Tjena! Jag har grävt undan en bit av en gräsmatta och grävt ner kring huset för vårt trädäck. Jag vill inte att däcket täcker över fönster till källaren så jag har fått gräva ner ca 15-20 cm. Snart har jag tänkt lägga markduk och sen lite grus ovanpå innan jag lägger vanliga stenplattor och regelverket till trädäcket.

Nu till min fråga, jag blev väldigt osäker på markduken vi har köpt, vi fick den rekommenderad på hornbach efter att vi beskrev vad vi skulle göra, men nu när jag ska lägga ut den så tycker jag att den känns väldigt tjock och plastig, inte en tunn väv som jag kanske hade tänkt mig. Det som känns osäkert är att den kanske inte släpper igenom vatten snabbt nog så att jag av misstag orsakar mycket vatten som rinner mot husgrunden.

Jag har alltså inte grävt ett fall ut från huset, undan bara planat ut för att kunna sätta upp trädäcket.

Det som gör att den här oron känns lite fånigt är att det står på paketet att duken är "vattengenomsläpplig", men jag tycker ändå att den mest känns som en pressening. Och, när jag provar att hälla på lite vatten så är det ju inte så att den rinner igenom direkt, men där kanske det mest är fråga om mängd vatten och tid.

Här kommer två bilder på duken, någon som kan ge lugnande ord att det funkar eller borde jag köpa en tunnare väv?

tack! =)

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den där duken har man väl för att ogräs inte ska tränga upp? Har du grävt undan 15-20 cm och lägger en altan ovanpå som skymmer ljuset så lär det inte växa något där. Själv så använde jag vanlig markduk N1 med makadam ovanpå. Makadam är bättre än grus för att undvika växtlighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.