Kan du bygga altan?

2k läst  19 svar

Nästa tråd i Quizkommentarer
  1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
  2. findus42
    Medlem · Nivå 15
    9/10 Miss på bygghöjden. Där jag byggt altaner har förändringar över halvmtern krävt marklov.

Trixigt att gissa vilka verktyg en skribent anser att han behöver. Själv kan jag tänka mig:
    Fogsvans, vinkelhake, pass, lod, hammare, skyffel, spett och en skiva att blanda betong på
    Med de verktygen går det att bygga altan mitt i skogen utan el eller någonting egentligen.

Tog det på cementblandaren...

Mvh Findus

• Laddar…
  3. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Jag fick ett rätt trots nio korrekta svar. :thinking::crysmile:

I iPhoneappen om nån vill felsöka.

4. E
    Medlem · Nivå 8
    9/10. Missade på höjden. 120cm tror jag inte att min kommun vill godkänna...

5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Skumt! Jag rapporterar det.

6. Larsa
    Medlem Nivå 12
    Marknivå på 120cm låter konstigt
    Och minsta CC-mått låter också som frågan är felformulerad

7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    10 av 10 får jag väl vara nöjd med :)
    Liten chansning på kanalplasten dock.

• Laddar…
  8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    9/10

Missade på 120cm ovan mark.

• Laddar…
  9. P
    Medlem · Nivå 10
    10/10, men då har jag byggt altan några gånger och har dessutom en altan som inte följer detaljplanen (för stor byggnadsarea då altanen räknas in) pga att den är 240 cm ovan mark (byggdes innan en detaljplansändring gjordes).

Edit: I min kommun är det förresten 180cm ovan mark som gäller. I grannkommunen 150 cm.

10. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    9/10 bommade marknivån...

11. H
    Medlem Nivå 3
    10/10
    Byggde altan förra sommaren som jag var tvungen att sänka med en platå för att komma ned till ca 120 cm.

12. Asgarvad
    Hobbyelektriker · Nivå 7
    Min kommun köper trädäck över hela tomten 0.5m över mark. 1.2m kräver nog marklov åtminstone.

13. jockeping
    Medlem Nivå 5
    10/10

Men då var jag bra osäker på 2 st. De första om maxyta och marknivå. Men jag hade läst på min kommuns hemsida för ett tag sedan och de skriver inget om maxyta av altan och jag hade för mig att de skriver om en maxnivå på 120cm.

Nöjd så klart! =)

• Laddar…
  14. Larsa
    Medlem Nivå 12
    Är det verkligen så att man i alla kommuner får bygga en hur stor altan som helst utan bygglov om den är lägre än 120cm?

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 12
    Bommade också marknivån. Är det generellt 120 eller olika i alla kommuner?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: