Byggahus.se

Kan en oanvänd pipa i skorsten användas för friskluft till kamin?

1. P
    Medlem · Nivå 14
    I höstas installerade vi en kasset i öppna spisen situerad i källarens gillestuga. Den har värmt upp gillestugan rejält och genom att öppna en kanal till tvättstugan vägg-i-vägg har även lite värme kunnat flyttas. Dock har det känts rejält dragigt på golvet och jag har läst att för optimalt utnyttjande av en kamin skall denna matas med luft tagen utifrån, inte luft som redan finns i huset.

Det verkar vara lite delade meningar om nyttan med att ta luften utifrån men om vi lämnar den diskussionen därhän och bara fokuserar på det rent praktiska så blir min fråga om en oanvänd skorstenskanal kan användas för att ta utomhusluften?

Bifogat är husets originalritning där jag färgkodat de delar som berör detta spörsmål. Jag har också fällt in skorstenens "layout" med förklaring.

Ljusblått är de befintliga friskluftsintagen. Observera att gillestugan helt saknar detta, enda tilluften dit är via den smala (71 cm) dörröppningen.
    Rosa är elpannan som till hösten ska ersättas av en bergvärmepump.
    Grönt är braskassettens rökkanal. Den är inte så bred som den ser ut på ritningen utan första biten går lite diagonalt från vänster till höger.
    Gult är tvättstugans ventilationskanal.
    Rött var tidigare oljepannans rökrör och är alltså nu helt overksam.
    Öppna spisen/braskassetten är den vertikalrandiga rektangeln.

Det jag funderar på att göra är att knacka ett hål genom skorstensstocken bakom kassetten som mynnar i pannrummet och sedan dra ett rör som kopplas på den rödmarkerade kanalen (4). Denna rördragning har jag markerat med orange på ritningen.

Vad säger den samlade expertisen; kan det fungera eller är detta en galen idé? Jag tänker ifall det finns risk för att man drar ned rök eller om det bli drag åt fel håll när skorstenen värms upp av kaminen.

Alternativet jag har är att dra ett rör från friskluftsintaget i pannrummet men då blir det mycket fulare och svårare rördragning över dörren samt att det ju också tar bort en komponent i husets självdragskonstruktion.

Mvh
    /Fred

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Friskluft kamin.jpg

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag misstänker att det kan bli en aning svårtänd kamin då tilluften vill åt fel håll först i den varma murstocken ...

Men egentligen vet jag ju inget om sådant här, så jag borde nog mest hålla tyst ... :surprised:

3. P
    Medlem · Nivå 14
    Alltså tanken är inte att hårdkoppla röret mot kassetten utan det ska bara mynna bakom den. Kassetten kommer fortfarande kunna ta luft från rummet om den vill.

4. L
    Medlem · Nivå 11
    Om det inte "hårdkopplas" så kommer det (troligen) funka som ett utsug ... Ingen luft tar frivilligt den vägen ner i huset.

5. P
    Medlem · Nivå 14
    Min tanke var mest att man kunde utnyttja kallraset som ju måste finnas. Är det kallt ute så faller väl den kalla luften ned i kanalerna, det är väl därför man har ett spjäll i öppna spisens kanal (som ju nu är borta iom kassetten).

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Det lär finnas dubbla skorstensrör som fungerar på just det sättet. Tilluften som sugs ner genom ytterröret förvärms av rökgaserna i det inre röret. Jag har aldrig provat, så jag vet inte hur det fungerar, men det borde fungera även med din metod. Viktigt är dock att den pipa som används till tilluften inte har förbindelse med rummet utan endast kaminen. Om den har det så kommer du att få rakt motsatt effekt än du vill ha. Kaminen suger ut varm inomhusluft och den öppna pipan suger ut ännu mer varm inomhusluft. Kaminen får inte heller ha möjligheten att ta tilluft från rummet.

Tillägg:
    Kallraset vänder när muren blir varm. Den normala strömningsriktningen för luft i en skorsten är uppåt vare sig man eldar eller inte även om det kan dra åt andra hållet ibland.

Redigerat 30 jun 2014 22:09
  7. P
    Medlem · Nivå 14
    Det var lite det jag misstänkte hela tiden...det var en lite för elegant lösning för att vara genomförbar. Att hårdkoppla mot kassetten är inte ett alternativ eftersom den inte är konstruerad för det (Keddy 202-kassett).

Om vi då vänder fokus mot alternativet, att dra ett rör från friskluftsintaget i pannrummet till samma hål genom skorstensstocken...behöver även denna kanal hårdkopplas mot kassetten eller räcker det med kallraset i detta fall? Detta rörs längd kommer bli runt fyra meter med en höjdskillnad på ca 1,5 meter och ha fem 90°-böjar.

Redigerat 30 jun 2014 22:39
  8. A
    Medlem · Nivå 19
    Hur tätt sluter dörren till gillestugan och har du den alltid stängd när du eldar? Luften tar lättaste vägen. Om det är mindre motstånd för luften att gå genom hålet du tagit upp till tvättstugan så går det mer luft där än genom röret. Det går inte att utesluta att röret skulle minska kalldraget, men jag håller det inte för troligt.

9. P
    Medlem · Nivå 14
    Det finns ingen dörr till gillestugan. :rolleyes: EDIT: ser nu att dörren är inritad på ritningen men den är alltså avlyft långt innan vi köpte huset.

Hålet till tvättstugan har en termostatstyrd fläkt som går igång när temperaturen vid hålet är ca 25° så den skapar ju ytterligare undertryck i gillestugan. Den stora frågan är alltså ifall en rörförbindelse från husets utsida som mynnar bakom kassetten är vad kassetten väljer att ta luften ifrån eller om det är rumsluften i gillestugan, och i därigenom luften utanför gillestugans dörröppning, som den är mest sugen på...

Redigerat 30 jun 2014 23:34
  10. P
    Medlem · Nivå 14
    Nu har jag uppdaterat ritningen lite. Orange linje är den "nya" rördragningen. Som synes finns det sex stycken friskluftsintag i källaren. Under eldningssäsong är dörren in till gästrum/bastu normalt sett stängd, då vi har lägre temperatur där. Givetvis är även dörren till matkällaren stängd. Då återstår endast två insläpp: det i pannrummet och i det tvättstugan. I övrigt kan ju kall luft rinna ned för trappan från ovanvåningen.

Jag har varit sugen på att skaffa någon slags rökgenerator för att kunna se hur luftströmmarna rör sig i huset vid olika förutsättningar...kanske röktändstickor kan fungera...?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Friskluft kamin 2 copy.jpg

11. S
    Medlem Nivå 3
    Jag tror inte att det är primärt eldning i braskasetten som orsakar golvdraget. Golvdraget kommer av att det är varmare i gillestugan än i omgivande rum, vilket ger upphov till ökat luftflöde - samtidigt uppfattar man flödet pga temperaturskillnaden. Frånluftsflödet ökar naturligtvis golvdraget, men inte särskilt mycket.

Moderna kaminer förbrukar ca 10% av vad en öppen spis gör vid eldning. För keddyn kan du räkna med 6L/s om du eldar med ventilerna på uppstartläge (maximalt öppna). Det är minde än hälften av den frånluft man vill ha i badrum och tvättstuga med FT(X), och jag antar att en fuktstyrd paxfläkt genererar betydligt högre flöden efter en dusch.

Jag har konstant 15L/s frånluft i badrummet. Om det är varmt och ångigt och man ställer badrumsdörren på glänt upplever man lite golvdrag, men om man öppnar dörren helt blir det betydligt mer. Frånluftsflödet är dock detsamma i båda fallen. Om man inte har duschat upplever man inget golvdrag, eftersom det inte är varmare i badrummet.

Kollade upp frånluftsflödet för Keddy i denna pdf, sid 4. På samma sida står något om en uteluftlåda som tillbehör, men jag vet inte om det är möjligt i ditt fall?
    http://www.keddy.se/file/sk-100-200-montageanvisning-5.pdf

En enklare lösning kanske vore ett mekaniskt inblås under kaminen, som tar luft ifrån pannrummet?
    Detta skulle kunna minska kallraset in i gillestugan, samtidigt som värmen sprids från gillestugan till övriga rum i huset, eftersom fläkten vänder nettoflödet så att det går ut genom dörröppningen.

12. M
    Anonym
  13. A
    Medlem · Nivå 19
    Det är inte fråga om det ena eller det andra. Det kommer att komma in luft genom alla öppningar. Finns det ett undertryck och en öppning så uppstår ett flöde. Fler öppningar kommer att öka flödet.

Även luften som fläkten suger ut till tvättstugan måste ersättas av annan luft. Har du någon uppgift på flödet i fläkten? Det skulle inte förvåna mig om den fläkten skapar ett större drag än kaminen.

14. P
    Medlem · Nivå 14
    Golvdraget är inte det primära för mig att utföra denna tilluftslösning utan mer för att optimera kassettens verkningsgrad.

Ja, jag hittade också den där lådan men det finns väldigt lite info om den vilket får mig att tro att den inte är någon direkt storsäljare.

Det skulle ju kunna kombineras med uteluft i så fall, det skulle ju vara det optimala.

15. P
    Medlem · Nivå 14