Byggahus.se
Ja, in med fogskum, låt torka, skrapa bort 10-15mm och laga md Gipsbruk + spackel.

• Gilla
Minonsson
  • Laddar…

Bästa svaret

Fogskum fungerar nog bra rent hållbarhetsmässigt. Går att skära av och spackla på o s v
MEN se upp med att det sväller. Det kan pressa ut väggen och buggla den

• Gilla
Minonsson
  • Laddar…
Funkar kanon!

• Gilla
Minonsson
  • Laddar…
Är det en innervägg? Jag skulle skära till en bit obf eller annat skivmaterial, lirka in den så den hamnar bakom befintlig gipsskiva och antingen limma med smältlim eller dra fast med gipsskruv. Sedan spackla upp med gips eller nått annat som går att bygga upp 12mm. Ytterst ett lager vanligt väggspackel när hela ytan ska spacklas.

Fogskum är inge vidare att jobba med, sväller okontrollerat och svårt att få bort från ytor som man inte vill ha det på.

• Gilla
Minonsson och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tycker detta tillvägagångssätt ser smidigt ut;
[länk]
Såg smidigt ut. Frågan är hur stabilt det blir med bara spackel som fästmassa. Jag skulle försökt med nått som stabiliserar inåt.

richardtenggren
A anis16 skrev:
Såg smidigt ut. Frågan är hur stabilt det blir med bara spackel som fästmassa. Jag skulle försökt med nått som stabiliserar inåt.
Jag vet inte, men jag tänker att skarvremsor fästs ju enbart i spackel, de verkar ju sitta bra för att fylla sin funktion.

Just gipsskivan är väl att se som ett sandwichkonstruktion där pappen är stark i skivans plan, så det blir ju ingen skillnad här, annat än det nu hänger på infästningen med spackel och att det blir en lokal försvagning vinkelrätt mot skivan.
Men det är bara mina tankar :)

M Naveen Menon skrev:
Jag har som fogskum och tänkte att använda den för som snabbt fix för en stor hål i gipsvägg som detta i bilden. Vad tycker ni om den idé?

Tack på förhand
Så här gör man: Skär till hålet så det blir fyrkantigt, skruva fast plywoodbitar eller liknande - de fästs i gipsen. Skär till en gipsbit som skruvas i plywooden.

• Gilla
Minonsson och 1 till
  • Laddar…
Ibland funkar det att testa grejer med fogskum antar jag. Glömde dela resultatet. Tack för allas svar. Mycket uppskattat.

• Reparation med fogskum på mönstrad yta, visar före och efter bilder med delvis återställd struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Flöjten5 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.