Hej, förstår att såna här frågor dyker upp ett par miljoner gånger om dagen, men helt ärligt jag vore så enormt tacksam för svar.

Jag bor i hyreslägenhet, Sen 6-7 månader sämre luft hemma, utslag och behövde städa oftare för det kändes smutsigt fort.
Tänkte inte så mycket på det, fick lite utslag men det lugnade sig.
Märkte en missfärgning i taket i badrummet men det likna smuts.
Försökte städa bort det men inte större lycka.
Ytorna hemma kändes smutsigare och blev som kladdiga om fukt kom på dem.
Jag blev sämre (hälsa) taket fick annat utseende på fler ställen.

Jag ringde tekniker, först kom bovärdar tittade runt, såg inget som såg ut som mögel och mitt hem luktar bra de misstänkte att luften stod still, fortfarande problem fick besök av fukttekniker som att inte ha hittat fukt menade att det var fel på luft, luft tekniker kunde konstatera för andra gången att det var minsann inga problem där.

Fuktteknikern menade att om lilla gumman ändå " fick för sig" att det var något så får jag vända mig till miljökontoret i kommunen.

Jag har fortfarande för mig att det är "något".
Ringde miljökontoret som hänvisa till hyresgästföreningen som hänvisade tillbaka till miljökontoret, ringde hyresvärden och om igen.
Hyresvärden har av förståeliga skäl hänvisat till fuktteknikerna, som ringde upp å påminde mig om att de inte sett något och undrade vad jag menade med en felutredning eller en spor vad det nu var. De har ju varit i mitt hem å tittat å mätt fukt det finns inga problem och mer kan inte dem göra. Jag måste alltså göra en anmälan om jag vill ha hjälp.

Okej, det låter ju enkelt så varför detta långa utlägg...

Taket har synliga förändringar, även väggarna börjar se svampiga ut men inget svart fluff på väggen. Men till och med textilier får konstiga märken, allt tycks i någon mån drabbas av det.
Men att anmäl, jag har noll koll.
Som min hjälpsamma läkare demonstrerade genom att föreslå att jag kanske fått en släng inbillningssjuka eftersom folk som vet något om saken inte hittat mögel. Är det kanske så att jag målar med oljefärg?:D... :banghead::banghead:

Jag förstår att det är fel av mig utan koll och inte kan mer än det jag läst mig till på nätet senaste månaderna, att ifrågasätta yrkesmän.

Men jag känner mig inte övertygad eller trygg med fuktteknikerna jag träffade.
Kanske var det av pedagogiska skäl de förklarade gränsnivåer för RF genom att mäta min hand och förklara att jag trodde jag hade torra händer (fått eksem) och att jag då kan tänka mig hur torrt mitt golv är Jag tyckte det var förväntat av någon anledning.. Försökte igen, kan inte ägga om golvet med annat än plastmatta om RF är 90 var svaret:thumbdown:.:confused:

Innan denna mycket upplysande förklaring hade jag fått en 5 minuter lång redogörelse om hur självklart fukten samlas i min lilla lägenhet vilket orsakat en mindre fuktskada i taket och att det kunde väl bara målas över.

Följande 2 min gick ut på att sätta hydrometer mot vägg och golv på olika ställen och sedan 10 minuters redovisning om att jag omöjligt kan ha mögel för att det inte finns fukt, vilket inkluderade förklaringen om hur RF fungerar
Om taket stör kan jag väl bara måla om.
Jag förklarade att jag gjort mitt bästa för att läsa på och försökt vara säker på att jag inte ringde i onödan, och att jag inte skulle slösa på hans tid om jag led av takets utseende. Då jag förutom konstnärsakryl också äger både tak och väggfärg vilket dekoren nog redan avslöjat.
Jag kände panik över hur lätt de bara avfärdade mig och berättade att jag visserligen inte har svarta luddiga väggar, att jag köpt en uv ficklampa och försökt att själv se om det kanske var fluorescerande vilket det inte var, men att när jag tar foton med blixt hemma syns att det är ngt märkligt om ljuset inte faller mitt på objektet jag fotar. Det var rätt dumt..
:o Jag kan förstå hur hysteriskt roligt det lät. :o
Speciellt eftersom han inte visste vad fluorescerande betydde och att jag trodde mögel gick att lysa på.
Har jag hört talas om spackelskador kanske.
Jag medger, det var inte till min fördel, deras attityd var inte direkt uppskattad, men jag hade svalt det om allt var bra.
Jag kan inget om bygge har dock fixat och gjort mycket i min lägenhet själv och därför lagt tid på att verkligen titta på den, inklusive ev "spackelskador" och om ingen fulspacklar mycket märkligt fl
ytspackel i smyg, och fortsätter fortfarande då det dyker upp på fler ställen runt taklisten så vet jag inte... Men min lägenhet luktar inte illa.

Förstår den som inte pallar läsa allt. Jag vill bara ha någon indikation på att jag kanske inte har fel så jag kan anmäla med lite bättre känsla i magen.

Jag hoppas nu att någon vänlig själ med kunskap iaf vill titta och se om det överhuvudtaget finns en möjlighet att det skulle kunna vara mögel eller rötsvamp.

• Vägg med ojämn struktur och missfärgningar som kan tyda på fukt- eller mögelskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hörna av ett rum med tak och väggar som visar tecken på missfärgning, som eventuellt kan vara mögel eller fuktskador.
    Skapa konto
  • Missfärgning och möjliga fuktskador i ett vitmålat takhörn.
    Skapa konto
  • Bild av ett hörn av ett rum med tak och vägg där missfärgning och möjliga fukt- eller mögelskador syns.
    Skapa konto
Jag ser inget som påminner om mögel. Kladdat och intorkat tapetklister?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Finns inget som påminner om mögel. Bara missfärgning, vilket kan orsakas av många saker. T ex om du målat taket/väggen på bilderna med fel färg, el inte patinerat ytan innan med oljefärg om den var missfärgad/fuktskadad så att missfärgningen blöder igenom etc.

Om du har en källar- el bottenvåningslägenhet på mark/platta så kanske du kan ha fuktrelaterade problem (med golv och nederdel av väggar), men i princip inte annars.

BirgitS
Tack snälla för att ni tog er tid att svara!!:)
Det har varit en läcka i källaren men inte mer.
Vad kan annars vara? Bortsett från märken så har jag ju problem med att det liksom känns skitigt.
Städade dygnet runt utan framtång. Luktar inte illa. Men distinkt mer som oklart men kanske plast?

Vaddå känns skitigt? Lite mer specifik får du någ vara! Sot? Fett?

Bor du nära en väg? Det kan ju bli lite smuts kring fönster där luften smiter in.

Finna inget som tyder på fukt utifrån bilderna i alla fall, vad har du för typ av golv i lägenheten? Vissa plastmattor och då specifikt limmet som mattan sitter fast med har man kunnat påvisa problem med, något som brukar resultera i utslag, huvudvärk och liknande symptom. Så det kan vara värt att googla lite om..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.