Tycker inte de blir varmt inne i kåken, har både luftvärmepump och en kökskamin.
Ventilationen strejkade när de va så kallt nyss å då tyckte jag de blev varmare i huset än när den är igång.
När bilderna är tagna så är ute tempen -5.
Ventilationen strejkade när de va så kallt nyss å då tyckte jag de blev varmare i huset än när den är igång.
När bilderna är tagna så är ute tempen -5.
Det är fullt rimligt att det blir varmare inne utan ventilationen igång. Men också sämre luftkvalitet och risk för fukt. Aggregatet återvinner ungefär 80% av värmen i frånluften till tilluften enligt bilderna, resterande 20% behöver tillföras någon annanstans ifrån.
Värdena jämfört med varandra ser rimliga ut, men kan tyda på att det är låg temperatur inne eller att frånluftskanalerna är placerade i kallt utrymme, typ en vind…
Flödet som någon ovan skriver är högt går inte att se utifrån värdena du tagit bild på.
Är det av energiskäl eller komfort som du ställer frågan?
Värdena jämfört med varandra ser rimliga ut, men kan tyda på att det är låg temperatur inne eller att frånluftskanalerna är placerade i kallt utrymme, typ en vind…
Flödet som någon ovan skriver är högt går inte att se utifrån värdena du tagit bild på.
Är det av energiskäl eller komfort som du ställer frågan?
Minns när jag köpte nuvarande hus 1995.
Säljaren påtalade extra och manade oss att känna vid tilluftsdonen.
Så bra värmeåtvinning, sa han. Riktigt varmt, minst 30 grader.
- Saken var att tillsatsvärmen i aggregaten på ca 2 kW, ständigt var påslagen. Blev s a s extra dyrt, blev jag varse. Värmeslingan stängdes av.
Så har jag även nu, Heru 100.
Även om luften från FTX (in i huset)
utan tillsats i ditt fall möts till 16 grader i aggregatet, på displayen, så kommer luften ut ur tilluftsdonen vara kanske 5 grader lägre kalla årstiden. Bättre än t ex -20 grader vintertid. Detta kommer sig av att kanalerna läcker värme trots isolering.
På sommaren kyls varma uteluften innan den lämnar FTX.
Du kommer m a o inte att uppleva 30 grader plus ur tilluftsdonen, även om det är varmare på utsidan vid luftintaget.
Säljaren påtalade extra och manade oss att känna vid tilluftsdonen.
Så bra värmeåtvinning, sa han. Riktigt varmt, minst 30 grader.
- Saken var att tillsatsvärmen i aggregaten på ca 2 kW, ständigt var påslagen. Blev s a s extra dyrt, blev jag varse. Värmeslingan stängdes av.
Så har jag även nu, Heru 100.
Även om luften från FTX (in i huset)
utan tillsats i ditt fall möts till 16 grader i aggregatet, på displayen, så kommer luften ut ur tilluftsdonen vara kanske 5 grader lägre kalla årstiden. Bättre än t ex -20 grader vintertid. Detta kommer sig av att kanalerna läcker värme trots isolering.
På sommaren kyls varma uteluften innan den lämnar FTX.
Du kommer m a o inte att uppleva 30 grader plus ur tilluftsdonen, även om det är varmare på utsidan vid luftintaget.
Redigerat:
Har man typ vattenburen uppvärmning, så finns det värmebatteri att koppla in strax efter FTX.
Men likväl kyls luften av kanalerna.
Så det blir typ elda för kråkorna eller tro på att vinden får ytterst lite värmehöjning.
Jag har riktat samtliga utlopp på tilluftsventilerna ut mot fönstren.
Störs inte alls av "kalla luftströmmarna".
Men likväl kyls luften av kanalerna.
Så det blir typ elda för kråkorna eller tro på att vinden får ytterst lite värmehöjning.
Jag har riktat samtliga utlopp på tilluftsventilerna ut mot fönstren.
Störs inte alls av "kalla luftströmmarna".
Och.... Onödigt stora luftflöden både ut och in, jämfört med vad jag har i mitt hus på 128 m2 vintertid.
Det viktiga är väl att du har lämpligt undertryck i kåken. Inte så stor vits
Med att ventilera ut värme och blåsa in kalluft.
Jag har möjlighet att mäta alla flöden. Och det lilla undertrycket i huset, jämfört med det på utsidan.
Justerar ned flödena så lågt att innemiljön ännu upplevs god.
Eldar med ved i större ugn. Ingen förbränningsluft tas innifrån bostaden.
Aktuell utetemp just nu - 1 C.
Det viktiga är väl att du har lämpligt undertryck i kåken. Inte så stor vits
Med att ventilera ut värme och blåsa in kalluft.
Jag har möjlighet att mäta alla flöden. Och det lilla undertrycket i huset, jämfört med det på utsidan.
Justerar ned flödena så lågt att innemiljön ännu upplevs god.
Eldar med ved i större ugn. Ingen förbränningsluft tas innifrån bostaden.
Aktuell utetemp just nu - 1 C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Liknande trådar
-
Nyborrad brunn, knasiga värden på vattnet och färg som inte kan bestämma sig.
Vatten & Avlopp -
Vilket korrosionsskydd till VVB med dessa vattenvärden?
Vatten & Avlopp -
Behöver jag byta dessa stammar när jag renoverar badrummet ovanför?
Badrum -
Är dessa värden ok på IVT Greenline?
Värmepumpar -
Kan någon åldersbestämma dessa komponenter?
El