Byggahus.se

Kan fasadputs i säck bli dålig, bästföredatum?

1. R
    Medlem · Västmanland · 369 inlägg

rsa

Medlem
    Jag har en del säckar kvar av Alsitop F (fasadputs, tunnputs) sen vi putsade huset. Kan jag använda det efter 4 år eller är det en dum idé? Tänkte putsa min carport/förråd. Jag tror datumet på säckarna är 2016-04-26 om jag tolkar det rätt, se bild. Vet inte om det är tillverkning- eller bästföredatum? Säckarna har legat i varmförrådet hela tiden.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200411_172704.jpg

2. P
    Medlem · Linköping · 344 inlägg

Per_Eriksson

Medlem
    Både ja och nej, det som försvinner med tiden är kromreduceringen men det har ingen betydelse för funktionen, bara arbetsmiljön.

• Laddar…
  3. R

rsa

Medlem
    Okej, så jag behöver inte oroa mig för att putsen inte härdar eller ramlar av eller får konstig färg eller något liknande?

4. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 200 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Fukt kan få innehållet att bli till en enhetlig klump.

5. R

rsa

Medlem
    Japp, jag får öppna en säck/pappåse och se hur konsistensen är. Jag är mest orolig att jag använder det nu och att det sen kan bli problem, längre fram, eftersom den är typ "gammal".

6. DanielPinjegård
    Medlem · 137 inlägg
    Enkelt. Är säcken mjuk går det att använda. Hård då kan du slänga skiten.

• Laddar…
  7. L
    Byggnadsvårdare · Malmö · 212 inlägg

Lerstenstegel

Byggnadsvårdare
    Det är olika baserat på produkten.
    Detta är antagligen en organisk puts (jag vet inte men används på samma sätt som caparols klebenputs/amareno eller stos system så borde vara något liknande)
    Några gånger har vi stött på gammal organisk puts och det är extremt dåligt kvalitet, du märker inte när du blandar osv men när du ska filta det är det i princip omöjligt.
    Dåligt glid och det börjar bubbla i putsen samt mycket längre torktider.
    Dagen efter gick det att skrapa av med en spackel, då har vi fått säckar som är ca 1 år för gamla.

Men det är ju bara att prova på en liten bit, du kommer märka direkt om något är fel och då är det bara att slänga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.