1 850 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Kan det bli fuktskador om man tar bort fästlisten?
Vi har en diskbänk som vi egentligen vill behålla då det är en äldre gustavsberg=kanon kvalitet mot dagens skit tunna från ikea.
Problemet är att ikeas stommar är ju 63.5 cm medan alla "normala" diskbänkar är 60.
Tog igår bort diskbänken och märkte att denna var infäst under kaklet med vad jag förstår är en fästlist.
Måste man ha en fästlist? Vi hade ju en tanke på att använda vår 60 diskbänk, men lägga en liten regel bakom för att bygga på dom cm som saknas. Sedan tänkte vi lägga lite flytspackel uppe på regeln och sen lägga mosaikkakel i två rader. Sedan kakel upp på väggen.
Men då försvinner ju fästlisten kan vi få fuktproblem med den konstruktion vi har tänkt oss?
Borde vi bara strunta i allt meck med att behålla den gamla och köpa ikeas nya diskbänk?
Problemet är att ikeas stommar är ju 63.5 cm medan alla "normala" diskbänkar är 60.
Tog igår bort diskbänken och märkte att denna var infäst under kaklet med vad jag förstår är en fästlist.
Måste man ha en fästlist? Vi hade ju en tanke på att använda vår 60 diskbänk, men lägga en liten regel bakom för att bygga på dom cm som saknas. Sedan tänkte vi lägga lite flytspackel uppe på regeln och sen lägga mosaikkakel i två rader. Sedan kakel upp på väggen.
Men då försvinner ju fästlisten kan vi få fuktproblem med den konstruktion vi har tänkt oss?
Borde vi bara strunta i allt meck med att behålla den gamla och köpa ikeas nya diskbänk?
Haha nej men tänker mer på när man ex gör rent diskbänken då brukar iaf jag liksom dränka en disktrasa i vatten krama ur den runtom på bänken och göra rent och sen ta bort vattnet. Och då kan det ju liksom komma lite vatten över kanten på bänken.T tank77 skrev:
Fortfarande har man inte tätskikt bakom plattor i ett kök då det inte behövs då det inte är ett våtutrymme!D doubleH skrev:
Ja, det räcker gott och väl med silikonet vilket egentligen bara är en estetiskt fråga då det rör sig mellan vägg och bänkskiva och därför spricker där och därför lägger man en silikonrand där för att dölja eventuell spricka som kan uppstå. Så den har egentligen ingenting med fuktsäkring att göra.K katten12 skrev:
Fast i det här fallet var det inte mosaik på väggen utan på en vågrät yta bakom/mellan diskbänken o väggen.T tank77 skrev:
Åtminstone delar av min familj slabbar rejält med vatten och utan fuktskydd under en sån här lösning så hade det definitivt letat sig ner vatten.
På väggen bakom diskbänken behövs självklart inget fuktskydd bakom kakelplattorna.
Vad hade du föreslagit för fuktskydd under mosaiken? Vi tänkte köra flytspackel för att inte fogarna ska spricka så att underlaget blir stumtD doubleH skrev:Fast i det här fallet var det inte mosaik på väggen utan på en vågrät yta bakom/mellan diskbänken o väggen.
Åtminstone delar av min familj slabbar rejält med vatten och utan fuktskydd under en sån här lösning så hade det definitivt letat sig ner vatten.
På väggen bakom diskbänken behövs självklart inget fuktskydd bakom kakelplattorna.
Vid en renovering som dock är ute på landet där priserna är inte så höga så är det inte ekonomiskt försvarbart att lägga 12 tusen på en diskbänk för att få kvalitet.Stefan N skrev: