20 874 läst · 97 svar
21k läst
97 svar
Kan en elmätare visa fel?
Hur mycket har fastigheten förbrukat tidigare år under en sommarmånad?
Vad visar ”lägenhetsmätaren” & nätägarens när du belastar bara en fas med känd förbrukare?
Vad visar solcellsanläggningens mätare & nätägarens när allt är frånslaget förutom solcellsanläggningen & nätägarens?
Vad visar ”lägenhetsmätaren” & nätägarens när du belastar bara en fas med känd förbrukare?
Vad visar solcellsanläggningens mätare & nätägarens när allt är frånslaget förutom solcellsanläggningen & nätägarens?
Det kanske inte stod det i första inlägget, men jag utläste det så. I inlägg #16 påpekar han att han vet att det inte går att sälja mer än man producerad, utan frågan är varför det visar som det gör. Sen i inlägg #21 och #36 upprepar du bara att det inte går att sälja mer än vad man producerar. Så min sammanfattning är nästan spot on.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Hallå..? Har du räknat med den el som produceras/används på dagen när solen lyser???
Inlägg 36 har jag skrivit, så det kan du inte skylla @Daniel 109 för.Ramnemark skrev:
I inlägg 30 hänvisar TS fortfarande till ”lägenhetsmätaren”,
fastän ”såld el” enligt nätägarens mätare är större än ”producerad el” enligt solcellsanläggningens mätare.J j-o75 skrev:
Tills vidare kan vi bortse från lägenhetens mätare, siffrorna blir orimliga redan utan att blanda in den förbrukningen och den tillför som jag ser det inget för att ringa in felkällan.
Jag ser inget enkelt sätt att peka ut felet, att kolla med en känd last som Demmpa beskriver kan plocka bort några osäkerheter ur ekvationen.
Sen en liten fundering, det finns det ju många faktorer som påverkar vad en solanläggning genererar, men 1080 kWh i Augusti för en anläggning på 15kW i Jönköpingstrakten(?) låter lite lågt. Mina solpaneler ligger på drygt 8 kW, jag bor på ungefär samma breddgrader och min anläggning gav 817 kWh i år.
Jag ser inget enkelt sätt att peka ut felet, att kolla med en känd last som Demmpa beskriver kan plocka bort några osäkerheter ur ekvationen.
Sen en liten fundering, det finns det ju många faktorer som påverkar vad en solanläggning genererar, men 1080 kWh i Augusti för en anläggning på 15kW i Jönköpingstrakten(?) låter lite lågt. Mina solpaneler ligger på drygt 8 kW, jag bor på ungefär samma breddgrader och min anläggning gav 817 kWh i år.
Jag harkollat historiken och det verkar som om Förbrukningen på den egna mätaren borde stämma. Eons mätare borde väl ändå vara så korrekt att den inte visar fel? Dom installerade den i början på året när solcellerna kom dit.
Har inte varit där och hunnit testa något än, men jag tror att mätaren på solcellerna har släpat något av någon anledning.
Har inte varit där och hunnit testa något än, men jag tror att mätaren på solcellerna har släpat något av någon anledning.
Ja. Så borde det vara. Därför misstänker jag nu att mätaren på solpanelerna släpar efter.A alfista skrev:Tills vidare kan vi bortse från lägenhetens mätare, siffrorna blir orimliga redan utan att blanda in den förbrukningen och den tillför som jag ser det inget för att ringa in felkällan.
Jag vet inte hur jag lyckades trycka på den knappen där.. jag ska kolla så fort jag är där igen. Som sagt så verkar förbrukningen på dem egna mätaren stämma ganska bra enligt historiken.Demmpa skrev:
Demmpa skrev:
(Nu vet jag inte hur det blir med bilderna, men men...)
Vi betraktar ovanstående bild, funderar en stund.
Sedan ställer vi oss frågan hur mycket av den energi solpanelerna genererat som hamnar i lägenheten och registreras av den mätaren, och hur mycket som går ut på nätet och registreras av nätägarens mätare som levererad, och hur mycket TS egna del av anläggningen tuggat i sig.
Inte så lätt att svara på.
Det borde rimligtvis bero på hur mycket belastning som finns på resp ställe i anläggningen.
Summan av belastningen varje ögonblick.
Per fas.
Inte så näpet att reda ut.
Lägenhetens mätare säger oss vad lägenheten förbrukat, men hur denna förbrukning ska delas upp på solel eller inköpt el...? Mja, hmm? Hur vet vi det?
Jag vet inte.
Redigerat:
Svar på frågan i rubriken: Ja, en elmätare kan gå sönder och visa fel. De gamla mekaniska sackade oftast lite, de nya elektroniska underverkan kan tydligen, enl flera uppgifter, bete sig lite hur som vid fel.
Just detta tror jag nog inte är så viktigt för TS, ser inget som pekar på att mätaren till lägenheten skulle visa fel, och jag förutsätter att det finns någon form av avtal för vad hyresgästen skall betala per kWh. Om energin är närproducerad eller kommer bortifrån borde i det avseendet inte spela någon roll, bara att läsa av mätaren och fakturera.Fotografen skrev:
Det man går miste om när inte siffrorna går riktigt ihop är möjligheten att räkna ut hur mycket den övriga anläggningen förbrukar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Vilken är "den egna mätaren"? Mätare 1 enligt Demmpas bild? Hur har du räknat här? Efter att solcellsanläggningen kom på plats kommer ju mätare 1 att visa mindre i inkommande riktning.J j-o75 skrev:
Jag tror det skulle hjälpa om vi fick en samlad bild av frågan, plus svar på några ytterligare frågor. Och givetvis tydliga uppgifter, det "ena" och det "andra" och "den egna mätaren" är inte tillräckligt tydligt.
Om vi kallar husets totala förbrukning, inkl lägenheten för H så får vi alltså formeln
H = M1_in + M3 - M1_ut (värden enligt tråden: 284 + 1080 - 1232 = 132)
och där menar du alltså att M2 > H.
Men det vi bör fokusera på är det faktum att M1_ut > M3.
- Har du en uppfattning om när mätningarna började gå fel, t.ex i samband med installation av solceller och byte av elmätaren?
- Var kommer siffrorna på M1 ifrån? Direkt avlästa på elmätaren eller från nätägarens hemsida? Kan värdet i någon riktning släpa efter?
- Vad är normal förbrukning enligt tidigare fakturor? Eller går det inte att säga pga att lägenheten har tillkommit senare?
- Rimlighetsbedömning?
- Kontrollmätning mot känd last vore som sagt enkelt och intressant.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Logga in på mina sidor på elbolaget och kolla!, MEN du har felet att du ej räknat energi som produceras/används på dagen!!!!!! Elmätaren visar INTE fel..