Har läst på lite om radon och har kontaktat bygg och miljö på kommunen för att fixa radonmätning i huset. Tycker inte det ser ut som blåbetong om jag jämför med googlingsbilder. Någon som tycker något annat?

Ps. Sista bilden lös min sambo med sin iphoneficklampa så den tyckte jag blev lite blå av den lampan..

Vattenledningsrör med vattenventil framför en ojämn betongvägg och hål med synligt material inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i vitmålad betongvägg med synliga rörgenomföringar, ej blåbetong.
Skapa konto
En vägg med ett hål kring ett rör och en kopparkoppling, belyst med en ficklampa, ej blåbetong.
Skapa konto

Nej.

Haha! <3

Nej och radon är inget problem om det inte finns något som är bärare damm eller rökning...

Strålningen är så svag vid radons sönderfall att radonhysterin borde anmälas som bedrägeri...

• Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Ja, det har jag också förstått att det är rätt så omtvistat.. :/ Men samtidigt är man lite osugen på att låta sin barn bo i en källare som dryper av radon när man är totalt okunnig i området själv.

Blåbetong brukar väl vara gasbetong? Det där ser väldigt kompakt ut.

Magham: Det är såna bilder jag också sett på det. Men du vet, att kunna skilja på blåbetong och vilket annat hårt material är för mig en omöjlighet. :P Trä kanske jag skulle klara.

Jag har rivit ett garage av blåbetong.
(kostade mycket att få det omhändertaget :( )

I vilket fall är det mycket poröst och går t ex att såga i med en vanlig fogsvans.

• Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Det smular ju när man petar där men det är ju inte precis ihåligt.

Jag har hört tvärtom om radon. Enligt en person som forskat i ämnet och är utbildad kemist sa till mig att gränsvärdena för radon skulle behövas sänkas. För som det var nu så var det högt över värderna för vad som är farligt. Men tydligen så kan dom inte sänka värderna tack vare att det är så många hyreshus som är byggd av blåbetong så att om värderna skulle sänkas så skulle ingen kunna få bo kvar där och kostnaderna för att åtgärda radonet skulle bli så höga att skulle kosta miljardbelopp. Lilla Sverige skulle tydligen inte klara av det, sa han ;) han sa även att åtgärda problem med radon i en vanlig villa kan vara relativt lätt då radon dundrar väldigt fort. Det ända som behövdes var en bra ventilationsanläggning.
Det var vad han sa. Men vad vet jag han kan ju vara en knasboll oxå ;) men det lät iaf vettigt det han sa. Har även hört fler som sagt att radon är mer farligt än vad som sägs.

Men som många skrivit så ser det inte ut som blåbetong.

• Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Jag är oavsett vad väldigt lugnad av era svar. :) Vi får se vad kommunen säger om mätningen. Är det inte för dyrt kanske man kan göra det bara för att ha det på papper.

ByggarenEmil skrev:
Jag har hört tvärtom om radon. Enligt en person som forskat i ämnet och är utbildad kemist sa till mig att gränsvärdena för radon skulle behövas sänkas. För som det var nu så var det högt över värderna för vad som är farligt. Men tydligen så kan dom inte sänka värderna tack vare att det är så många hyreshus som är byggd av blåbetong så att om värderna skulle sänkas så skulle ingen kunna få bo kvar där och kostnaderna för att åtgärda radonet skulle bli så höga att skulle kosta miljardbelopp. Lilla Sverige skulle tydligen inte klara av det, sa han ;) han sa även att åtgärda problem med radon i en vanlig villa kan vara relativt lätt då radon dundrar väldigt fort. Det ända som behövdes var en bra ventilationsanläggning.
Det var vad han sa. Men vad vet jag han kan ju vara en knasboll oxå ;) men det lät iaf vettigt det han sa. Har även hört fler som sagt att radon är mer farligt än vad som sägs.

Men som många skrivit så ser det inte ut som blåbetong.
Samma sak nör förståsigpåare med hög utbildning/status säger att ett asbestfiber ger cancer.
Min farsf föräldrar bodde hela livet i en i ett hus med "radonkällare" dom levde till 97 samt 100 års ålder

Mikael_L
TheGame skrev:
Samma sak nör förståsigpåare med hög utbildning/status säger att ett asbestfiber ger cancer.
Min farsf föräldrar bodde hela livet i en i ett hus med "radonkällare" dom levde till 97 samt 100 års ålder
Det är inte statistik, utan en anekdot. Sånt har inget värde för att bedöma farligheten.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Asbets vet jag är farligt. Radon är oxå farligt. Sen hur farligt vet jag inte. Varför utsätta sig och sin familj för risker när man kan åtgärda felen isf? Nä att påstå att asbestdamm inte är farligt är ju bara galet. Det är ju till och med bevisat!
Sen finns det såklart folk som inte blir påverkad alls av att bo i radon hus likt väl som det finns folk som inte blir påverkad av att supa och röka varje dag ett helt liv.

Blåbetong är som tidigare sagts i tråden gasbetong, den är lätt och flyter.
Det kanske finns andra stenaktiga byggmaterial som också flyter, jag provade med en bit av ett lecablock och den flöt till en början men sjönk efter en liten stund.
Blåbetongen guppar vidare.
Ett gråbrunt, poröst lecablock som svävar mitt i ett glas klart vatten, demonstrerar materialets initiala flytförmåga.
Skapa konto

• Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.