kan vi inte kräva av grannen att uppgradera sitt förråd till 2020-talet? Han såg ju hur det såg ut när han köpte fastigheten. Om det var en sådan ödesfråga för honom borde han nog ha löst det innan han flyttade in och började peka med hela handen och leka polis.

K kindvall skrev:
Jag tror det finns rätt gott om juridiskt kunniga personer här, men skriver man på ett forum kan man inte räkna med att få motsvarigheten till att konsultera en advokat eller juristfirma.
En skiljenämnd utses för att lösa en tvist, så det förutsätter att t ex grannen stämmer dig för åverkan på hans förråd först. Då kan man som alternativ till domstolsförhandling lösa det med en skiljenämnd som kan bestå av vardera partens juridiska ombud samt en opartisk jurist. Kostnaden för det är juristarvode * 3 * antal timmar de behöver lägga ner på ärendet inklusive förberedelser. Det springer snabbt iväg när ett juristarvode är 2000kr/timme minst...

Mitt kostnadsfria råd är att ni och grannen i samråd ordnar en lösning som fungerar för båda och delar på kostnaderna.
Du har nog rätt.
Det är bara svårt för mig att avgöra vem jag borde lyssna på.
Det är så många svar i tråden och en massa svar om hur vissa personer skulle göra så jag är mer förvirrad än hjälpt.

Det är en samfällighet och jag har läst stadgarna och i dessa fans inget ned skrivet om något sånt här.
Jag hade hoppats på en länk till en lagtext eller en förklaring av Jordbalken om det är den man följer, men som du säger så kanske jag begärde för mycket av ett forum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.