Byggahus.se
Hej!

Jag ska renovera en gammal gård, där jag funderar på att lägga råsponten (och kanske papp och läkt) själv för att spara lite pengar. Så vet jag ju att man ska vara försiktig med att renovera ett gammalt hus FÖR bra - men detta gäller väl inte yttertak? Här är det väl följande som gäller, utifrån och in: plåttak -> läkt > papp > råspont > luftspalt > masonit > isolering > fuktspärrplast > gips?

tompax
Ulf Ära Ulf Ära skrev:
Hej!

Jag ska renovera en gammal gård, där jag funderar på att lägga råsponten (och kanske papp och läkt) själv för att spara lite pengar. Så vet jag ju att man ska vara försiktig med att renovera ett gammalt hus FÖR bra - men detta gäller väl inte yttertak? Här är det väl följande som gäller, utifrån och in: plåttak -> läkt > papp > råspont > luftspalt > masonit > isolering > fuktspärrplast > gips?
Taket kan ju inte vara för tätt när det kommer till att hålla regnet utanför byggnaden :)
Så det måste naturligtvis vara så tätt som möjligt så inget vatten rinner in.

Övrig ventilation måste ordnas genom luftspalt och ventilationsbeslag eller vad som nu är lämpligt.

• Gilla
Ulf Ära
  • Laddar…
...men ventilationen kan väl finnas på andra ställen? Typ i väggar eller fönsterspalter?

tompax
Ulf Ära Ulf Ära skrev:
...men ventilationen kan väl finnas på andra ställen? Typ i väggar eller fönsterspalter?
Alltså ventilation in i bostaden måste du ju ha för ett bra inomhusklimat, men det har inte med takets täthet (mot regn) att göra.
Sedan måste eventuellt råsponten, dvs. underlagstaket, ventileras beroende på typ av isolering och konstruktion osv. Men det är också en annan sorts ventilation än bostadsventilationen.

• Gilla
Ulf Ära
  • Laddar…
tompax
Ulf Ära Ulf Ära skrev:
utifrån och in: plåttak -> läkt > papp > råspont > luftspalt > masonit > isolering > fuktspärrplast > gips?
Den ordningen är också helt korrekt. (y)

• Gilla
Ulf Ära
  • Laddar…
Tack!!

• Gilla
tompax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.