1 044 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Kan ett tak vara FÖR tätt?
Hej!
Jag ska renovera en gammal gård, där jag funderar på att lägga råsponten (och kanske papp och läkt) själv för att spara lite pengar. Så vet jag ju att man ska vara försiktig med att renovera ett gammalt hus FÖR bra - men detta gäller väl inte yttertak? Här är det väl följande som gäller, utifrån och in: plåttak -> läkt > papp > råspont > luftspalt > masonit > isolering > fuktspärrplast > gips?
Jag ska renovera en gammal gård, där jag funderar på att lägga råsponten (och kanske papp och läkt) själv för att spara lite pengar. Så vet jag ju att man ska vara försiktig med att renovera ett gammalt hus FÖR bra - men detta gäller väl inte yttertak? Här är det väl följande som gäller, utifrån och in: plåttak -> läkt > papp > råspont > luftspalt > masonit > isolering > fuktspärrplast > gips?
Taket kan ju inte vara för tätt när det kommer till att hålla regnet utanför byggnadenUlf Ära skrev:
Hej!
Så det måste naturligtvis vara så tätt som möjligt så inget vatten rinner in.
Övrig ventilation måste ordnas genom luftspalt och ventilationsbeslag eller vad som nu är lämpligt.
Alltså ventilation in i bostaden måste du ju ha för ett bra inomhusklimat, men det har inte med takets täthet (mot regn) att göra.Ulf Ära skrev:
Sedan måste eventuellt råsponten, dvs. underlagstaket, ventileras beroende på typ av isolering och konstruktion osv. Men det är också en annan sorts ventilation än bostadsventilationen.
Liknande trådar
-
Kan man förvara taktegel utomhus..?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad kan detta vara för material på tak?
Tak & Vind -
Vad kan det här vara för takfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Får man förvara flyttbara saker på sitt platta garagetak utan nått form av bygglov?
Bygglov -
HD: Bostadsrättsägare ansvarar själv för inre renovering efter takläckage
Artikelkommentarer