1 311 läst · 14 svar
1k läst
14 svar
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
I morgon ska jag på visning av en lägenhet, och om det inte dyker upp några större överraskningar kommer jag troligen att föreslå att affären låses redan på fredag.
Samtidigt vill jag, på grund av min oerfarenhet och eftersom jag absolut inte har utrymme för dåliga överraskningar i mitt privatliv, anlita en professionell inspektion.
Har du några erfarenheter att dela med dig av? Är en inspektion så besvärlig för säljaren att de kanske omprövar erbjudandet om att jag gör det till en förutsättning för att avsluta affären?
Samtidigt vill jag, på grund av min oerfarenhet och eftersom jag absolut inte har utrymme för dåliga överraskningar i mitt privatliv, anlita en professionell inspektion.
Har du några erfarenheter att dela med dig av? Är en inspektion så besvärlig för säljaren att de kanske omprövar erbjudandet om att jag gör det till en förutsättning för att avsluta affären?
Hej. Det är ganska normalt att man besiktigar före ett köp. Lyssna med mäklaren först.H hschta skrev:I morgon ska jag på visning av en lägenhet, och om det inte dyker upp några större överraskningar kommer jag troligen att föreslå att affären låses redan på fredag.
Svårt att veta hur just din säljare reagerar, men visst finns risken att en besiktningsklausul gör att de hellre säljer till någon som inte vill/behöver skriva in en sådan.
Själva besiktningen är ju sannolikt inte så besvärlig, säljaren behöver släppa in er i lägenheten, men om det upptäcks något där så riskerar ju säljaren att du drar dig ur affären helt eller vill omförhandla priset med ganska stora summor.
Själva besiktningen är ju sannolikt inte så besvärlig, säljaren behöver släppa in er i lägenheten, men om det upptäcks något där så riskerar ju säljaren att du drar dig ur affären helt eller vill omförhandla priset med ganska stora summor.
Bostadsrätter besiktigas sällan med professionell besiktningsman och kan få säljaren att hellre vänta och sälja till någon annan som inte har några klausuler. Allt som oftast önskas ett kontrakt som är klart efter signering. Har själv arbetat som bostadsrättsmäklare i över 10 år och endast varit med om att en professionell besiktning en gång. Men en besiktning av dig tillsammans med en kunnig vän/släkting är alltid att rekommendera.
En professionell inspektion är en bra idé, särskilt om du vill undvika oväntade problem. Seriösa säljare brukar acceptera det, men det kan bero på marknadsläget. Kommunicera tydligt att det är en del av ditt beslut, så minskar risken att de backar.
Jag har aldrig hört talas om någon som gör en professionell besiktning av lägenhet. Vet du någon som har gjort det tidigare?Annaqiv skrev:
Köpte du lägenheten?H hschta skrev:I morgon ska jag på visning av en lägenhet, och om det inte dyker upp några större överraskningar kommer jag troligen att föreslå att affären låses redan på fredag.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 690 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 690 inlägg
Vi gjorde det eftersom vi just hade renoverat ett badrum pga. en vattenskada och inte ville göra det igen på en gång vi flyttade in. Men besiktningen bestod väl mest av att kolla fuktvärden i badrummet, gästtoaletten och köket.D DE73 skrev:
Bästa svaret
Jag resonerar som så att köparen har en mycket långtgående undersökningsplikt enligt jordabalken.
Känner man att man inte själv har kompetens att utföra denna undersökningsplikt på ett fackmannamässigt sätt så är man i min mening otroligt naiv och korkad om man INTE anlitar någon med rätt kompetens att undersöka objektet åt en.
Låt dig därför aldrig stressas eller pressas in i en affär där säljaren anser att ni är krångliga eller gnäller om att "det drar ut på tiden"..... En seriös säljare vill göra en sund affär, de som vill stressa ihop det har oftast något att dölja är min erfarenhet.
Känner man att man inte själv har kompetens att utföra denna undersökningsplikt på ett fackmannamässigt sätt så är man i min mening otroligt naiv och korkad om man INTE anlitar någon med rätt kompetens att undersöka objektet åt en.
Låt dig därför aldrig stressas eller pressas in i en affär där säljaren anser att ni är krångliga eller gnäller om att "det drar ut på tiden"..... En seriös säljare vill göra en sund affär, de som vill stressa ihop det har oftast något att dölja är min erfarenhet.
Sorry, jag läste lite för snabbt.BirgitS skrev:
BRF-Lägenhet är ju som sagt betydligt enklare.
Är badrummet äldre än 25-30år så ta höjd för renovering o se det som en bonus om det skulle vara funktionsdugligt.
Är badrummet nyligen renoverat så se till att få dokumentation på vad som gjorts, hur det gjorts och vem som gjort det.
Sen är det ju bara att titta i underskåpet vid diskhon o se så det inte ser helt galet ut....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Säljaren gjorde fel med ROT, dyrare faktura.
Juridik -
Säljaren vill flytta ut efter tillträdesdagen?
Köpa & Sälja hus -
Säljaren ljög om badrumsrenoveringen
Köpa & Sälja hus -
Köpt hus där säljaren angett fel årtal på värmepumpen
Värmepumpar