Hej! Jag har noll koll på praktiskt arbete i hemmet och hoppas någon här kan ge mig lite tips. Kökskranen läcker sedan en tid och jag kommer inte åt att byta packning. Jag drar och skruvar och böjer men det enda som jag lyckas få loss är själva kranen i mitten och där verkar inte sitta någon packning. Någon som har ett förslag på hur jag får av skruvarna, reglagen, på höger och vänster sida? Jag gissar att packningarna går att komma åt därifrån. Alternativet är att lossa hela kranen och försöka komma åt underifrån men det verkar både onödigt omständigt och jag tvivlar på att det går att komma åt därifrån.
Tacksam för hjälp!
Tacksam för hjälp!
är inte det vita på kranarna ett lock?K Knäppgöken skrev:Hej! Jag har noll koll på praktiskt arbete i hemmet och hoppas någon här kan ge mig lite tips. Kökskranen läcker sedan en tid och jag kommer inte åt att byta packning. Jag drar och skruvar och böjer men det enda som jag lyckas få loss är själva kranen i mitten och där verkar inte sitta någon packning. Någon som har ett förslag på hur jag får av skruvarna, reglagen, på höger och vänster sida? Jag gissar att packningarna går att komma åt därifrån. Alternativet är att lossa hela kranen och försöka komma åt underifrån men det verkar både onödigt omständigt och jag tvivlar på att det går att komma åt därifrån.
Tacksam för hjälp!
/ATW
Det kan nog vara det, men jag får inte loss dem och har aldrig sett något verktyg jag skulle kunna använda för att lossa på dem. De är ganska fint.. Vad säger man, sågtandade kanske. De har räflor med en halv till en mm mellan varandra. Kanske skulle fråga om järnaffären har lämpligt verktyg som kan få grepp där.A ArneTW skrev:
Ser ut som en Ikea Edsvik. På Ikeas hemsida hittar jag inga reservdelar till modellen. Den hade 10 år garanti. Installerade en för 15 år sedan som började droppa i våras. Billig var den där 2005 (typ 500 kr). Dins er äldre ut. Så enklast är kanske bara att köpa en ny och byta hela klabbet?
Tackar för svaren, Arne och Claes! Ska se om jag hittar info på länken, sedan på Ikeas hemsida, sedan fråga om järnhandeln har verktyg sedan kolla hur jag skaffar en ny.
Det är ju väldigt likt IKEA Edsvik, tack! Hittade en manual här, men det står inte hur man öppnar den (ska kolla lite till). Men det ser ut som att man borde kunna dra hårdare i vridreglagen (vad heter de nu) för att få loss dem.
https://www.manualslib.com/manual/75974/Ikea-Edsvik-Aa-291287-1.html?page=3#manual
https://www.manualslib.com/manual/75974/Ikea-Edsvik-Aa-291287-1.html?page=3#manual
Bra att veta, tackar för kommentaren! Har du själv lyckats dra av dem? Bra att veta iallafall vilket läge de ska vara i, har försökt i lite olika lägen och det har inte velat ge efter, än.
Om du lyckas lista ut hur man gör och var man hittar reservdelar, posta gärna. Har lite dropp på varmvattenkranen vid vissa stängningar av kranen. Spolar man till så försvinner det men det indikerar ju att det är dags för service snart.
Jajemän! Läste i en annan gammal tråd, tidigare idag, att de inte trodde man kunde få reservdelar, men att man kunde prova att göra en egen gummiring, om jag minns o förstod det rätt.. Återkommer tids nog.Claes Sörmland skrev:
Du skall skruva loss täckdelen som sitter mellan kranen och vredet. Borde gå med handkraft om du tar i ordentligt. När den är borta kommer du åt själva ventilen som du kan skruva loss med en skiftnyckel.
Men frågan är om det är lönt att reparera den gamla kranen.
Men frågan är om det är lönt att reparera den gamla kranen.
Jag drog allt jag kunde i högra vredet och jag tror det lossnat en tredjedel av vägen kanske, men den lossnar ej och nu droppar det ännu mer. Har svårt att se någon möjlighet att få loss den nu och har inte velat vänta i IKEAs telefonkö för att få höra att de inte vet eller att det inte går.. Så avvaktar bättre ideer och ork att angripa problemet igen nu. Återkommer när det ev är hanterat.Claes Sörmland skrev: