kan det vara för varmt att måla huset?

6k läst  7 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    har målat en del av huset nu när det varit så varmt men inte i direkt solljus.
    min fråga lyder då finns det någon övre temp man inte ska måla vid?
    eller kort och gott kan det vara för varmt i skuggan? varit runt 28-32 kanske i skuggan vet inte riktigt.
    har inte fått några blåsor i färgen.

Orolig att jag gjort bort mig :confused:

Mvh

Andreas..

2. H
    Medlem · Nivå 9
    Vilken sorts färg och på vilken fasad?

3. buspojken
    Renoverare Nivå 9
    Ja målar för fullt nu också, dock bara på skuggsidan, inte sett några som helst problem hittils, använder slamfärg

4. P
    Medlem · Nivå 10
    Jag målade klart sista biten på huset idag, att det skulle göra någon större skillnad mellan 20 grader och 27 grader har jag svårt att se.
    Har målat hela huset och ett dubbelgarage nu senaste veckan, ca 100l färg, så nu blir det nudlar resten av semestern..

5. S
    Medlem Nivå 1

Nordsjö

Träfasad

och färgen är Nordsjö Tinova Premium täcklasyr

6. H
    Medlem · Nivå 9
    Den bör vara okej att måla med så länge du inte målar i direkt solljus. Även viktigt att inte öppna upp en 10 liters burk och sedan låta den stå utan lock medan man målar, då vattnet dunstar och färgen då kan bli för tjock. Häll hellre över till mindre kärl och fyll på dessa oftare.

7. S
    Medlem Nivå 1
    okey då var väl alt okey, utom att jag har haft 10:an med mig så jag har väl klantat mig där iställe. vad kan hända då då?

8. H
    Medlem · Nivå 9
    I takt med att vattnet dunstar blir färgen tjockare och mer svårmålad vilket gör att det går åt mer färg, det kan även bli klumpar i färgen om ytan hinner få skinn.

Taggar: färg, nordsjö, varmtute

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: