Kan enkelt elverk driva en luft/luft-värmepump?

1k läst  27 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vid strömavbrott skulle det vara bra att kunna driva värmepumpen med ett eget litet elverk.
    Dilemmat är följande:

1) De enklare elverken anger i sina specar att de inte passar för att driva "elektronisk utrustning". Sådana har typiskt en växelströmsgenerator som direkt matar ut spänningen, och de har ofta en så stor bränsletank att de kan gå i typ 12 timmar mellan tankningarna. När jag frågar olika värmepumpsleverantörer om deras pumpar kan drivas av ett visst sådant elverk så rabblar de bara upp detta och säger att deras värmepump är "elektronisk".

2) Vissa elverk är dyrare och har en likströmsgenerator och en inverter som ger sinusformad utspänning och som då inte har någon begränsning i att kunna driva "elektronik". Sådana elverk med 1.5-2 kW uteffekt har oftast en så liten bränsletank att de behöver tankas efter typiskt 5-6 timmar, och jag skulle definitivt inte vilja sätta väckarklockan mitt i natten för att tanka elverket!

Jag ger följdfrågan till värmepumpsleverntörerna om de känner till något garantiärende som de kunnat härleda till att ett elverk typ 1) skulle ha varit orsaken till felfunktionen eller skadan. Men de vet inte om detta finns säger de, och hänvisar igen till att typ 1 inte skall användas till deras värmepumpar.

Jag är tämligen säker på att det finns väldigt många som driver sina luft/luft-värmepumpar med elverk typ 1) utan problem, och det skulle vara värdefullt om några i detta forum kan bekräfta detta eller ej, så att jag kan välja elverk därefter. (Jag har en Mitsubishi värmepump).

MVH
    MagnusSy

2. E
    Medlem · Nivå 16
    Kan du inte bara ha en liten elkamin med fläkt som uppvärmning under strömavbrottet?
    Inga problem med elektronik eller andra konstigheter.

Jag är tämligen säker på att många inte driver luftvärmepumpar med bensindrivna elverk.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Jag behöver värmeeffekten som värmepumpen ger, den är minst 3 ggr större än vad ett elverk behöver ge.

4. E
    Medlem · Nivå 4
    Det vi mest funderar över el till vattenpumpen om strömmen går.
    Vi har kamin så värmen löser vi hjälpligt
    Har bett vår elektriker att räkna på vad det skulle kosta att bygga in möjligheten att jobba med reservkraft.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Om vattenpumpen har trefasmotor så blir det mer komplicerat med elverket. (Ejektorpumpar med två slangar ner i brunnen brukar ha trefasmotor)

6. E
    Medlem Nivå 2
    I stugan har vi växelriktare och förut hade vi en med fyrkantsvåg. Skillnaden för oss var att verktyg med variabel hastighet bara funka på full fart.

7. M
    Medlem Nivå 2
    Och verkningsgraden på aggregatet är sannolikt runt 25 % så: så länge du inte har COP på över 4 kommer du förlora på att göra på det här sättet, om du inte på något sätt kan återvinna värmen från elverket.

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    Små billiga elverk skapar en växelström som ser ut som taggtråd. Det är rena döden för det mesta i elektronikväg. Oftast har man olika skyddsfunktioner för att skydda elektroniken mot transienter på elnätet. men de är avsedda för att skydda mot en enstaka spänningsspik som kan uppstå när du startar en strömkrävande apparat. Elverket skickar ut några hundra sådana spänningsspikar i sekunden.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 1
    Sett ur ren energisynpunkt, ja. Men hur menar du att jag skall hålla värmen i huset samt hålla kyl/frys/brunnspump igång på annat sätt under några dagars elavbrott?

10. M
    Medlem Nivå 2
    Jag tänkte att eftersom du bara frågade om värmepumpen så var det bara fråga om värmen i huset, och den är du bättre betjänt av att lösa på något sätt som inkluderar förbränning.

När du kompletterar med krav på att vattenpump och kyl/frys också ska fungera skulle jag nog snarare gå på ett trefas dieselaggregat. Du kan eventuellt fortfarande inte försörja din värmepump(eller så går det utmärkt), men du kan få kraft till kyl/frys, vattenpump om denna är trefasig, mikro mm.

Anledningen till att trefasiga, robusta aggregat, som inte innehåller någon elektronik inte kan kopplas in till elektronisk utrustning är att spänningsregleringen inte är tillräckligt snabb. Du kan få höga spikar i spänningen vid lastfrånslag, speciellt när vattenpumpen slår från. Där vi bodde tidigare hade vi ett aggregat som klarade hela huset inkl, varmvatten och vattenpump. Detta var ett dieselaggregat från Jula på 4,6 kW och vi hade aldrig några problem med att elektronik gick sönder trots att vi både duschade och körde kyl och mikro samtidigt. Det klarade dock inte enfasiga kupéfläktar blev jag varse när jag glömt koppla bort detta, men det var inget som gick söder på grund av detta.

11. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för din utförliga redogörelse för saker jag väl känner till. Men fortfarande har jag inte fått klarhet i om värmepumpar/AC från världsomspännande koncerner som bl. a. säljs i tredje världen klarar att gå på enkla synkrongeneratorförsedda gensets utan att gå sönder. I många såna länder är det självmord att sälja grejor som inte pallar för lokala kreativa lösningar. INGEN, inklusive värmepumpsleverantörerna har kunna gräva upp ett enda fall där en modern luft/luftvärmepump skulle ha vägrat gå alt. gått sönder pga. ett enkelt synkrongeneratorförsett elverk.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Om nu både tillverkaren av generator, och tillverkaren av värmepumpen varnar för att driva värmepumpen med ett sådant elverk, så är det väl rimligt att tro att de har någon sorts skäl till varningen.

13. M
    Medlem Nivå 1
    Läs säkerhetsanvisningarna i en godtycklig bruksanvisning för någon teknisk apparat. Där framgår alltid att den knappt går att c använda. Typiskt "cover our ass". .

14. Tallguy196
    Självbyggare · Nivå 6
    Om elverket inte har någon begränsning så är det väl inte något större problem att montera en större tank?

Just my 2 cents...

15. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo men det är allmänt känt att de här elverken genererar en spänning som är allt annat än sinusformad (finns säkert varianter på det), och det är också rätt allmänt känt att elektroniska nätdelar vill ha en normal sinusformad matning.

Även om elektroniken inte går sönder direkt, så blir olika komponenter stressade av att utsättas för ständiga transienter.

Så detta handlar inte om vanliga försiktighetsmått i bruksanvisningar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: