Byggahus.se
Gillar du inte det är det väl bara att flytta till ett lämpligare land
Ett bättre alternativ brukar vara, att följa våra ledande förebilders exempel (vissa regeringsmedlemmar, andra politiker liksom offentliga och privata beslutsfattare etc).

Följ alltid de regler som passar dina egna syften och åk slalom i regelverken. " He ä ba att åk" gäller även här . Var dum, oförstående och säg "jag visste tyvärr inte att detta var så viktigt. I så fall skulle jag givetvis gjort annorlunda" på ett vänligt urskuldande sätt om du åker dit, dvs lär dig behärska tekniken att göra en s k pudel  ;D

Det är redan idag alldeles för mycket verksamhet (och alltför många människor) som lämnar Sverige varje dag.  :(

I sådana här fall finns dessbättre andra vägar att gå

Konsulenten:
Instämmer helt!

Konsulten skrev:
Därför att en majoritet i landet (även många bland de borgerliga väljarna, skulle jag tro) tycker att det är en av de sakerna skattepengarna skall gå till. Gillar du inte det är det väl bara att flytta till ett lämpligare land. Eller göra din röst hörd vid nästa val, hålla tummarna och hoppas på det bästa.  ::)  ;)
Jag visste inte att en majoritet av befolkningen var för att kommunen ska betala alla handikappanpasningar av befintliga bostäder. Det måste ha varit en av nyckelfrågorna vid det senaste valet. Tack för upplysningen.

Tack för förslagen förresten. Jag kommer nog att i förlängningen att göra båda valen. Det känns inte tryggt att bo i ett land med både blödande finanser och en förändringsobenägen befolkning.

mvh
David

David skrev:
Jag visste inte att en majoritet av befolkningen var för att kommunen ska betala alla handikappanpasningar av befintliga bostäder.  Det måste ha varit en av nyckelfrågorna vid det senaste valet. Tack för upplysningen.

Tack för förslagen förresten. Jag kommer nog att i förlängningen att göra båda valen. Det känns inte tryggt att bo i ett land med både blödande finanser och en förändringsobenägen befolkning.

mvh
David
Du noterade inte mina två smiles? Inget illa menat alltså. Ber om ursäkt om du tog illa upp. Var verkligen inte meningen.

Dock tror jag ärligt du får svårt att hitta något svenskt riksdagsparti som inte tycker att den som är blivit invalidiserad skall ha ekonomiskt stöd för att kunna fortsätta bo och leva så obehindrat som möjligt.

Vad är det farliga i att flytta om situationen kräver det? I nuläget flyttar jag minst 2 ggr per år och när jag var yngre så bodde jag aldrig mer än 3 år på varje ställe. Går hur bra som helst. Skulle till och med vilja hävda att det gör en mer flexibel och möjliggör att tänka utanför ramarna.

mvh
David

David skrev:
Vad är det farliga i att flytta om situationen kräver det? I nuläget flyttar jag minst 2 ggr per år och när jag var yngre så bodde jag aldrig mer än 3 år på varje ställe.
Är det därför du alltid är så bitter och hatisk mot en det ena en det andra i dina inlägg? (Företrädesvis kommuner, regeringar, tjänstemän, handikappade, grannar, politiska system osv osv)

Mycket trist inlägg, Blofeldt.
Jag ser att du inte läser mina inlägg riktigt men det är mer ditt problem än mitt.
Vad jag vänder mig mot är att tvingas in i fållan. Dvs att min livstil bestäms av minsta gemensamma nämnaren. Jag vill i alla fall ha mer frihet än så. Men av ditt inlägg ser jag att du inte förstått det. Men som sagt så är det inte mycket jag kan göra åt det.
Hur din hjärna kan få till det att jag hatar grannar och handikappade kanske du kan förklara för mig.

mvh
David

David skrev:
Skulle till och med vilja hävda att det gör en mer flexibel och möjliggör att tänka utanför ramarna.
Du har så rätt, men det är få som vill eller vågar. :D

David skrev:
Vad är det farliga i att flytta om situationen kräver det? I nuläget flyttar jag minst 2 ggr per år och när jag var yngre så bodde jag aldrig mer än 3 år på varje ställe. Går hur bra som helst. Skulle till och med vilja hävda att det gör en mer flexibel och möjliggör att tänka utanför ramarna.

mvh
David
Kanske fungerar för dig. Men behöver inte fungera för alla andra.

Alla handikappade kanske inte vill "tvingas in i fållan" ;) och flytta ifrån sina vänner/bekanta/släktingar till ett handikappboende som troligen inte ligger på samma ort som bostaden (i.a.f. inte om det handlar om glesbyggd). Det är en tillräkligt stor omställning att tvingas tillbringa resten av sitt liv i en rullstol. Och eftersom ingen valt att bli handikappad så tycker jag inte någon skall straffas ekonomiskt för det heller.

Konsulten skrev:
Kanske fungerar för dig. Men behöver inte fungera för alla andra.

Alla handikappade kanske inte vill "tvingas in i fållan" ;) och flytta ifrån sina vänner/bekanta/släktingar till ett handikappboende som troligen inte ligger på samma ort som bostaden (i.a.f. inte om det handlar om glesbyggd). Det är en tillräkligt stor omställning att tvingas tillbringa resten av sitt liv i en rullstol. Och eftersom ingen valt att bli handikappad så tycker jag inte någon skall straffas ekonomiskt för det heller.
Jag köper ditt resonemang men skulle också vilja förklara hur jag tänker. Om jag exempelvis skulle vilja bygga ett hus med kök och badrum på övervåningen får jag inte göra det med hänvisningen att jag inte kan klara av att bo där om jag skulle bli handikappad. Självklart blir jag glad av att tjänstemannen påvisar svårigheten men jag borde rimligtvis få bygga som jag vill under eget ansvar. Mao så skulle jag bli tvungen att flytta om jag blev handikappad. Detsamma gäller om jag köper ett hus. Jag förstår att den ursprungliga tanken är god men gillar inte att kommunen begränsar hur man vill leva sitt privata liv. Jag tror att Sverige skulle vara mycket roligare om det fanns mer utrymme för "multipla" livsstilar som inte passar blankett 1A.

mvh
David

Jag tycker att man borde få bygga exakt(nästan) hur illa handikappsanpassat man vill. Och dessutom skall få bidrag, eller betalda omkostnader, för omställning till handikappsanpassning om man själv blir handikappad.

Däremot så tycker jag inte att om man som befintlig handikappad skall få kostnaden betald om man väljer att flytta in i ett hus som inte redan är handikappsanpassat. Möjligtvis kanske kan jag tycka att just det sista beror på hur svårt/dyrt det är att göra om huset.

Spara mina/dina skatte-pengar kan man gör på andra ändamål än vad som kan gå till mig, eller dig. I sådana här fall.

David skrev:
Jag köper ditt resonemang men skulle också vilja förklara hur jag tänker. Om jag exempelvis skulle vilja bygga ett hus med kök och badrum på övervåningen får jag inte göra det med hänvisningen att jag inte kan klara av att bo där om jag skulle bli handikappad. Självklart blir jag glad av att tjänstemannen påvisar svårigheten men jag borde rimligtvis få bygga som jag vill under eget ansvar. Mao så skulle jag bli tvungen att flytta om jag blev handikappad. Detsamma gäller om jag köper ett hus. Jag förstår att den ursprungliga tanken är god men gillar inte att kommunen begränsar hur man vill leva sitt privata liv. Jag tror att Sverige skulle vara mycket roligare om det fanns mer utrymme för "multipla" livsstilar som inte passar blankett 1A.

mvh
David
Är ofta en svår balansgång mellan enhetliga regler och svårigheter att administrera ett friare regelverk utan att det blir godtyckligt.

Men visst. Jag håller med dig om att det generellt sett finns väl mycket likriktning. Dock inte bara i sverige (en hel del anpassningar av regelverken som skett på senare år beror på EU-direktiv -- vet inte hur det är med just denna fråga dock).

Personligen ser jag en nytta med regelverk av denna typ. Ser mindre nytta i att detaljstyra t.ex. det estetiska vid ett husbygge. Vill folk bo i ett hus som ser ut som en golfboll så kan de väl få göra det. Bara de inte bor granne med mig. ;)

charta77 skrev:
Däremot så tycker jag inte att om man som befintlig handikappad skall få kostnaden betald om man väljer att flytta in i ett hus som inte redan är handikappsanpassat.
Om det inte funnes några regler så hade det troligen inte hade funnits så många färdiganpassade hus att flytta till, och då skulle ju bostadsmarknaden för en handikappad blivit något begränsad (minst sagt).

Vilken kommun är så hård med val av KA? Själv blev jag både KA och byggherre utan minsta problem.
Du måste bygga handikappanpassat! Jag blev lika förvånad/irriterad själv när det gick upp för mig. När jag kollat vad det egentligen innebar var det inte så farligt längre.
Det som jag fick ändra:
Toaletten måste vara så stor att du kan vända med en rullstol därinne. Jag fick flytta en vägg, toa-stol och handfat (på ritningen, alltså). Dörren måste vara 100cm bred. Det kommer jag att lösa genom att förbereda (med en extra regel) för detta, men sätta in en vanlig dörr just nu.
Det måste gå att komma in med en rullstol genom ytterdörren, men den kommer i viket fall att vara tillräckligt bred.
Det verkar kanske lite fånigt att handikappanpassa, men tänk efter: du eller någon i din familj kan bli sittande i rullstol förr än du anar. Benbrott på skidsemestern tex. Och inte vill du sälja huset bara för att du inte kan gå på toa medan benbrottet läker...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.