Jag har läst olika rön kring hur länge man kan låta ett nybyggt hus med obehandlat trä stå omålat. Vill ni hjälpa mig att reda ut?

Vi kommer troligen bli erbjudna att få husleverans mitt i vintern, och det vore tråkigt att behöva skjuta på det flera månader pga att vi inte kan måla i minusgrader. Vi ska måla med slamfärg Faluröd, och kan därför heller inte beställa huset grundmålat.

Vissa säger att slamfärgen fäster bättre på ett nybyggt hus om fasaden stått obehandlad en kortare tid. Andra menar att man måste måla inom 14 dagar och att trät annars tar alltför mycket skada.

Vad tror ni? Vore det skadligt att vänta med målning till april-maj om huset monteras i januari?
Slamfärg måste ju målas på torr fasad. Kan det ta lång tid för trä som stått obehandlat i fyra månader att torka?
Finns det sätt att skydda de mest utsatta delarna av fasaden innan dess att vi kan måla?

Tacksam för hjälp!

L
En nackdel som kan bli med att inte smörja tidigt , jag vet inte hur täckande slamfärg är ,
men om solen lyser på panelen så kommer den del som är belyst att gulna och den obelysta är ljus , när man sen målar ( och färgen inte är heltäckande ) så kommer det att bli flammigt
och synas som skarvar
Angående torrt är inget att oroa sig för

Om du inte gör någonting så häller panelen i 100 år, bara den får soltorka helt torr då och då!
:beer::)
Se på en hölada i Norrland dom har stått i flera hundra år.
Mitt staket i trä ut mot gata har stått i 55 år, jag högtryckstvättar vart 5:e år eller när fuktbindande mossa har bildats.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
L
Eller fäbodar i dalarna , ålder 50 -100 år står kvar så länge det finns sydväst och stövlar på den ,
en del har järnvitrol på sig , det har jag på hela huset ,och kommer inte att behöva måla det och inte mina barnbarn heller

Målade första varvet på våran farstu här om dagen med Falu vapen fasadfärg vilket är en typ slamfärg. Och farstun har stått omålad i 2 år så den hade grånat rejält och redan på första varvet såg man direkt att kulören blev rätt om jag jämförde mot resten av panelen som bara suttit uppe i 2 veckor.

Så att man måste måla direkt är enligt mig bullshit, så länge panelen inte blir vattenbegjuten vid varje regnfall och får torka mellan varven

L Liteavvarje skrev:
En nackdel som kan bli med att inte smörja tidigt , jag vet inte hur täckande slamfärg är ,
men om solen lyser på panelen så kommer den del som är belyst att gulna och den obelysta är ljus , när man sen målar ( och färgen inte är heltäckande ) så kommer det att bli flammigt
och synas som skarvar
Tack! Så du tror att det är den problematiken vi kommer stöta på snarare än något annat, typ träets hållbarhet eller fukt? Kan man räkna med stora förändringar i träets färg på 4 månader?

L Lutte skrev:
Målade första varvet på våran farstu här om dagen med Falu vapen fasadfärg vilket är en typ slamfärg. Och farstun har stått omålad i 2 år så den hade grånat rejält och redan på första varvet såg man direkt att kulören blev rätt om jag jämförde mot resten av panelen som bara suttit uppe i 2 veckor.

Så att man måste måla direkt är enligt mig bullshit, så länge panelen inte blir vattenbegjuten vid varje regnfall och får torka mellan varven
Har du någon känsla för hur snabbt fasadens färg ändrades när den stod obehandlad?

Såhär skriver Gysinge om sin slamfärg:

Gysinges slamfärg
AVSEDD FÖR: Ohyvlat virke, gammalt eller nytt. Fäster bäst på timmer och sågade ytor. Vill man ändå måla på hyvlade ytor kan dessa gärna lämnas omålade under ett år så att träytan hinner resa sig först.

Gör så här:
NYMÅLNING

1. Låt gärna huset stå omålat ett år. Då hinner kvistarna blöda färdigt och kådiga partier hinner torka ur så att färgen fäster bättre.

2. Borsta bort damm och smuts. Skölj gärna med kallt vatten. Låt fasaden torka före målning.

3. Rör om färgen väl. Om färgen skall brytas, töm ihop all färg i ett kärl och rör om väl.

4. Måla flödigt, men stryk ändå fast färgen i underlaget. För tjockt målad färg flagnar. Späd färgen första strykningen med upp till 15-20% vatten för att säkerställa tunna skikt. Andra strykningen målas med outspädd färg efter minst ett dygns torktid.

https://www.gysinge.com/article/1092/slamfärg

• Gilla
NumerOneQ och 2 till
  • Laddar…
Kan inte husleverentörern levererera huset grundat med falu röd färg man kan ju köpa grundad panel med falu rött ?

M mariaka skrev:
Har du någon känsla för hur snabbt fasadens färg ändrades när den stod obehandlad?
Första året så tappade den enbart sin gula nysågade karaktär för att sommar nummer 2 ha blivit grå och bitvis mörkare i nederkant där regnet kom åt.

Märkte som nästan ingen skillnad på första halvåret mer än att det slutade vara gult

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.